31 075 läst ·
347 svar
31k läst
347 svar
Nyfiken på vad ni köper för dator
Måste göra en updatering här.S sallad skrev:Har en PC som jag uppgraderat några gånger och det gamla "Tsunami" chassit i aluminium från 2006 (?) rockar fortfarande. Tre grafikkort har körts in i väggen minst tre moderkort och processorer har vuxit ur kostymen. Det är bara AMD som gäller. Tycker det är viktigt med konkurrens mot Intel. Nästa uppgradering blir självklart AMD Ryzen
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter vid "nya" datorn med (självklart) en AMD Ryzen 7 5800X med AM4-sockel (duger för mig) under den hemmamodifierade vattenkylaren (egentligen för Threadripper) som behövde moddas lite mer än tänkt XD
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och 32 Gb RAM-minne, sjukt snabb SSD-pinne (synd att kalla de för hårddiskar längre) storlek som ett tuggummi-... en sån där liten platt sak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla "Tsunami Dream" datorlådan hänger med lika bra som innan och 750-Watt nätaggregatet likaså.
Det enda som skulle behövas just nu är ett nytt grafikkort. Det börjar halka efter i utvecklingen, men alldeles för dyrt i dagsläget. Fusion360 klagar över att grafikkortet inte riktigt duger.
Min senaste dator blev en Raspberry Pi 4. Den använder jag till nästan allting. Jag har en laptop också, men den används bara som tunn klient till Raspberryn.
Jag surfar på den, spelar videos, programmerar och kör lite servrar också. Den orkar med allt iom att det inte ligger ett tungt OS på och iom att jag inte spelar.
Jag surfar på den, spelar videos, programmerar och kör lite servrar också. Den orkar med allt iom att det inte ligger ett tungt OS på och iom att jag inte spelar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Kört PC sedan jag fick min första någon gång mitten av 80-talet,
Vattenkylt sedan slutet av 90-talet.
Senaste bebisen
AMD 5950x, RTX 3090, G.Skill 32 gig, Samsung 980 pro x 2 x 2 tb, fractal design North, Seasonic Titanium prime 1000w, Laing DDC PWM, Noctua 120 x 3 Noctua 140 x 4, 45mm 360 radiator internt, 45mm 560 radiator externt.
Vattenkylt sedan slutet av 90-talet.
Senaste bebisen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
AMD 5950x, RTX 3090, G.Skill 32 gig, Samsung 980 pro x 2 x 2 tb, fractal design North, Seasonic Titanium prime 1000w, Laing DDC PWM, Noctua 120 x 3 Noctua 140 x 4, 45mm 360 radiator internt, 45mm 560 radiator externt.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Såg tidgare diskussion om trådlösa möss. Jag var också en av dem som tyckte de var värdelösa men min Logitech G400 gav upp i våras efter ca 12 år och då köpte jag en G502 lightspeed och måste säga de har blivit riktigt bra. Den är en uns tyngre än min gamla G400, men det är verkligen inte så det stör. Batteritiden är allt från en vecka till en månad beroende på hur jag använder den (drar mer vid gaming). Men medans den laddar via sladden kan man använda den.
Jag köpte en begagnad för 5 år sedan sitter ändå med min gamla bärbara från Compaq CQ-71 från 2009 då den duger för det jag gör hemma den jag köpte ligger på hyllan ,17 tums skärm uppgraderad till 8 gb det gjorde jag rätt snabbt , bytt HD en gång och nu har jag köpt en SSD. bara för att se hur den kommer fungera.
Men nu är jag på jakt efter en mindre stationär datorn flyttas aldrig så ingen mening med en bärbar, jag vill ha en stor skärm eller 2 mindre.
Och en liten station typ Dell Optiplex eller liknande.
Men nu är jag på jakt efter en mindre stationär datorn flyttas aldrig så ingen mening med en bärbar, jag vill ha en stor skärm eller 2 mindre.
Och en liten station typ Dell Optiplex eller liknande.
acer Aspire 17" supernöjd.Kostade lite mer än andra bärbara men fungerat klockrent i 7 år.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Tyckte datorer integrerade i skärmen va nice, fast en HP elitedesk är ju rätt schysst formfaktor. Speciellt när man sätter på fötter och har den ståendesA A-Man_08 skrev:Jag köpte en begagnad för 5 år sedan sitter ändå med min gamla bärbara från Compaq CQ-71 från 2009 då den duger för det jag gör hemma den jag köpte ligger på hyllan ,17 tums skärm uppgraderad till 8 gb det gjorde jag rätt snabbt , bytt HD en gång och nu har jag köpt en SSD. bara för att se hur den kommer fungera.
