vad köper ni för dator?

• mac

90 Röster 26,3%
  • pc

252 Röster 73,7%
  • Antal röster
    342
PC. Nästa blir nog en stor surfplatta med Windows. Annars använder jag faktiskt mest min Androidplatta (med bluetooth-tangentbord) som PC. Från denna loggar jag med remote desktop in på en virtuell maskin på min Linux-burk där jag har en Windowsinstallation snurrande. Det är ju inte så ofta man behöver windows (eller en PC överhuvudtaget), men jag har några saker som jag behöver den till fortfarande. Oftast använder jag den till att undersöka om en webbsida är nere, eller om den inte stödjer Android på surfplatta. Oftast är webbsajten nere av någon anledning. Sedan finns det vissa sajter som envisas med att ge min surfplatta samma upplevelse som en telefon och inte samma upplevelse som en PC, men det löser jag med att i Chrome välja att se datorversionen av siten (jag ändrar user agent helt enkelt).

Jag programmerar även på PC fortfarande, men oftast via remote login till en VM med Windows eller en VM med Linux.

Måste inflika också att det direkt negativa med Mac.. var priset vid uppdatering av något.. när man köpte maskinen. Det bil säga om man ville byta hårddisk, öka på ramminnet osv.. för fåglarna vi höll på att trilla av stolen när vi såg de priserna (när vi satt ihop egna PC-datorer i måååånga år och vet vad delarna kostar osv). Kändes inte ett skvatt prisvärt..

Första minimacen bytte vi själva hårddisken på.. gick inte helt smärtfritt tyvärr, men så länge vi inte vill använda "dosan" till den.. så funkar den perfekt :)

Pc:n bytte vi ut delarna kors och tvärs i, utan några som helst problem!

Det beror på vad du ska ha datorn till.
Under 80- och 90-tal jobbade jag mest med Mac. Efter det så har jag via arbetet mestadels behövt ha PC (dvs, Windows). Det fanns tidigare ett uttryck "Plug and Play) vilket beskrev fördelen med Mac (det var bara att koppla in och köra). Med PC var det på den tiden betydligt större problem. Idag är det inte så.
I de flesta fall idag så är det fördel med att använda en PC. Fler program, billigare etc.
Om du inte ska ha datorn i första hand för spel så kan du idag köpa en tillräckligt bra PC för 5.000 - 6.000 kr.
Om du är en hyggligt van datoranvändare rekommenderar jag att du väljer en Pro-version av Windows.

PC alla dagar. Äger en Macbook Air sedan en tid och den har bara använts till att kolla spelguider i TV-soffan. Jag betalade dock inte för den så jag drabbas inte.
Via jobbet har jag en Dell E7440 med utplacerade dockningsstationer där jag kan tänkas jobba. Sanslöst skönt att bara trycka fast datorn så har jag två externa skärma (utöver datorn inbyggda om jag vill använda den), tangentbord och mus.
Hemma används mest en HTPC mest flitigast. Har en äldre stationär som byggdes ihop för länge sedan (då AMD:s Phenom II och HD4770 var det bästa som existerade eller något) men den står mest och samlar damm.
Kör Linux Kubuntu på de flesta datorerna (inklusive jobbdatorn) och skulle välja det på framtida datorer också.
Så skulle jag köpa/bygga nytt idag skulle det bli en PC då Mac inte har något som motiverar prisskillnaden.

Fairlane Fairlane skrev:
Problemet med frågan är att en Mac är en PC. PC = Personal Computer.

Så här står det exempelvis på Wikipedia: "PC:n är idag den dominerande datortypen i hem och på kontor, med en majoritet som använder operativsystemet Microsoft Windows, men andelen Mac OSX- och GNU/Linux-användare ökar betydligt."
En som fattat vad PC står för. Vanligt med missuppfattningen att PC=Windows. Själv har jag en PC med Linux.:) Rekommenderas, om man inte är "spelnörd".

Off-topic inlägg rensade
/Mats
Moderator

Mac är inte dyra. Köpte en Macbook Pro 2013 som fortfarande gör exakt det den ska. Skärmen den har (retina) tog väl 2 år innan en Windows-laptop matchade, och då till högre (!) pris.

F Finndjävel skrev:
Det är där den satt från början. Det var Windows som kopierade MacOS från början, så frågan borde vara varför Windows flyttade stängknappen till höger.
Nej nej NEJ.

