12 021 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
nybygge - mediacenterlösning?
jag skulle kunna tipsa om att kolla hur det funkar med de nya samsung modellerna som har nätverksingång och verkar kunna streama material från datorn,
fanns med på modellen efter min och det verkar kul.
jag har en 52a656 och det verkar finnas på 7 serien eller om det var först på 8 serien.
sen måste du ju inte ha en mediaspelare på varje ställe heller.
mitt lilla "system" eller vad man kallar det bygger på att allting kommer via ett mediaskåp. nätverk och antennkablar kors o tvärs men framförallt större rör helst 50mm slangar till tv.
sen har jag allt på hyllor utanför mediaskåpet i hallen mellan sovrum och vardagsrum. där står en harman kardon bioförstärkare med 2 zoner.
kortfattat att med ordentligt med kabelrör och en bra mediacentral så kan man skicka bild o ljud utan att ha mediaspelare vid tvn.
fanns med på modellen efter min och det verkar kul.
jag har en 52a656 och det verkar finnas på 7 serien eller om det var först på 8 serien.
sen måste du ju inte ha en mediaspelare på varje ställe heller.
mitt lilla "system" eller vad man kallar det bygger på att allting kommer via ett mediaskåp. nätverk och antennkablar kors o tvärs men framförallt större rör helst 50mm slangar till tv.
sen har jag allt på hyllor utanför mediaskåpet i hallen mellan sovrum och vardagsrum. där står en harman kardon bioförstärkare med 2 zoner.
kortfattat att med ordentligt med kabelrör och en bra mediacentral så kan man skicka bild o ljud utan att ha mediaspelare vid tvn.
jag visar gärna mitt lilla skåp för nätverkslösningar o diverse annat, här kommer den o nån mer. inte färdigt på långa håll så lite rörigt nu 
nej men hur lägger man in bilder här nu då? aldrig gjort det förut, måste man laddat upp bilden till internet sen innan?
oj vad teknisk jag kände mig helt plötsligt
nej men hur lägger man in bilder här nu då? aldrig gjort det förut, måste man laddat upp bilden till internet sen innan?
oj vad teknisk jag kände mig helt plötsligt
ah nu vet jag, här är dem iaf
mediaskåp
högtalarkablar in i mediaskåpet från harman
här samlar jag prylarna
tv o inbyggda högtalare
mvh
mediaskåp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
högtalarkablar in i mediaskåpet från harman
Logga in
Skapa konto
här samlar jag prylarna
Logga in
Skapa konto
tv o inbyggda högtalare
Logga in
Skapa konto
mvh
Hej rud! Har ett tips som jag tror att de flesta mediaälskare kommer att hålla med om. Se till att du har uttag (eller iaf dosor som är övertapetserade men öppningsbara) i stort sett på alla tänkbara platser där man kan tänkas kunna behöva ett uttag. Som du säkert läst i många trådar här redan är det största problemet vi alla har just att kunna få fram kablar dit man vill. Det känns aldrig roligt den dagen man märker att man kommer få ett h-vete att få en snygg installation utan att behöva bryta upp en vägg och dra nya rör, för vi vet alla hur mycket jobb det innebär att göra något sånt.
Det jag tror är det första du ska se över är att tänka över alla tänkbara platser där du någonsin kan fantisera över att ha tillgång till någon anslutning mot ditt system. Själv har jag t.ex. fått ställa laptopen bredvid spisen ibland för att läsa recept då jag inte har någon annan bra lösning där. Jag är helt säker på att bara folk får upp ögonen för smidigare väggdatorer till priser en svensson kan acceptera så kommer det finnas datorer lite överallt. Hade mer än gärna haft en nätverksport vid spisen just för detta, men det är lite för mycket jobb att göra om det i efterhand.
Så, mitt råd är helt enkelt att göra en extrem brainstorm på vad som kan vara helt underbart att ha. Rör och dosor är inte dyrt, det är dock mycket dyrt att dra om det i efterhand. Just när det gäller tekniken att använda på systemet sen sitter jag själv med en 360 som hämtar allt från en vanlig xp pro som ändå alltid står igång. Fungerar för många saker, men inte allt. (har dock ej HD än, så jag har inte en susning om vad den kan åstadkomma där) Märker vissa cocec som inte fungerar, så det kan vara värt att se över vad det är man vill se. (själv kör jag det mest för serier via eztv)
En annan sak som styr lite över vad du kan välja för lösningar är ju hur mycket du funderat på hemautomation...
Det jag tror är det första du ska se över är att tänka över alla tänkbara platser där du någonsin kan fantisera över att ha tillgång till någon anslutning mot ditt system. Själv har jag t.ex. fått ställa laptopen bredvid spisen ibland för att läsa recept då jag inte har någon annan bra lösning där. Jag är helt säker på att bara folk får upp ögonen för smidigare väggdatorer till priser en svensson kan acceptera så kommer det finnas datorer lite överallt. Hade mer än gärna haft en nätverksport vid spisen just för detta, men det är lite för mycket jobb att göra om det i efterhand.
