Byggahus.se

Nybygge murat med lertegelblock

1. B
    Medlem Nivå 1
    Nej faktiskt. Jag är inte byggare. Har aldrig sett hur det ser ut under bygget av sån fasad. Kul att lära sig något nytt.

;)

• Laddar…
  2. M
    Medlem Nivå 11
  3. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Hur tätas det nedåt? Så att vatten som rinner på glaset inte kommer in under karmen eller ner i lecastenen, ser ingen plåt på plats.....

Finns det uttag i karmen för en plåt? eller skulle den varit monterad innan karmmontage?

4. M
    Medlem Nivå 11
    Plåt kommer. Där ska finnas plats för det.

• Laddar…
  5. magda136
    Husägare Nivå 10
    Vilken tråd, kommer bli ett väldigt fint hus!

6. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Se bara till så att lecastenen tätas med slamning eller puts före montage av plåten. Annars finns det risk att myror flyttar in i stenen plus att stenens isoleringsförmåga ökar med ett tätt skikt ytterst.

7. M
    Medlem Nivå 11
    Tack!

8. M
    Medlem Nivå 11
    Tack för tipset, ska se till att det blir gjort.

9. Consensus
    Medlem Nivå 9
    Hur är taket isolerat?

10. ChristinaH
    Husägare Nivå 8
    Ser ut att bli ett fantastiskt fint hus 😃!
    Verkligt kul tråd att följa dessutom, underhållande så väl som informativ! Fortsatt lycka till!

• Laddar…
  11. B
    Medlem Nivå 1
    Väldigt intressant bygge, trevligt att du tar så mycket bilder på de olika arbetsmomenten.

Jag har aldrig sett denna typ av väggkonstruktion förut. Vad blir det för tjocklek samt U-värde på den färdiga väggen?

12. S
    Medlem Nivå 6
    En eloge för alla bilduppdateringar och detaljer.

Jag skulle också föredragit spalt mellan tegel och stomme, trots att jag inte är byggare. (y)

• Laddar…
  13. M
    Medlem Nivå 11
    I taket är det sprutat 440 mm lösull från Paroc (stenull). Sen sitter där en Mataki Halotex D50 ångbroms mot den varma sidan.

• Laddar…
  14. M
    Medlem Nivå 11
    Tack så mycket!

15. M
    Medlem Nivå 11
    Tack så mycket. Väggkonstruktionen är väldigt vanlig i framförallt Tyskland i olika varianter. Min vägg blir 51 cm tjock och har ett U-värde på 0.21. Väggen består av fasadtegel (108mm), luftspalt (27mm), Porotherm T8 (365mm), puts (ca 8mm).