vad köper ni för dator?

  • mac

    90 Röster 26,3%
  • pc

    252 Röster 73,7%
  • Antal röster
    342
En massa trams rensat.
Inlägg som inte svarar på TS fråga kommer att rensas
/Mats
Moderator
 
PC för spel och Mac för att inte ha problem
 
Pc.
Monterar allt själv.
Köper delar. , monterar kanale 20/30 datorer om året
 
S sallad skrev:
Har en PC som jag uppgraderat några gånger och det gamla "Tsunami" chassit i aluminium från 2006 (?) rockar fortfarande. Tre grafikkort har körts in i väggen minst tre moderkort och processorer har vuxit ur kostymen. Det är bara AMD som gäller. Tycker det är viktigt med konkurrens mot Intel. Nästa uppgradering blir självklart AMD Ryzen :p
[bild]
Måste göra en updatering här.
AMD Ryzen 7 5800X processor placerad på moderkort bredvid CPU-socket AM4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter vid "nya" datorn med (självklart) en AMD Ryzen 7 5800X med AM4-sockel (duger för mig) under den hemmamodifierade vattenkylaren (egentligen för Threadripper) som behövde moddas lite mer än tänkt XD
CPU-kylare med kopparplatta och svarta plastklämmor, isolerade kablar, tekniskt komponentfoto, bakgrund vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och 32 Gb RAM-minne, sjukt snabb SSD-pinne (synd att kalla de för hårddiskar längre) storlek som ett tuggummi-... en sån där liten platt sak.
MP600 CORE XT, Gen4 PCIe x4 NVMe M.2 SSD, dataförvaring, datorhårdvara, kretskort, utan kylfläns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla "Tsunami Dream" datorlådan hänger med lika bra som innan och 750-Watt nätaggregatet likaså.
Det enda som skulle behövas just nu är ett nytt grafikkort. Det börjar halka efter i utvecklingen, men alldeles för dyrt i dagsläget. Fusion360 klagar över att grafikkortet inte riktigt duger.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Efter 9,5 år med Imacen blev det nyss en
Mac Studio M2 Max-chip med 12-Core CPU/38-Core GPU/64GB RAM/1TB SSD + 4 TB extern SSD.
Räknar med att den får hålla lika länge.
 
  • Gilla
  • Wow
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Min senaste dator blev en Raspberry Pi 4. Den använder jag till nästan allting. Jag har en laptop också, men den används bara som tunn klient till Raspberryn.

Jag surfar på den, spelar videos, programmerar och kör lite servrar också. Den orkar med allt iom att det inte ligger ett tungt OS på och iom att jag inte spelar.
 
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
Kört PC sedan jag fick min första någon gång mitten av 80-talet,
Vattenkylt sedan slutet av 90-talet. :D

Senaste bebisen
Hemmakontor med skrivbord, stol, datorskärm, tangentbord, skor och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Datorchassi interiör med vattenkylning, grafikkort och moderkort synliga, parkettgolv i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kabeldragning bakom möbel med kopplingar, kablar och trägolv synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AMD 5950x, RTX 3090, G.Skill 32 gig, Samsung 980 pro x 2 x 2 tb, fractal design North, Seasonic Titanium prime 1000w, Laing DDC PWM, Noctua 120 x 3 Noctua 140 x 4, 45mm 360 radiator internt, 45mm 560 radiator externt.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Johan.Andersson.81 och 2 till
  • Laddar…
Såg tidgare diskussion om trådlösa möss. Jag var också en av dem som tyckte de var värdelösa men min Logitech G400 gav upp i våras efter ca 12 år och då köpte jag en G502 lightspeed och måste säga de har blivit riktigt bra. Den är en uns tyngre än min gamla G400, men det är verkligen inte så det stör. Batteritiden är allt från en vecka till en månad beroende på hur jag använder den (drar mer vid gaming). Men medans den laddar via sladden kan man använda den.
 
Jag köpte en begagnad för 5 år sedan sitter ändå med min gamla bärbara från Compaq CQ-71 från 2009 då den duger för det jag gör hemma den jag köpte ligger på hyllan ,17 tums skärm uppgraderad till 8 gb det gjorde jag rätt snabbt , bytt HD en gång och nu har jag köpt en SSD. bara för att se hur den kommer fungera.