Så, mitt råd är helt enkelt att göra en extrem brainstorm på vad som kan vara helt underbart att ha. Rör och dosor är inte dyrt, det är dock mycket dyrt att dra om det i efterhand. Just när det gäller tekniken att använda på systemet sen sitter jag själv med en 360 som hämtar allt från en vanlig xp pro som ändå alltid står igång. Fungerar för många saker, men inte allt. (har dock ej HD än, så jag har inte en susning om vad den kan åstadkomma där) Märker vissa cocec som inte fungerar, så det kan vara värt att se över vad det är man vill se. (själv kör jag det mest för serier via eztv)
En annan sak som styr lite över vad du kan välja för lösningar är ju hur mycket du funderat på hemautomation...
Bra, mycket bra, just det är nog det enda jag lyckats med i form av extra uttag du tipsar omBjurran skrev:Själv har jag t.ex. fått ställa laptopen bredvid spisen ibland för att läsa recept då jag inte har någon annan bra lösning där. Jag är helt säker på att bara folk får upp ögonen för smidigare väggdatorer till priser en svensson kan acceptera så kommer det finnas datorer lite överallt. Hade mer än gärna haft en nätverksport vid spisen just för detta, men det är lite för mycket jobb att göra om det i efterhand.
...
Men som sagt, för övrigt, trodde nog inte att jag skulle sakna uttagsmöjligheter men teknikintresset har bara tilltagit sen bygget blev klart
Kjell G
Lite lite OT, men är det någon av er som hittat en riktigt bra receptsamling på nätet? Jag satte dit 230V AC uttag och nätverk i fläktskåpet, men har aldrig fått användning för det, eftersom jag inte riktigt hittat något bra på nätet för recepten, eller någon annan användning. Vill ha en tjänst som kan leverera en hel veckas meny efter en profil ... ja fantasin är det svåra för mig och frugan.
Lite off topic....
gb79, vad är det för högtalare du har i väggen?
http://www.byggahus.se/attachments/...142t-nybygge-mediacenterloesning-dsc03331.jpg
gb79, vad är det för högtalare du har i väggen?
http://www.byggahus.se/attachments/...142t-nybygge-mediacenterloesning-dsc03331.jpg
Med tanke på din placering av nätverkskontakt är det nog inte fantasi som är bristvaranTLovskog skrev:Lite lite OT, men är det någon av er som hittat en riktigt bra receptsamling på nätet? Jag satte dit 230V AC uttag och nätverk i fläktskåpet, men har aldrig fått användning för det, eftersom jag inte riktigt hittat något bra på nätet för recepten, eller någon annan användning. Vill ha en tjänst som kan leverera en hel veckas meny efter en profil ... ja fantasin är det svåra för mig och frugan.
Om du tar jobbet med att själv lägga upp recept i en mapp på servern, så kan du komponera fritt eller bara improvisera. Ett tips från den här snubben http://wwwc.aftonbladet.se/it/9910/25/mat.html
Kjell G
Kjell_G:
När det gäller teknik så har jag fantasi i överflöd, men just matlagning är ett måste och där är jag helt tom och fantasilös. Skulle behöva något i stil med Arlas "veckans matsedel", men som går hela vägen med både lunch och middag. Naturligtvis ett helt ypperliggt i-landsproblem och maken till slöhet, men som sagt någon kanske har hittat det perfekta ...
Tack för listan med receptsamlingar.
När det gäller teknik så har jag fantasi i överflöd, men just matlagning är ett måste och där är jag helt tom och fantasilös. Skulle behöva något i stil med Arlas "veckans matsedel", men som går hela vägen med både lunch och middag. Naturligtvis ett helt ypperliggt i-landsproblem och maken till slöhet, men som sagt någon kanske har hittat det perfekta ...
Tack för listan med receptsamlingar.
Vi har ju gått "way out of topic", men för ett tag sedan snubblade jag in på http://www.matklubben.se/ . Sidan utvecklas, och där finns faktiskt lite veckomenyer och annat. Rätt schysst faktiskt!
Sedan finns ju alltid www.recept.nu , dessutom ICA och ARLA:s hemsidor, med massor med recept!
Så, hem o laga mat nu, och ät den framför TV:n, som får bild via popcorn:en, som i sin tur frår sin media strömmad från en mediaserver..
Linksys presenterade lite kul lösningar för övrigt på CES nyligen, ett sonosliknande system till ett rätt schysst pris, och även nya mediaservrar, mer NAS, som ser intressanta ut. Att cisco mer o mer sätter sitt namn på linksys prylar tycker jag låter som att de kommer leverera prylarna med hög kvalite.
http://www.linksysbycisco.com/
Sedan finns ju alltid www.recept.nu , dessutom ICA och ARLA:s hemsidor, med massor med recept!
Så, hem o laga mat nu, och ät den framför TV:n, som får bild via popcorn:en, som i sin tur frår sin media strömmad från en mediaserver..
Linksys presenterade lite kul lösningar för övrigt på CES nyligen, ett sonosliknande system till ett rätt schysst pris, och även nya mediaservrar, mer NAS, som ser intressanta ut. Att cisco mer o mer sätter sitt namn på linksys prylar tycker jag låter som att de kommer leverera prylarna med hög kvalite.
http://www.linksysbycisco.com/