Hej!

Budgetrenoverar köket i min bostadsrätt och har tagit in hjälp av rörmokare med bl.a. installation av diskho. Diskhon är Havsen från ikea där det droppar vatten under diskbänken när det spolas mycket vatten eller tömmer efter handdisk t.ex. Rörmockaren fick komma tillbaks för att åtgärda läckaget, säger att det saknas en tätning. Åtgärdat med silikon o nu läcker det alltså igen. Vad gör man i nästa steg? Hjälp!

Det borde ju ha kommit en tätning med i kittet från IKEA, eller var det endast diskhon som beställdes därifrån och stanklåset var något som rörmokaren skaffade själv?
stanklåset borde ju haft tätningen, finns påsen till stanklåset kvar någonstans och du kan kolla ifall där finns en överbliven tätning?

Men känns ju nog som att man borde kunna lita på att en yrkesperson borde kunna inse att det behövs en tätning mellan stanklås och diskho, och att det faller på den att informera i installationskedet ifall denna fattas, och att den behövs. Så ja det borde vara rörmokarens ansvar att se till att det inte läcker direkt efter installation.

• Gilla
Lina87
  • Laddar…
Vad är det för sätt... täta med silikon. Fattas det en packning så får man väl skaffa en på ett eller annat sätt

• Gilla
Lina87
  • Laddar…
  • Gilla
Grävarn1 och 1 till
  • Laddar…
Tack snälla för svar! Ska våga mig på att titta mer på vart det läcker, låter på er som att det ska gå att fixa själv. Ska kolla om det kan finnas någon missad tätning kvar i kartongen🤔

Sprängskiss av diskbänkens avloppssystem med fokus på tätningen som pekas ut med en röd pil för korrekt placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det är den här tätningen som behöver vara där och på rätt plats, ser ut att vara större än de som fanns på clas ohlson. Så hoppas den finns kvar, annars måste man tillverka en egen från gummi nästan, eller fråga från ikea

Rörmokaren har väl inte satt gummitätningen på ovansidan av diskhon? Dvs mellan plåten i diskbänken och silen man skruvar fast i själva vattenlåset?
Den skall sitta på undersidan mellan plast och diskho. På oavsidan brukar det vara en tunn sak i skumplast, eller ingen alls.

• Gilla
Grävarn1
  • Laddar…
Det finns en liten packning under silen. Är detta rätt installerat?
Rörmockaren är alltså ansvarig för detta, jag tänker att jag ska slippa betala för dessa extra utryckningar för att åtgärda vattenläckaget visst?

• Diskbänk med två metallavlopp, ett i botten med metallfilter och ett på sidan; avloppslock placerat bredvid.
    Skapa konto
  • Köksvask med avtagbar sil och synlig packning, potentiellt felinstallation orsakar vattenläckage.
    Skapa konto
  • Hand håller en svart packning över en diskbänk.
    Skapa konto
  • Hand håller en svart packning vid köksavloppet.
    Skapa konto
  • Under diskbänken visas avloppsrör och kopplingar; fokus på packning under silen för att diskutera installationens korrekthet.
    Skapa konto
Här blir det synligt vart vattnet hittar ut.

T Talskog skrev:
[bild]
det är den här tätningen som behöver vara där och på rätt plats, ser ut att vara större än de som fanns på clas ohlson. Så hoppas den finns kvar, annars måste man tillverka en egen från gummi nästan, eller fråga från ikea
Min fundering är om jag vågar justera detta själv, bor i bostadsrätt och vill inte riskera några vattenläck. Det måste väl ändå vara rörmockarens ansvar att när jag betalt en tjänst och sedan inte är nöjd med resultatet, rätta till det som är fel utfört?

Den där packningen skall inte ligga nere i silen
Den skall sitta mellan den stora ”plastrratten” och den mindre.
Den där rörmokaren verkar vara helt inkompetent.
Skruva loss skruven i mitten av silen i diskhon.
Ta loss de två delarna under hon och stoppa in packnibgen där den skall vara (mellan ”tratten” och den mindre plastbiten som avloppet sedan går ut ifrån.
Håll upp grejerna och skruva tillbaka skruven.

GoC GoC skrev:
Den där packningen skall inte ligga nere i silen
Den skall sitta mellan den stora ”plastrratten” och den mindre.
Den där rörmokaren verkar vara helt inkompetent.
Skruva loss skruven i mitten av silen i diskhon.
Ta loss de två delarna under hon och stoppa in packnibgen där den skall vara (mellan ”tratten” och den mindre plastbiten som avloppet sedan går ut ifrån.
Håll upp grejerna och skruva tillbaka skruven.
Svarat meg själv då jag såg fel utan läsglasögon.
Den svarta gummitätningen skall väl sitta fast på ”proppens” undersida så det tätar.
Det syns inte alls vart vattnet tränger fram under diskhon.
Är det mellan porslinet och vattenlåset?
I så fall kan det räcka med att dra åt skruven som håller fast vattenlåset hårdare.
Var väl med ett verktyg i förpackningen till vattenlåset. Är väl en insexnyckel som behövs.
För om det läcker när har vatten i diskhon så tar det sig in mellan den rostfria bottenventilen och porslinet i diskhon.
Där emellan vill jag minnas att det skall vara en tunn packning i skumgummi

• Gilla
Lina87
  • Laddar…
Om man zoomar in i bild så ser det ut som läckaget är synligt. Ser ut som silikon..med öppningar

• Under diskbänk med synlig silikon och potentiellt läckage runt röranslutning.
    Skapa konto
Det där är ingen vvsare som gjort. Man kan inte täta det med silikon. Eller man kan med kan man inte lossa om det skulle behövas. Eller jo det går att lossa men då får man nästa gång ta bort ALL silikon och göra samma sak igen.

Dvs ingen seriös skulle sätta silikon där utan det skall vara en packning. Var den är kan man ju undra. Som någon skrev så kan det vara så att den sitter skruvad ovanifrån. Men det hade antagligen blivit för tjockt då.

• Gilla
Lina87
  • Laddar…
L Lina87 skrev:
Om man zoomar in i bild så ser det ut som läckaget är synligt. Ser ut som silikon..med öppningar
Kan väl inte vara åtdraget som det skall.
Men oavsett så skall det ligga en stor svart gummipackning där.
Har du inte en sådan så är det väl enklast att åka till IKEA och köpa ett nytt komplett vattenlås för 200kr. Och montera ihop som det skall göras.
Är inget komplicerat att skruva loss insexmuttern i silen uppifrån och ta loss plastdelen under och konstatera om det finns någon packning där.
Släta sidan ner och den med räfflor på uppåt (om jag minns rätt)
man monterar inte ihop det där utan att packningen finns på plats då det, som bevisat, börjar läcka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.