Men nu är jag på jakt efter en mindre stationär datorn flyttas aldrig så ingen mening med en bärbar, jag vill ha en stor skärm eller 2 mindre.
Och en liten station typ Dell Optiplex eller liknande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sådan har jag som miniserver med proxmox på. Verkar funka väldigt bra. Kör HA och Unifi på den, blandannat. När nuvarande PC ska uppgraderas blir det antagligen något sådant på skrivbordet ocksåJohannes Carlsson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 269 inlägg
Nöjd med min bärbara MacBook Air (kopplad till större skärm + tub o mus) som jag köpte för nått år sedan när min jäkla IMac fick för sig att bli knäpp (är det nått de inte är.. så är det prisvänligt lagningsbara) .
Men innan appleprodukterna gjorde sitt intågande här (10 år sedan började de smyga in.. i form av en extradator macmini.. och sedan kom iPad... sen iPhone.. sen var man korrumperad) så var det PC som gällde.. gillade win och jag gillade att man kunde meka datorn själv.. renovera/laga/bygga.. 👍
Men nu är det dags att rensa ut gamla grejer.. har tröttnat på alla sladdar och gamla grejer som står till ingen användning längre (maken har ju sina nya också)..
Nostalgiskt dock att rensa..
Maken hjälpte mig bära ner min stationära så jag kunde se om den ville starta upp.. har inte använt den på 5 år. Han skulle kolla sin också..
Insåg, när datorn kom ner, att plasten sitter kvar på chassit så det ser sprillans nytt ut än (12-13 år senare)
Nåja.. blir gott om utrymme när de gamla datorerna åker ut.. (makens ryker också.. och ett par skrivare)
MEN HAR NI NÅTT TIPS.. (server)
Har i dagsläget en server.. diskstation.. med lite speglade diskar (nästan bara backup.. ) som jag numer finner lite långsam.. (antar att datorerna/nätverkskorten nu är snabbare än de var då vi skaffade den..)
Finns det några bra snabbare.. alternativ att satsa på idag? (inte hutlöst dyrt).. gärna ett system som gör att inte innehållet försvinner för att en disk dör.. (mina foton är bland det mest värdefulla jag har)
Vill att bilderna kvicknar till lite snabbare än de gör idag.. nu får jag sitta och vänta på att de "små bilderna" i mapparna ska visa sig.. och när det ligger flera hundra bilder i varje liten mapp.. vissa stooora.. så tar det sån tid!
Men innan appleprodukterna gjorde sitt intågande här (10 år sedan började de smyga in.. i form av en extradator macmini.. och sedan kom iPad... sen iPhone.. sen var man korrumperad) så var det PC som gällde.. gillade win och jag gillade att man kunde meka datorn själv.. renovera/laga/bygga.. 👍
Men nu är det dags att rensa ut gamla grejer.. har tröttnat på alla sladdar och gamla grejer som står till ingen användning längre (maken har ju sina nya också)..
Nostalgiskt dock att rensa..
Maken hjälpte mig bära ner min stationära så jag kunde se om den ville starta upp.. har inte använt den på 5 år. Han skulle kolla sin också..
Insåg, när datorn kom ner, att plasten sitter kvar på chassit så det ser sprillans nytt ut än (12-13 år senare)
Nåja.. blir gott om utrymme när de gamla datorerna åker ut.. (makens ryker också.. och ett par skrivare)
MEN HAR NI NÅTT TIPS.. (server)
Har i dagsläget en server.. diskstation.. med lite speglade diskar (nästan bara backup.. ) som jag numer finner lite långsam.. (antar att datorerna/nätverkskorten nu är snabbare än de var då vi skaffade den..)
Finns det några bra snabbare.. alternativ att satsa på idag? (inte hutlöst dyrt).. gärna ett system som gör att inte innehållet försvinner för att en disk dör.. (mina foton är bland det mest värdefulla jag har)
Vill att bilderna kvicknar till lite snabbare än de gör idag.. nu får jag sitta och vänta på att de "små bilderna" i mapparna ska visa sig.. och när det ligger flera hundra bilder i varje liten mapp.. vissa stooora.. så tar det sån tid!
