Vi har efter många turer och långt sökande hittat en tomt där markägaren kan tänka sig stycka av och sälja ca 1-1.5ha. Det är en fin lövskog/änge med stora uppvuxna ekar och en naturlig öppning där ett hus skulle kunna stå...
Men, det ungefär halva området är en nyckelbiotop, och från och med 21/12 -21 så ska det vara möjligt att avregistrera detta. Men hur? vem kontaktar man? är det skogsstyrelsen eller är det domstol? och vad kostar det isåfall ? Någon som vet/ har gjort detta?
fråga två. När nyckelbiotop frågan är avklarad så måste man ju begära ett förhandsbesked för att se om man överhuvudtaget kan bygga där och således stycka av. Men i förhandsbeskedet verkar det som att det behövs en provgrop för avlopp? hur gör man denna? är det bara ett två meter hål i marken, men sen då? ska det fotas eller vad gör man med gropen?
tack för hjälp