23 757 läst ·
118 svar
24k läst
118 svar
Nyinstallation av el i Thailand
1m känns inte som mycket i barnsäkringsväg. En fyraåring petar lätt in ett spik i ett uttag 1m ovan golv. Men lite säkerhet är såklart bättre än ingen. Petskydd av plast som sätts i uttagen är en billig åtgärd (typ 20kr på IKEA).
Ju mer jag tänker på det desto fler fördelar ser jag med kontakterna högre upp. Lade märke till att strykbrädan är placerad vid en kontakt, så slipper hon krypa ner på golvet var gång det ska strykas för att koppla strykjärnet, ladda mobilen vid skrivbordet så slipper man också ner på golvet. Med andra ord -praktiskt
Utseendemässigt är nog bara en vanesak, jag lägger inte ens märke till att kontakterna är högre placerade
.
Kanske tom standard/krav? Får kolla.
Ikeas plastpluppar var en fiffig ide men frågan är om de kommer vara så vettiga till dessa uttag:/. Se bilden ovan från Kentapenta.
Utseendemässigt är nog bara en vanesak, jag lägger inte ens märke till att kontakterna är högre placerade
Kanske tom standard/krav? Får kolla.
Ikeas plastpluppar var en fiffig ide men frågan är om de kommer vara så vettiga till dessa uttag:/. Se bilden ovan från Kentapenta.
Bättre arbetsmiljö för elektriker med uttagen högre upp också 😉
Det är verkligen en vanesak, vi har uttagen nere i Sverige pga tradition. Det har varit nån omgång med motioner att ändra i standarden till uttag runt 1m, det är väl bara bakom tvbänken man vill ha dom vid golvet
Det är verkligen en vanesak, vi har uttagen nere i Sverige pga tradition. Det har varit nån omgång med motioner att ändra i standarden till uttag runt 1m, det är väl bara bakom tvbänken man vill ha dom vid golvet
Egentligen bara fördelar med 1000 mm. Det är den skandinaviska konservatismen som har förhindrat detta i Sverige men det håller på att ändra sig. I senaste svensk standard har 300 mm ersatts med "lämplig höjd"
Det kan ju även ha lite med estetik att göra, alla uttag "mitt på väggen" är nog nått som väldigt många inte vill ha. Och rent säkerhetsmässigt är det knappast en märkbar fördel då alla uttag som monteras har inbyggt petskydd. Dom enda gångerna man sätter utag i hela lägenheter/hus på 1 meter är specialbyggda handikappanpassade lägenheter.
Jag har 160 kvm garage hemma i Sverige, alla elurtag i vettig höjd,
finns ingen anledning att böja sej ner till golvet.
finns ingen anledning att böja sej ner till golvet.
LOL Den var braHojte skrev:
Estetik är trots allt en smaksak. Personligen går praktiskt före i kön jämfört med snyggt. Ett bra exempel är ute på landsbygden där jag hellre besöker en handikapptoalett med "västerländsk" toastol än herrarnas med hål i golvet.
Uttagen här har inte petskydd, det är det som är grejen och dessutom så har vi inte så mycket som kräver el. Jag menar så här, att tex barnens rum så räcker en kontakt ovanför skrivbordet (bekvämt) för att tex ladda sin mobil. Ingen klockradio, sänglampa och annat som behöver el. Det är en annan livsstil som inte kan jämföras.
Uttagen behöver inte vara mitt på väggen, utan med lite planering så blir det kanon, se Kentapentas bild, strömbrytare till lampan och sätta ett skrivbord till vänster på bild, genialiskt
I köket så blir det än tydligare med uttag ovanför bänkskivan. Om nu morteln går sönder så man får plocka fram hushållsassistenten då blir det enkelt att koppla in den
Det är nog lite som att bo vid en järnväg, efter ett tag så hör man inte tågen. Samma gäller för uttagens höjd
Du har helt rätt Harry73, det kommer att finnas 2 dubbelkontakter i varje sovrum förutom mitt, där det kommer vara minst 3. Vardagsrummet kommer också få en drös. Vill inte ha förlägningskablar/fördelningsdosor som enligt mitt tycke är ett rent ofog.
