Sluta dregla nu Paul, du förstör tangentbordet. ;)

Paul-Staffanstorp
He he he... man är störd så fort det kommer något nytt... :P

Man bara letar anledning till att köpa det... :wow:

Paul-Staffanstorp
Tyckte dessutom den var ganska prisvärd som sagt då den kostade 1165:- exkl. moms och bara SYS3TL systainern tom kostar ju 505:- att köpa lös... :cool:

Konstaterar att det måste vara något beroendeframkallande i Festool's prylar.
Kan förstå systainern och TS-55 men resten är jag milt sagt inte så impad över.

/Kent

Paul-Staffanstorp
Bara systainern gör ju att det är så jäkla praktiskt när man har en mobil verkstad...

I övrigt är jag supernöjd med alla maskiner jag har från Festool / Protool och ingen av dem har gjort mig besviken...

Kapexen är t.ex oslagbar när det gäller att såga krönlister till köksinredningar då den har ett speciellt anhåll just för detta som underlättar mycket att få rätta vinklarna till 100%...
Tillbehören till denna med vagn och bord är klockrent...

Tror man har svårt att inse hur pass bra det mesta är innan man skaffat det och använt det...

köpte Carvex 400 och en Rotex 125 i veckan och hittade sen denna olje applikator, känner percis som Paul, måste ha en! Det ÄR något beroendeframkallande med detta blå gröna....

Men skämnt och sidor, kvaliten och funktionen imponerar och sen att det ligger parktiskt förvarat gör ju inte saken sämmre.

p.s. Carvex 400 rekomenderast starkt! helt suverän på kurver och lätt som en plätt.

Jag har svårt för att bli beroende när 2 av 2 maskiner har börjat krångla inom 3 dagar....

Men när dom väl funkar så är dom ju i en klass för sig. :)

Paul-Staffanstorp
Du måste ju ha världens otur skalman, för jag har aldrig haft några problem med några av mina Festoolmaskiner och jag har en hel del olika sorter... :P

Visst är Carvexen bra Thomas men ibland stör jag mig på belysningen...

Thomas_snickare skrev:
köpte Carvex 400 och en Rotex 125 i veckan och hittade sen denna olje applikator, känner percis som Paul, måste ha en! Det ÄR något beroendeframkallande med detta blå gröna....

Men skämnt och sidor, kvaliten och funktionen imponerar och sen att det ligger parktiskt förvarat gör ju inte saken sämmre.

p.s. Carvex 400 rekomenderast starkt! helt suverän på kurver och lätt som en plätt.
Har ännu inte blivit klok på om det är Festool sjuka, eller kvalitet Ni jagar, helt enkelt för att jag inte förstått innehållet.

Jag förstår att detta kommer lämpligt förpackat (plastburk), sluter an väl (plast är tätt) och så vidare (man återanvänder samma svamp för helt olika oljor med olika färger).

Men vad är det som kommer i förpackningen? Det vill säga varför väljer Ni just dessa oljeblandningar, vad gör dem bättre än danish oil? Eller lämpligare än ...? Vilken färg är Ni mest ute efter?

--- Mats ---

Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp skrev:
Mats... det är nog lite både och... ;)

Men om du tittar lite på deras sida så ser du att det följer med en hel del tillbehör såsom flera svampar så man använder inte samma till olika oljor och som jag tolkar det är alla de tre varianterna transparenta och bara avsedda för olika typer av material.

Anledningen till att det är intressant är just förpackningen och smidigheten.

[länk]
Jo, jag är med på förpackningen och smidigheten. Istället för att hälla olja på en svamp så häller man oljan genom en svamp (och man får fem svampar till tre burkar). Så visst, om jag var säker på att detta var den olja jag ville ha så kunde förpackningen vara intressant.

Men:
"Linseed oil, linseed oil/stand oil/natural ester gum, natural ester gum, safflower oil, bee
wax, micronized wax, carnauba wax, uv titanium and lead-free and cobalt-free drying agents
VOC Directive (2004/42/EC): The VOC content of this product is max. 1 g/l. The EU limit is max. 400 g/l (Category "e" from 2010)
Paint Yellow, milky"

Får mig att fundera på till vad jag vill ha denna transparenta olja? Hellre än

"Linseed oil, wood oil/stand oil, nut oil, micro wax, clay, kaolin, zinc oxide, aluminium silicate,uv titanium, Co/Ca/Mn/Zn drying agents.
VOC Directive (2004/42/EC): The VOC content of this product is max. 1 g/l. The EU limit is max. 400 g/l (Category "e" from 2010).
Paint Red, milky"

Eller danish oil. Helt enkelt okunnig.

--- Mats ---

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Jag är inte så insatt i olika sorters oljor men jag bara förutsätter att det är bra kvalit'e på deras saker...

Fördelen jämfört med att hälla olja på en svamp är ju att man slipper bli kladdig om händerna när man håller i själva burken...

Burkarna är dessutom påfyllningsbara så vill man köpa annan typ av olja och använda sen går ju detta bra...

Paul-Staffanstorp skrev:
Du måste ju ha världens otur skalman, för jag har aldrig haft några problem med några av mina Festoolmaskiner och jag har en hel del olika sorter... :P

Visst är Carvexen bra Thomas men ibland stör jag mig på belysningen...
Jo jag är en sån som ofta har otur känns det som, men just nu funkar min maskin som en dröm så det är bara att hålla tummarna för att det förblir så. :)

Paul-Staffanstorp
Jaha ja... då var man körd igen...

Klarade mig inte ens en vecka... Hhmm...

Idag blev det inköp av en komplett oljeapplikator... men den var faktiskt väldigt smidig att jobba med... :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.