Men nu är jag på jakt efter en mindre stationär datorn flyttas aldrig så ingen mening med en bärbar, jag vill ha en stor skärm eller 2 mindre.
Och en liten station typ Dell Optiplex eller liknande.
 
acer Aspire 17" supernöjd.Kostade lite mer än andra bärbara men fungerat klockrent i 7 år.
 
A A-Man_08 skrev:
Jag köpte en begagnad för 5 år sedan sitter ändå med min gamla bärbara från Compaq CQ-71 från 2009 då den duger för det jag gör hemma den jag köpte ligger på hyllan ,17 tums skärm uppgraderad till 8 gb det gjorde jag rätt snabbt , bytt HD en gång och nu har jag köpt en SSD. bara för att se hur den kommer fungera.


Men nu är jag på jakt efter en mindre stationär datorn flyttas aldrig så ingen mening med en bärbar, jag vill ha en stor skärm eller 2 mindre.
Och en liten station typ Dell Optiplex eller liknande.
Tyckte datorer integrerade i skärmen va nice, fast en HP elitedesk är ju rätt schysst formfaktor. Speciellt när man sätter på fötter och har den ståendes

Vertikal dator med USB-portar och ventilationsgaller, märkt HP Elitedesk, modern teknologi, står på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tyckte datorer integrerade i skärmen va nice, fast en HP elitedesk är ju rätt schysst formfaktor. Speciellt när man sätter på fötter och har den ståendes

[bild]
En sådan har jag som miniserver med proxmox på. Verkar funka väldigt bra. Kör HA och Unifi på den, blandannat. När nuvarande PC ska uppgraderas blir det antagligen något sådant på skrivbordet också
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En sådan har jag som miniserver med proxmox på. Verkar funka väldigt bra. Kör HA och Unifi på den, blandannat. När nuvarande PC ska uppgraderas blir det antagligen något sådant på skrivbordet också
Har ni inget behov av datorkraft? :D
 
Nöjd med min bärbara MacBook Air (kopplad till större skärm + tub o mus) som jag köpte för nått år sedan när min jäkla IMac fick för sig att bli knäpp (är det nått de inte är.. så är det prisvänligt lagningsbara) .

Men innan appleprodukterna gjorde sitt intågande här (10 år sedan började de smyga in.. i form av en extradator macmini.. och sedan kom iPad... sen iPhone.. sen var man korrumperad) så var det PC som gällde.. gillade win och jag gillade att man kunde meka datorn själv.. renovera/laga/bygga.. 👍

Men nu är det dags att rensa ut gamla grejer.. har tröttnat på alla sladdar och gamla grejer som står till ingen användning längre (maken har ju sina nya också)..

Nostalgiskt dock att rensa..

Maken hjälpte mig bära ner min stationära så jag kunde se om den ville starta upp.. har inte använt den på 5 år. Han skulle kolla sin också..

Insåg, när datorn kom ner, att plasten sitter kvar på chassit så det ser sprillans nytt ut än (12-13 år senare) :)

Nåja.. blir gott om utrymme när de gamla datorerna åker ut.. (makens ryker också.. och ett par skrivare)



MEN HAR NI NÅTT TIPS.. (server)

Har i dagsläget en server.. diskstation.. med lite speglade diskar (nästan bara backup.. ) som jag numer finner lite långsam.. (antar att datorerna/nätverkskorten nu är snabbare än de var då vi skaffade den..)

Finns det några bra snabbare.. alternativ att satsa på idag? (inte hutlöst dyrt).. gärna ett system som gör att inte innehållet försvinner för att en disk dör.. (mina foton är bland det mest värdefulla jag har)

Vill att bilderna kvicknar till lite snabbare än de gör idag.. nu får jag sitta och vänta på att de "små bilderna" i mapparna ska visa sig.. och när det ligger flera hundra bilder i varje liten mapp.. vissa stooora.. så tar det sån tid!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har ni inget behov av datorkraft? :D
Nej.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.