Jag får nog skärpa mig lite när jag skriver
, brukar ofta överdriva för att få fram en poäng och det vet mina vänner men det kan verka märkligt när jag skriver här bland människor som inte vet vem/hur jag är:x. Samtidigt vill man vill vara kortfattad, så man kan lätt missa viktiga detaljer, men kul att ni är vakna och att få höra olika synpunkter. Det kan juh vara den lilla detaljen man annars kan missa.
Jag får nog skärpa mig lite när jag skriver
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Och förlängningssladdar med den typen av uttag är extra olyckligt, eftersom de är mekaniskt ganska tveksamma och det är lätt att kontakten hamnar på sniskan med värmeutveckling/brand som följd.harry73 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Utanpåliggande installation är ju det vanliga i Thailand på enklare hus. Infällt är jättebra men jag tycker inte det är ett stilbrott i den här typen av hus med utanpåliggande utan det är snarare det som folk förväntar sig. Sedan är det ju lätt att utöka, vill man ha fler uttag på ett ställe sätter man bara en utanpåliggande box till jämte av samma typ som Kentapenta visar i sin bild. I Thailand i synnerhet på landsbygden har man andra krav jämfört med Sverige.
Sedan tycker jag det är viktigt att kolla vad hantverkarna och elektrikerna känner sig bekväma med. Det skall ju gå att få installationen bra gjord också. Men som sagt åk gärna till en större stad och köp kvalitetsmateriel.
Mycket hellre utanpåliggande med uttag i varje hörn än ett infällt och en massa förlängningssladdar.
Men fråga först elektrikern var han känner för, det går ju att fräsa spår i teglet som innerväggarna murats med antar jag. Sedan kan man ju alltid köra klassikern och borra hål i innerväggen så en grupp matar två dosor, en på vardera sidan väggen.
Men planera absolut för ett dubbeluttag i varje hörn. Har du frågat elektrikern hur mycket det kostar extra att gödsla med uttag? Det är nog bra att göra en kalkyl och se hur mycket det kostar, behöver kanske inte vara så mycket.
Sedan kanske du skall fundera på taket också, kör du ett runt lysrör i en plafon i varje rum eller blir det mer exotiskt med stjärnhimmel?
Och skall du köra fläkt vissa delar av året så sätt för böfvelen ett extrauttag högt på väggen i ett hörn där den väggmonterade fläkten sitter så du slipper golvfläktar. Eller dra en bruten grupp till taket där takfläkten sitter.
Sedan tycker jag det är viktigt att kolla vad hantverkarna och elektrikerna känner sig bekväma med. Det skall ju gå att få installationen bra gjord också. Men som sagt åk gärna till en större stad och köp kvalitetsmateriel.
Mycket hellre utanpåliggande med uttag i varje hörn än ett infällt och en massa förlängningssladdar.
Men fråga först elektrikern var han känner för, det går ju att fräsa spår i teglet som innerväggarna murats med antar jag. Sedan kan man ju alltid köra klassikern och borra hål i innerväggen så en grupp matar två dosor, en på vardera sidan väggen.
Men planera absolut för ett dubbeluttag i varje hörn. Har du frågat elektrikern hur mycket det kostar extra att gödsla med uttag? Det är nog bra att göra en kalkyl och se hur mycket det kostar, behöver kanske inte vara så mycket.
Sedan kanske du skall fundera på taket också, kör du ett runt lysrör i en plafon i varje rum eller blir det mer exotiskt med stjärnhimmel?
Och skall du köra fläkt vissa delar av året så sätt för böfvelen ett extrauttag högt på väggen i ett hörn där den väggmonterade fläkten sitter så du slipper golvfläktar. Eller dra en bruten grupp till taket där takfläkten sitter.
Ja i Thailand vill jag ha thaistyle.
Vi har elurtag dels vid brytaren och sedan i typ varje hörn och där vi vet att det skall vara tv, golvlampa eller annat.
Vi har elurtag dels vid brytaren och sedan i typ varje hörn och där vi vet att det skall vara tv, golvlampa eller annat.
