Byggahus.se

Nybygge murat med lertegelblock

1. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Är du inte rädd för att det kommer att bli väldigt varmt inomhus på sommaren?

2. M
    Medlem Nivå 11
    Nej, tvärtom! Stenhus är svala på sommaren. Det är ju en av de största fördelarna. Värmen som kommer under dagen tas upp av väggarna.

3. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Har själv ett tegelhus och visst lagrar det värme i väggarna MEN det blir väldigt varmt inomhus på sommaren ändå.

4. M
    Medlem Nivå 11
    Tegel som dessa block? Eller fasad-tegel med trä-stomme?

5. peternicklas
    Bannad Nivå 13
    Fasad-tegel med trä-stomme.

6. Exostor
    Renoverare · Nivå 7
    Jag har ett äkta tegelhus (tre lager bränt tegel med 10cm luftspalt, totalt 40cm yttervägg) det är svalt på sommaren och helt okej på vintern. Vi behöver ungefär 17mwh per år i fjärrvärme (115kvm, 1,5 plan)

7. F
    Byggveteran · Nivå 18
    Då har du ju i den bemärkelsen inte ett tungt hus. För att du ska ha nytta av lagrad värme på vintern måste stenmaterialet såklart vara på insidan av huset. På sommaren har man viss fördel av att ha en skalmur i tegel då den tar upp en del solvärme, men när hela muren är uppvärmd, vilket går rätt fort om det bara är ½-stens tjocklek, så värmer ju den i sin tur igenom träregelstommen mycket snabbt.

Hur stor värmekapacitet det blir i TS block är svårt att svara på, men min bedömning är att den inte blir särskilt stor då det är mer än hälften som är hålrum och fyllt med isolering. Du har dessutom naturliga köldbryggor i stenarna vilket ger ett sämre resultat än om du hade haft ett massivt block med utanpåliggande isolering. Då hade värmekapaciteten inåt blivit mycket större.Angående diskussionen om huruvida isoleringsmängden är tillräcklig så är den säkert det för att klara BBR:s krav, beroende på uppvärmningstyp samt läge, men en träregelstomme med samma tjocklek ger ju såklart lägre u-värde.

Själv är jag dock stor förespråkare av stenhus i olika former och följer projektet med stort intresse!

Redigerat 15 sep 2014 20:01
    • Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 7
    Hur ser budgeten ut för bara hus?

9. M
    Medlem Nivå 11
    Budgeten håller jag för mig själv så länge. Kan eventuellt presentera några siffor senare men jag lovar ingenting.

10. SC Aero
    Verktygstokig · Nivå 8
    Gör ni allt själva ?

11. M
    Medlem Nivå 11
    Nej, tvärtom. Nog för att jag lärt mig massor under projektets gång men hantverk är inte mitt gebit.

Har skrivit avtal med entreprenörer. En byggledare/snickare med ansvar för koordinering och allt snickeri. Och en murare som står för Porotherm-murningen, och senare också fasad-murningen.

• Laddar…
  12. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 10
    En siffra per kvadratmeter yttervägg vore mycket uppskattat. Har fått pris på 1700 kr/kvm färdigputsat med annat system.

13. M
    Medlem Nivå 11
    Jag kommer inte ha puts på ytterväggen. Men det är klart dyrare med lertegel-block och fasadtegel jämfört med tex putsade lättbetongväggar. 1700 kr / kvm (inkl moms) är nog ungefär vad man får betala för teglad fasad (om man slår ut totalkostnaden på antal kvm).

Vad för system jämför du med?

• Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 6
    jag har en fråga om planlösningen. Hur tänkte ni med toalett, eller avsaknad av toalett i hallen. Jag kan tänka mig att det är skönt att stänga till sovrumsdelen på tex kvällen och kunna ha lite livat i resten av delen. Visst då finns toan i det stora sovrummet. Men om det blir så att ni har det som sovrum i framtiden, vill ni släppa in gäster i er "privata" sfär då?
    Vi har en lägenhet uppdelad väldigt lik ert hus, men då är det en toa motsvarande er klädkammare i hallen. Den används flitigt, både av oss när barnen i panik kommer hem och måste gå och av gäster.

15. M
    Medlem Nivå 11
    Javisst, det ser vi inte som något problem. Vi har idag en toalett vid entrén men den används ytterst sparsamt. Så vi värderade helt enkelt en klädkammare högre på den platsen.

Jag tror man lätt överdriver "problem" med gäster. Några privata zoner har jag aldrig upplevt i vår vän-krets någonstans och alla är välkomna överallt hemma hos oss.

• Laddar…