P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag har tänkt att köpa mig en bordsfräs men är inte så jättesugen på att bygga någon själv, utan helst en nyckelfärdig... vad finns det mer än Festools CMS?
Största anledningen för att jag inte vill göra en själv är tillgången på produkter.. tex axminster har aldrig något i lager av bord,lyftar,anhåll osv när jag kollat, sen klingar Festool närmare mitt svartgröna hjärta
men CMS är ju inte direkt billigt!
Tack på förhand!
Största anledningen för att jag inte vill göra en själv är tillgången på produkter.. tex axminster har aldrig något i lager av bord,lyftar,anhåll osv när jag kollat, sen klingar Festool närmare mitt svartgröna hjärta
Tack på förhand!
Rutlands (www.rutlands.co.uk) har ett bord som är väldigt bra prissatt och att döma av recensionerna verka folk nöjda med det. Har inte själv bordet men har handlat där ett antal gånger med bra resultat.
Här finns axminsters variant, i Sverige, leverans April
. Dyrt som attans för att vara ett fräsbord men säkert halva priset jämfört med festool om du inte har cms basenheten redan. http://www.swedendro-tools.se/shop/...ro-inkl-lift?tm=&sm=handmaskiner/ujk-frasbord
Jag hade hellre bara köpt topp-plattan och lyften och kanske anhållet och satt det på en ikea skåpsstomme så det går att utnyttja platsen under till förvaring men det gör man ju som man vill.
Edit. Såg nu att priset var ex moms...då blev det ju dyrt på riktigt.
Jag hade hellre bara köpt topp-plattan och lyften och kanske anhållet och satt det på en ikea skåpsstomme så det går att utnyttja platsen under till förvaring men det gör man ju som man vill.
Edit. Såg nu att priset var ex moms...då blev det ju dyrt på riktigt.
Redigerat:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Ja dedär UJK bordet ser fint ut, men priset va ju i värsta laget:|... har dragit iväg ett mail till axminster, får se va dom svarar om när dom får in dem i lager, samt om OF2200 passar i liften!
såg även ett kregbord för 389 pund http://www.dm-tools.co.uk/product.php/section//sn/KRGPRS1040
men desvärre så skickar ju inte dom till sverige
annars blir det ett CMS system!
såg även ett kregbord för 389 pund http://www.dm-tools.co.uk/product.php/section//sn/KRGPRS1040
men desvärre så skickar ju inte dom till sverige
annars blir det ett CMS system!
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Sitter och kollar bordsfräsar, börjar närma sig nu :wow: men om man bygger sig en egen...
skulle man kunna köpa en CMS-OF modul och trycka ner den i en mdf skiva? säg 2X22mm? .. och sätta den på en ikea skåpstomme som skrevs här ovanför?
fasa ner lite t racks och sen må gott?
det känns lite magert att ha ett litet portabelt cms system i en snickarbod på 100kvm
Fick svar från axminster och de skulle få in UJK grejjer den 10 april..
skulle man kunna köpa en CMS-OF modul och trycka ner den i en mdf skiva? säg 2X22mm? .. och sätta den på en ikea skåpstomme som skrevs här ovanför?
fasa ner lite t racks och sen må gott?
det känns lite magert att ha ett litet portabelt cms system i en snickarbod på 100kvm
Fick svar från axminster och de skulle få in UJK grejjer den 10 april..
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Bordet ifrån Swedendro samt fräsen ifrån FFX
vet inte om det ha blivit billigare att ta hem den ifrån axminster men med tanke på att bordet är i gjutjärn så kan nog frakten ifrån england dra iväg
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
yey! Fick en av delarna till bordfräsen idag, spånlådan som sitter över fräsen..
Grejjerna skickades ifrån axminster så ja har lika gärna kunna köpt grejjerna där för en mindre slant..
resten skickas andra veckan i juni enligt axminster
Grejjerna skickades ifrån axminster så ja har lika gärna kunna köpt grejjerna där för en mindre slant..
resten skickas andra veckan i juni enligt axminster
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Nu har jag fått bordet och jag är mycket nöjd! !
Det enda man kunde irritera sig på va att de följde inte med någon bruksanvisning för att bygga ihop den med.. turligtvis hade dem sånt på deras hemsida sen kunde man följa jotuben men de innefattade inte allt i monteringen,tex hur man monterade fräsliften i bordet, det fick jag klura ut själv och det va lite mixter.
och såklart så fattades de skruv! men det hörtill vardagen :|
Dock måste jag köpa till förlänging för spindeln, just nu kommer ja upp med fräsen någon cm ovanför bordet men vill ja upp längre så går det inte..
Bordet är över förväntan och jag kan starkt rekommendera den!
Det enda man kunde irritera sig på va att de följde inte med någon bruksanvisning för att bygga ihop den med.. turligtvis hade dem sånt på deras hemsida sen kunde man följa jotuben men de innefattade inte allt i monteringen,tex hur man monterade fräsliften i bordet, det fick jag klura ut själv och det va lite mixter.
och såklart så fattades de skruv! men det hörtill vardagen :|
Dock måste jag köpa till förlänging för spindeln, just nu kommer ja upp med fräsen någon cm ovanför bordet men vill ja upp längre så går det inte..
Bordet är över förväntan och jag kan starkt rekommendera den!
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Nuså har jag testkört och den funkar mycket bra! skulle jag köpt en idag så har jag köpt en likadan.. FAST som med allt så kan de bli bättre..
tex spånhanteringen är lite dumt gjort... nu vet ja inte om de kan vara för att virket är lite fuktigt.. men (utblåset) för den grova slangen upp till fräsen är under all kritik!
så detta måste jag göra nåt bättre.. möjligen kapa bort denna halvmåne?
tex spånhanteringen är lite dumt gjort... nu vet ja inte om de kan vara för att virket är lite fuktigt.. men (utblåset) för den grova slangen upp till fräsen är under all kritik!
så detta måste jag göra nåt bättre.. möjligen kapa bort denna halvmåne?
Jag köpte sådana där kopplingar till en av mina egna skapelser (bord till GTS10xc) och jag fick mixtra lite med att minska flödet i den större kanalen för att få bra flöde i den lilla. Inte säkert att du har samma problem men det kanske kan vara värt att titta på. Om det exempelvis är otätt på andra ställen så kan det bli lite problematiskt att överhuvudtaget få något sug i den tunnare slangen...
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Ja det kanske ligger något i det du skriver! det finns någon sorts ventil på sidan av lådan som utsuget sitter på! skall kolla upp det imorgonbadtastex skrev:Jag köpte sådana där kopplingar till en av mina egna skapelser (bord till GTS10xc) och jag fick mixtra lite med att minska flödet i den större kanalen för att få bra flöde i den lilla. Inte säkert att du har samma problem men det kanske kan vara värt att titta på. Om det exempelvis är otätt på andra ställen så kan det bli lite problematiskt att överhuvudtaget få något sug i den tunnare slangen...
Slang infästningen borde var tvärt om den lilla under maskinen och då egentligen direkt under bordet den stora upptill. Efter som det gissningsvis inte är så bra för motorn att suga tvärt om vad fräsens egen fläkt jobbar. Nu har väl du en hyfsad spånsug men under 80 mm på den lilla slangen är ingen större ide om du inte vet att du har bra undertryck i din spånsug.
Pär
Pär