GlennB GlennB skrev:
Om man inte ändrar det blir det lätt så.

Jag har haft sotning årligen här sen jag flyttade in och har inte ifrågasatt det, sedan bytte kommunen sotningsföretag och dom ville plötsligt sota igen efter 3 månader, jag ringde och ifrågasatte detta men det gick inte att göra något åt det, i den diskussionen råkade det framkomma att om jag bara trivseleldar så räcker det med var tredje år, och eftersom det är det jag gör (och under strömavbrott osv givetvis) så ändrade vi det snabbt och lätt till treårsintervall.

Vad jag förstod är detta ändrat för ett antal år sedan, och om man inte specifikt ändrade fick man varje år.. bra för sotarna :/

Här var det f.ö samma företag som genomförde sotning och brandskyddskontrollen tills för ett par år sedan då det plötsligt är räddningstjänsten som utför brandskyddskontrollen.

..Detta fick till följd att dom skickade ut en tjock bibba papper med alla regler angående stegar och takskydd osv, vilket i sin tur fick till följd att jag var tvungen att bygga nya fästen till min takstege (som enbart satt fast i nock, och gjort så sen 1976), Jag mätte, ritade och svetsade ihop allt själv av horbachs grövsta bandjärn och var lite orolig för att dom skulle klaga på avsaknad av nåt CE-märke eller liknande, men killen som var här sa att det satt väldigt bra fast och att han var mycket nöjd med mina fästen :)
Numera sotar man inte från tak så kravet på takstegar är inte längre lika viktigt.

K Kakelugnen566 skrev:
[bild]Tycker jag inte! Hälften mot min räkning
700 000 för lite sotning är saftigt tycker jag. 700 kr hade räckt. 😁

• Haha
  • Gilla
adron och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Om man nu anlitar sotare och inte gör det (väldigt noga) själv har jag märkt att min pelletskamin drar mindre pellets när sotning sker två gånger per säsong.
Om man eldar pellets för uppvärning så måste man sota pannan/kaminen 1-2 ggr per månad. För skorstenen räcker en gång per år.

M Megaforce skrev:
Numera sotar man inte från tak så kravet på takstegar är inte längre lika viktigt.
Varje gång dom sotat här har dom sotat från taket afaik.

Dom har varit uppe på taket varje gång, men ofta verkar dom bara titta, ibland släpper dom ner nåt i skorstenen som för ett jäkla liv.

K
5 5ickmonki skrev:
700 000 för lite sotning är saftigt tycker jag. 700 kr hade räckt. 😁
En som märker ord när en bokstav fattas

• Gilla
Ulrika M. och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Varje gång dom sotat här har dom sotat från taket afaik.

Dom har varit uppe på taket varje gång, men ofta verkar dom bara titta, ibland släpper dom ner nåt i skorstenen som för ett jäkla liv.
Det var förr det. Numera använder de en apparat som skickar in viskan från sotluckan vid kaminen/spisen. Tar kanske något längre tid, men underlättar framförallt på vintern.

C
M Megaforce skrev:
Det var förr det. Numera använder de en apparat som skickar in viskan från sotluckan vid kaminen/spisen. Tar kanske något längre tid, men underlättar framförallt på vintern.
Inte alla sotare som gått över till stavsotning. Här kör de t.ex. fortfarande traditionellt om man inte särskilt ber om det. Taksäkerheten är så vitt jag vet dock fortfarande nödvändig för brandskyddsinspektionen.

• Gilla
tensiden och 3 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Min tandläkare skickar ut en tid till mej som jag måste av eller omboka om den inte passar, annars så är det bara att betala enligt deras system.
Byt tandläkare. Skulle jag gjort

A
K kentauren skrev:
Byt tandläkare. Skulle jag gjort
Skulle aldrig falla mej in, den absolut bästa tandläkare jag någonsin haft!

M Megaforce skrev:
Så gör dom inte här.

Dessutom vete sjutton om jag ens har en sotlucka för det.

GlennB GlennB skrev:
Så gör dom inte här.

Dessutom vete sjutton om jag ens har en sotlucka för det.
Det är krav på sotlucka om det inte går att sota genom eldstaden. Det kravet kan sotaren dessutom ställa även om det varit fel i 100 år.

E Eld skrev:
Det är krav på sotlucka om det inte går att sota genom eldstaden. Det kravet kan sotaren dessutom ställa även om det varit fel i 100 år.
Det har varit tjafs om det innan här, men sotaren har fått ge sej då kaminen är typgodkänd.

Det spelar ingen roll om kaminen är typgodkänd eller inte. Det har ju inget med möjligheten att sota skorstenen att göra.

Sedan är det möjligt att sotaren gav upp... fast det kan komma en annan sotare som börjar om.

Ja, nu var det några år sedan, men först kom det en sotare (i egenskap av besiktniongsman tror jag, svårt att hålla reda på innan det blev två separata företag) som underkände pga avsaknad av sotlucka, sedan kom det någon äldre herre som var "högre i rang" (den förstes chef tror jag) och konstaterade att kaminen är byggd på det sättet och typgodkänd i det utförandet, alltså var det godkänt.

X antal år senare hände ungefär samma sak igen, varvid min dåvarande sambo fick förklara att det gick att sota kaminen ändå med asksug, vilket godtogs med visst knorrande efter att asksugen och slangen förevisats.

Av det drar jag slutsatsen att det är okej utan fungerande sotlucka.

Herr G Herr G skrev:
Hej,

Vi flyttade in i vårt hus i Bjuvs kommun (Byggt 2006) i December 2022. Huset har en kamin från Contura för myseldning men värms upp av frånluftsvärmepanna.

Enligt tidigare ägaren skulle sotning vara gjord och jag läste lite hastigt på MSB att det skulle göras kontroll var 3:e eller vart 6:e år beroende på hur mycket man eldar. Förra ägaren hade inte eldat något alls de senaste 2 åren men hade haft sotare här inför försäljningen som jag förstod det. Har därför inte tagit tag i och undersökt det alls och är öppen för att jag gjort en miss.

Häromdagen låg det dock en faktura i brevlådan från ett företag som sotar där de fakturerar en "grundavgift" på 262 för utebliven sotning och samtidig skriver att "telefonnummer saknas, går ej att hitta" (mitt telefonnummer är inte publikt).

Är det är något som jag missat att jag ska anmäla någonting till någon för att de ska få mitt telefonnummer eller är det ett sätt att försöka fiska pengar av mig?

På Bjuvs kommuns hemsida står det att sotning ska utföras av Sotargruppen och det är inte det företaget som skickat fakturan.

Det är första gången vi har ett hus med eldstad så jag är lite rådvill om jag missat att göra något?
Fick nog av skojeriet. Anmälde mig till en självsotarkurs. En kvällskurs hos räddningtjänsten 3 tim + 800 kronor. Sotat själv sen dess. 15 år

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.