6 206 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Nyckel till vattenutkastare, som håller, har bra grepp och gör det lätt att öppna/stänga
Nu har vi gått igenom några plastnycklar till vattenutkastare. Det slutar alltid med att de blir svåranvända pga att metallen från vattenutkastaren skaver på insidan av nyckeln. Gissar att jag inte är den enda som har samma problem.
Finns det något smidigare sätt att öppna/stänga vattenutkastaren? Jag har sett att det finns metallnycklar, men de är så svåra att greppa (iaf om man är pensionär). En ballofix hade varit betydligt bättre än att hålla på med nyckeln (som ändå inte skyddar från att någon obehörig slår på/av vattnet)
Så här ser vår vattenkastare ut (FM Mattson) - finns det någon lösning?
Finns det något smidigare sätt att öppna/stänga vattenutkastaren? Jag har sett att det finns metallnycklar, men de är så svåra att greppa (iaf om man är pensionär). En ballofix hade varit betydligt bättre än att hålla på med nyckeln (som ändå inte skyddar från att någon obehörig slår på/av vattnet)
Så här ser vår vattenkastare ut (FM Mattson) - finns det någon lösning?
Förklara varför metallnyckel är svår att greppa? Eller menar du att de är mindre?
Det gäller att välja nyckel med rätt storlek på fyrkantshålet, det finns iaf tre olika storlekar, 7, 8 & 9 mm.
Väljer man en med större hål än av spindeln är så nöts hålet onödigt snabbt.
Sen ska man inte dra åt särskilt hårt när man stänger av utkastaren.
Din FFM-utkastare har troligen en 7mm fyrkantsspindel.
Väljer man en med större hål än av spindeln är så nöts hålet onödigt snabbt.
Sen ska man inte dra åt särskilt hårt när man stänger av utkastaren.
Din FFM-utkastare har troligen en 7mm fyrkantsspindel.
Det finns vattenutkastare med ratt,
https://www.fmmattsson.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/42940610
https://www.fmmattsson.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/42940610
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Farsan gjorde en nyckel av en bit kopparrör, som han plattade till i ens änden, så det blev ett fyrkantigt hål i ena änden, sen borrade han ett hål rätt igenom röret i andra änden och hade som handgrepp.
Röret var nog ett vattenrör i koppar.
Röret var nog ett vattenrör i koppar.
Jag är nöjd med min. Möjligt den inte sitter fast på kranen, jag tar in mitt efter användning pga barn. Men den jag hade i plast sprack och jag ville inte köpa i plast igen.K kia2 skrev:
Tror den gick för 30 spänn på jula =)
Klicka här för att svara