Tjenare,

Jag har ett hus som förra ägaren satte in en elpanna Nibe VVM225 utan något extra tillbehör.
En utedel är en självklarhet känner jag.

Jag fick från en rörmokare att med S2125-12 (som han rekommenderade när han fick se energideklarationen) så sa han att att han rekommenderar en ackumlatortank på det - har inte fått veta storlek än. Enligt de jag hittat på nätet så krävs det en extern tank när man kör S2125-12 mot en VVM225.

Nu till min fråga:

Stämmer det att man måste ha en extern tank och tjänar man på det i längden? Jag har aldrig ägt ett hus tidigare och mitt mål är att försöka ha en så billig energilösning med så hög komfort som möjligt.

Menade han en ackumulatortank eller en utjämningstank?
När jag kikade på LVVP så la de flesta också in att jag eventuellt behövde en utjämningstank.
Detta för att inte skicka ut för varmt vatten i radiatorkretsen när pannan växlar mellan att producera varmvatten och skicka ut varmvatten i radiatorkretsen.
Finns risk för knäppningar om man skickar ut 55°C vatten i radiatorerna vilket det kan bli precis när den växlar.

Dede77 Dede77 skrev:
Menade han en ackumulatortank eller en utjämningstank?
När jag kikade på LVVP så la de flesta också in att jag eventuellt behövde en utjämningstank.
Detta för att inte skicka ut för varmt vatten i radiatorkretsen när pannan växlar mellan att producera varmvatten och skicka ut varmvatten i radiatorkretsen.
Finns risk för knäppningar om man skickar ut 55°C vatten i radiatorerna vilket det kan bli precis när den växlar.
En UKV skriver han så efter att ha dubbelkollat mig själv så verkar det vara en utjämningstank som jag förstår är vettigt som du skriver.

Fungerar det som det ska idag utan knäppningar/missljud i radiatorkretsen?

Har själv en Nibe VVM300 (bara elpanna) utan tank som fungerar fint.
Alla installatörer föreslog andra märke och de hade lite annan uppbyggnad på växlingsventilen mot vad min Nibe har.
Men den har kanske ändrats till VVM225 så de kör med samma princip.

Verkar ju enbart vara för att öka volymen på värmesystemet och fungerar det idag så förstår jag inte riktigt varför det skulle behövas bara för att man dockar på en utedel.
Bara ett annat sätt att värma vattnet i tanken på.

Dede77 Dede77 skrev:
Fungerar det som det ska idag utan knäppningar/missljud i radiatorkretsen?

Har själv en Nibe VVM300 (bara elpanna) utan tank som fungerar fint.
Alla installatörer föreslog andra märke och de hade lite annan uppbyggnad på växlingsventilen mot vad min Nibe har.
Men den har kanske ändrats till VVM225 så de kör med samma princip.

Verkar ju enbart vara för att öka volymen på värmesystemet och fungerar det idag så förstår jag inte riktigt varför det skulle behövas bara för att man dockar på en utedel.
Bara ett annat sätt att värma vattnet i tanken på.
Jag har inte tillträtt huset än och förra ägaren har inte bott där utan bara helrenoverat det - varför han valde att sätta in elpanna vet jag inte.

Okej men hade du bara panna eller har du utedelen också? - de va oklart.

L lixenstrand skrev:
Jag har inte tillträtt huset än och förra ägaren har inte bott där utan bara helrenoverat det - varför han valde att sätta in elpanna vet jag inte.

Okej men hade du bara panna eller har du utedelen också? - de va oklart.
Jag har bara innedelen så kör helt på elpatron.
Pannan är från 2006 så tycker inte det är lönt att köpa till utedel då den kostar ganska mycket + installation.
Räknat på min årliga förbrukning och får inte ihop kalkylen.
Styr istället bef. panna mot elpriset och klipper elpatronerna när elpriset är för högt och temperaturen i huset tillåter det.

Så kanske kan vara en idé att bo där ett tag och se vad du faktiskt förbrukar och jämföra det med vad en installation skulle kosta och när den börjar betalar sig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.