Apple kopierade i själva verket Xerox, sedan kopierade "alla" andra också Xerox, microsoft, commodore, atari osv.

"Alla" kom med denna typ av grafiska operastivsystem ca 1984-1986 efter att ha tittat på vad Xerox höll på med i deras PARC-labb, att apple råkade komma först med några månader gör inte att det var deras försök som kopierades.

Nåväl, till sakfrågan.

Jag kör tre datorer parallellt, en PC som kör Linux (Fedora) som jag använder mest, sen en PC som kör windows där jag kör saker som inte lämpar sej på linux (vissa spel, specialmjukvara för hårdvara, 3D-CAD som exempel), sen har jag även en gammal Amiga 4000/060 i tower som jag använder för att den har ett mycket trevligare OS.

KÖPA en dator var det länge sen jag gjorde dock, linuxmaskinen är en i5 som jag tog hem från jobbet när den skulle skrotas, windowsmaskinen är en C2D som jag fick av en kompis när hon nedgraderade till en mac, och i garaget står det en i7 som jag fick när jag slutade på mitt gamla jobb (det var den arbetsstationen jag använde i mitt arbete, då körde den RHEL6) som jag nog tänkte installera windows på och ersätta C2D'n med. (Har stått på todolistan ett par år nu då jag använder windows för lite för att orka lägga tid på det)

Jag har även en laptop, eller flera iofs, men den jag gillar är en gammal Lenovo thinkpad X61s, extremt bra byggd, perfekt format, underbart system att den är delbar, givetvis kör den linux.. jag har även en lenovo thinkpad X220 (som jag.. tog hem från jobbet förstås..) som är mycket snabbare (den kör också linux) men jag gillar den inte lika mycket som X61'an.

Sen fattar jag inte dom som hävdar att macarna har bra tangentbord, jag har en ibook G4 som jag kör MorphOS på och jag HATAR verkligen det usla tangentbordet, och bara en musknapp.. vem kom på det ? suck.. (funkar säkert bättre i osx dock, men det har jag noll intresse av att köra) Jag har även varit tvingad att använda en macbook air (med linux på) i jobbet då och då och det är ju samma sak med den, otroligt kasst tangentbord, min X61s utklassar den fullständigt, trots att den är så liten.

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Sen fattar jag inte dom som hävdar att macarna har bra tangentbord, jag har en ibook G4 som jag kör MorphOS på och jag HATAR verkligen det usla tangentbordet, och bara en musknapp.. vem kom på det ?
Mycket vatten har runnit under Stockholms broar sedan G4 gick ur produktion. MBP's touchpad var huvudorsaken till att jag testade Mac. Sååå trött att pilla på klitan som dessutom drog iväg pekaren så fort den släpptes.
De flesta stora tillverkare har tagit efter Apples touchpad.

Jo, men Morphos körs exklusivt på PPC-processorer så man kan inte köra det på nyare hårdvara, och kunde man köra det på x86 skulle jag ju knappast köra det på applehårdvara.

Sen var det ju knappast apple som varken uppfann eller var först med touchpad, dom kopierade bara andra som vanligt.

Personligen ogillar jag starkt touchpad, lyckligtvis har ju de flesta busninesslaptops trackpoint så man kan använda den istället. (Min X61s har bara trackpoint)

Man felsöker datorns inre, fokuserar på öppnat chassi och hårdvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:geek::geek::thinking:

• Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Huvudbrytaren Asgarvad skrev:
Mint Mate ser ut och beter sig som ett modernt Windows XP men med mindre datorkraft än vad Win10 kräver.
GlennB GlennB skrev:
Jag kör tre datorer parallellt, en PC som kör Linux (Fedora) som jag använder mest
Intressanta tankar!

Har en "gammal" PC med Windows XP, som jag skulle kunna tänka mig att leka lite med.
Var hittar jag bäst Mint respektive Fedora?

Har själv uteslutande hållit mig till Intel- / DOS- / Windowsmiljön.

Har jobbat som IT Manager multinationellt, och då bör man inte hålla på och experimentera för mycket :geek:

Stationär pc för att jag spelar, och trådlös mus är värdelöst.
Intern bild av en stationär gaming-dator med färgglada lysdioder och kylviftar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.