19 666 läst ·
41 svar
20k läst
41 svar
Nyinköpt bostad med skador/missar som byggherren påstår är godtagliga
Alla bilder utom den sista ser skitfult ut, inte vad man förväntar sig i nybyggt.F Frisky skrev:Hej,
Min syster fick nycklarna till sin nyproducerade bostad i fredags och blev extremt besviken.
Det var hål i väggen under fönsterbänken, golvlister var limmade med trälim och skarvarna var en vinklade, dom hade använt vit silikon för att täta mellanrum mellan golvlister, det var repor och märken i kakel och i köket fanns ingen täcklist mellan kakel och överskåp samt att det var stora hålrum där.
Se bifogade bilder.
Tycker ni att detta är godtagligt för en nyptoduceraf lägenhet?
Byggherren skrattar åt felen när man pekar, likaså personen från föreningen ich besiktningsmannen har inte gjort en enda anmärkning.
Är detta acceptabelt? Vart ska man vända sig om varken byggherren (arbetsledaren) eller mannen från föreningen lyssnar?
Byggherren påstår att dom vill fylla i med silikon under fönsterbänken, vad tycker ni om det, är det rätt metod för så stora hål?
Med vänlig hälsning
Har varit med om liknande själv när vi tillträdde en nyproducerad bostadsrätt. Finishen i detaljerna var under all kritik. Kakel/klinkerplattor som inte satt i nivå och linjer som var helt åt skogen. Fog som saknades och var ordentligt ful på andra ställen. Måleri/spackelarbete såg ut som satan.
När vi hade förhandsbesiktningen påtalade jag detta för den "oberoende" besiktningsmannen och ifrågasatte entreprenören vad det va för hantverkare dom egentligen anställde. Det slutade med riktigt hätsk stämning då besiktningsmannen blev redigt arg och hotade med att avsluta besiktningen om jag inte slutade kritisera hantverkarna.
En del saker åtgärdades och en del var "inom acceptabla gränser". Jag kan ju poängtera att besiktningsmannen i fråga besiktigade alla färdigställda bostadsrätter för ett visst byggbolag en stor del av västerort i Stockholm.
Tyvärr kan finishen vara helt åt skogen så länge det fyller sin funktion när det gäller nyproduktion.
När vi hade förhandsbesiktningen påtalade jag detta för den "oberoende" besiktningsmannen och ifrågasatte entreprenören vad det va för hantverkare dom egentligen anställde. Det slutade med riktigt hätsk stämning då besiktningsmannen blev redigt arg och hotade med att avsluta besiktningen om jag inte slutade kritisera hantverkarna.
En del saker åtgärdades och en del var "inom acceptabla gränser". Jag kan ju poängtera att besiktningsmannen i fråga besiktigade alla färdigställda bostadsrätter för ett visst byggbolag en stor del av västerort i Stockholm.
Tyvärr kan finishen vara helt åt skogen så länge det fyller sin funktion när det gäller nyproduktion.
Under fönsterbänken kan man ju latexfoga alt sätta en list.F Frisky skrev:Hej,
Min syster fick nycklarna till sin nyproducerade bostad i fredags och blev extremt besviken.
Det var hål i väggen under fönsterbänken, golvlister var limmade med trälim och skarvarna var en vinklade, dom hade använt vit silikon för att täta mellanrum mellan golvlister, det var repor och märken i kakel och i köket fanns ingen täcklist mellan kakel och överskåp samt att det var stora hålrum där.
Se bifogade bilder.
Tycker ni att detta är godtagligt för en nyptoduceraf lägenhet?
Byggherren skrattar åt felen när man pekar, likaså personen från föreningen ich besiktningsmannen har inte gjort en enda anmärkning.
Är detta acceptabelt? Vart ska man vända sig om varken byggherren (arbetsledaren) eller mannen från föreningen lyssnar?
Byggherren påstår att dom vill fylla i med silikon under fönsterbänken, vad tycker ni om det, är det rätt metod för så stora hål?
Med vänlig hälsning
Över kaklet ska inte vara list utan silikon likaså i hörnet.
Skarva golvlister kunde de väl lagat i med ljusbrun latex.
Ytterhörnet jättesnyggt.
Innerhörn girar man aldrig med släta socklar.
Foga kaklets överkant och hörn är ju viktigt för rengöring.
Och fixa under fönsterbänken.
Annars var det inte mycket att vara
"grymt" besviken på.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
För ung. 20 år sen kände jag en målare och en gång berättade han att målerifirman hade avtal med en husleverantör men de avtalen var så prispressade att de medvetet slarvade för att inte timpenningen skulle bli alltför dålig. Däremot var ju avtalet bra att ha eftersom det gav en grundbemanning i firman och hade de inte andra jobb så var ju ett dåligt betalt jobb bättre än inget alls.Tomtom79 skrev:
Hade det sett ut sådär efter att jag som glad amatör hade gjort jobbet själv hade jag skämts rejält för resultatet! Men hantverkare har väl en klart lägre tröskel på vad man anser vara ett fackmannamässigt utfört arbete.
Man undrar om de tycker det är ok när de lämna in bilen på rekond och den kommer tillbaka med repig baklucka och rekondaren försöker med "jamen, du ser väl ändå inte bakluckan när du kör, se hur blank huven är"
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja! Jag har/hade en snickare av den gamla stammen som hjälpte mig/oss att renovera tre sovrum. Han visade hur man satte taklister på det sättet. Men han använde sticksåg samt morakniv för att åstadkomma samma resultat. Och på kortare tid än det tagit mig att gera dem i 45grader...hscn skrev:
Men, det är som sagt svårt att hitta folk som ens vet hur man gör idag.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Ofta räknar de med tilläggsbeställningar som de kan ta bättre marginal på.BirgitS skrev:
För ung. 20 år sen kände jag en målare och en gång berättade han att målerifirman hade avtal med en husleverantör men de avtalen var så prispressade att de medvetet slarvade för att inte timpenningen skulle bli alltför dålig. Däremot var ju avtalet bra att ha eftersom det gav en grundbemanning i firman och hade de inte andra jobb så var ju ett dåligt betalt jobb bättre än inget alls.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Jag har varit i samma situation.
Så tråkigt med oseriösa husbyggare eller besiktningsmänniskor.
Besiktningsmannen som var hos oss hade sagt att det där är kosmetiska defekter, inget att göra något åt.
Bästa och ända att göra om man inte är nöjd är att inte ta emot nyckeln och acceptera huset tills allt är på en rimlig nivå.
Tar du emot nyckel så får du betala det sista lyftet i betalningstrappan..
Med vänlig hälsning
Så tråkigt med oseriösa husbyggare eller besiktningsmänniskor.
Besiktningsmannen som var hos oss hade sagt att det där är kosmetiska defekter, inget att göra något åt.
Bästa och ända att göra om man inte är nöjd är att inte ta emot nyckeln och acceptera huset tills allt är på en rimlig nivå.
Tar du emot nyckel så får du betala det sista lyftet i betalningstrappan..
Med vänlig hälsning
Lite intressant att de vill använda silikon på flera ställen där det finns lämpligare fogmatreal. Men samtliga fel utom den vita fogen i listen (borde ha kapats rätt eller brun fog) löser man med just fog och då hade ni troligtvis inte sett missarna! Låt byggare släppa lös en målare med fogsprutan och lite färg ska du se att det blir osynligt!