Jag tänker någon form av kupol på det låga tornet. Här är en bild med lite olika varianter som inspiration. prague-2841395_1280.jpg

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Man kanske kan ha en balkong/plattform högst upp på det låga tornet och ta bort taket eller höja upp det på pelare?

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Jo, visst vill man ju helst ha all isolering på utsidan. Vilken typ av block tänker du på, skalblock? Jag har inte hittat någon variant/leverantör som hävdar att det funkar hållfasthetsmässigt med tanke på armering och sidotryck. Därmed inte sagt att det inte går....
Tänkte betonghålsten, men fylla skalblock borde gå bra

• Gilla
Zyrez
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Jag bygger just nu med termoblock med betongkärna, det är extremt enkelt så har du inte tummen mitt i handen så löser du det själv med en cirkelsåg eller fogsvans att dela blocken med, bultsax till armeringen och naja med buntband.
Intressant! Jag har kollat igenom din spännande projekttråd och skrivit några frågor där! :)

Med så stor/djup källare så hade jag platsgjutit med vattenfast betong.

Hade inte litat på skarvade prefabblock eller frigolitbetong under mark sådär långt ner.

MVH Erik Wedlund

• Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Verkligen imponerande! Kommer bli kul att följa detta!

Jag förstår att du vill ha kvar det runda gavelfönstret. Mitt förslag är därför att testa med att sänka takfoten för tornet (så att det börjar ungefär i samma höjd som taket till vänster, ev. något högre), och sen öka första delen av tornets brutna tak till samma takvinkel som sadeltaken (för det ser inte snyggt ut i bilden nerifrån marken, för flackt), och sedan ett brantare parti (som nu, eller ännu brantare).

• Gilla
skyisthelimit och 1 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Hej och tack för alla possitiva och glada inlägg! :)

Ok, här kommer en liten "nyhet" jag "glömt" att nämna:

[bild]

Jupp; klart man skall ha en källare eller rättare sagt två källarplan, där ena planet får dubbel takhöjd i del av källaren. Eftersom folk kommer att fråga så får jag väl redan nu säga att; nä det finns ingen riktigt tydlig plan/användning för detta. Biorum, klättervägg, "bra att ha rum" är väl de funderingar jag haft.
Det enda jag vet är att teknik (typ el/bergvärme etc.) såklart hamnar i en del av källaren och att min tanke är att kunna använda utrymmet direkt under garaget som lite verkstad.

Som referens kommer en lite plottrig uppdaterad skiss på bottenvåningen nu med 15 extra attefallskvadrat i "bakändan" på garaget där det nu finns en trappa. Tyvärr lär jag väl få göra den tillbyggnaden när allt är klart...

[bild]

Rent konstruktionsmässigt så blir det betong hela vägen upp till "vanliga" bottenplattan och jag lutar nu starkt åt att köra med cellplastblock med helgjuten betongkärna (typ legobitar i cellplast där man gjuter betong i mitten). Jag har även tittat på prefab och platsgjutet men det verkar bli dyrare.

Har någon erfarenhet och kanske tipps på folk/företag som kan hjälpa till med detta så hör gärna av Er.
Wow! Vilken byggnad. Får mig osökt att tänka på Notre Dame.

Martin_B
useless useless skrev:
Borde inte utformning, materialval i bärande delar och hållfasthetsberäkningar vara gjorda redan om bygglovet är klart? :thinking:
Var min första tanke också. Där skall det ju vara med konstruktionsräkningar.

Att de skulle godkänna något så speciellt som bilgarage med en våning under, utan korrekta konstruktionsritningar är ju aningen märkligt.

Martin_B
PellePeps PellePeps skrev:
Jag tänker någon form av kupol på det låga tornet. Här är en bild med lite olika varianter som inspiration. [bild]
P Patrik Friberg skrev:
Man kanske kan ha en balkong/plattform högst upp på det låga tornet och ta bort taket eller höja upp det på pelare?

Ehh jäkla dumheter, dumsnålt rent av. Varför inte bygga en kopia av Disney-slottet redan från början?

Bild på det ikoniska Disney-slottet under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
Jag röstar för att kopiera det främre tornets design och placering fast i bakkant. Då får du ett symmetriskt utseende på fasaderna, men kan sedan dra iväg med fantasin rörande tak och spira för att få tornen olika.

Man blir ju lite nyfiken, hur många är tänkta att bo i detta palats? Och vad är den beräknade budgeten lagd på? :)

Martin_B Martin_B skrev:
Ehh jäkla dumheter, dumsnålt rent av. Varför inte bygga en kopia av Disney-slottet redan från början?

[bild]
En kopia är alltid en kopia ;)

Martin_B
C crazytok skrev:
Man blir ju lite nyfiken, hur många är tänkta att bo i detta palats? Och vad är den beräknade budgeten lagd på? :)
Jag kan inte svara å TS vägnar, men vill påtala att huset inte är så jättestort i sig. Huset är väldigt speciellt med torn osv., men särskilt stort är det inte, utan ryms en normal familj.
Bottenvåning i synnerhet är ganska så liten faktiskt om man jämför med dagens standard. Så hade jag byggt huset, så hade jag skippat garaget i själva huskroppen och använt hela ytan till bostad, och då hade bottenvåning fått en ganska normalstor yta.

Källaren är dock stor, större än för "normalvillan" med källare, p.g.a att det är tänkt att vara i två plan på större delen av ytan.

Budgeten är jag också nyfiken på, och med tanke på källare i två våningar osv. så tror jag det landar mycket högt
Vilt gissat 5-6 miljoner och uppåt beroende på inredning osv. Men det är bara min gissning :)

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.