L Lindusfindus skrev:
Är det bara i min bransch och mitt yrke (technology) som priser pressas när efterfrågan är mindre än utbudet? 🤔
Arkitekter som får mindre att göra, sänker ex. de inte sina priser alls?
Man kan ju tycka det men de flesta har nog inte lagt pengar på hög under de goda åren utan snarare skaffat sig dyrare livstandard, då blir det svårt att gå ner i pris för att konkurrera.
 
  • Gilla
l3ff3 och 1 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Är det bara i min bransch och mitt yrke (technology) som priser pressas när efterfrågan är mindre än utbudet? 🤔
Arkitekter som får mindre att göra, sänker ex. de inte sina priser alls?
Det går bara kapa priset om det finns en god marginal som drivits upp av låg tillgång/hög efterfrågan. Då kan den marginalen skäras när tillgången går ner.

Om du istället jämför med resturangbranchen under pandemin. Många slog ihop, ingen kunde sänka lönerna mer eftersom arbetare helt enkelt bytte branch när alternativet var att stanna för en lön/antal timmar ingen kan leva på.

I den delen av byggsektorn där vi haft höga priser pga stor efterfrågan snarare än höga omkostnader kommer det bli billigare. Men för övriga, så händer det nog inte mer än att vissa lägger ner och byter branch.

En läkare som tvingas ner till 50 istället för 60 byter inte yrke eftersom alternativen inte är bättre. Men en sjuksyrra som ska gå från 35 till 25 gör nog det.
 
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
H heimlaga skrev:
Jag som är hantverkare har någon gång fått höra att jag borde kunna arbeta billigare nu när det är kris och då brukar jag förklara att mina levnadskostnader och kostnader för att hålla igång bil och verktyg har stigit lika mycket som alla andras.
Jag kan ställa av bilen men då får de skjutsa mig morgon och kväll. Att sälja verktygen för att ha råd att arbeta innebär en återgång till 1600-talseffektivitet med byggtid och antal betalda arbetstimmar därefter. Att sälja skogen innebär minusgrader inomhus hemma och att leva så gynnar inte produktiviteten på arbetstid. Var skall jag då ta det?
Ännu har ingen velat svara på den frågan så här finns inga rabatterade priser att få.
Så är det för alla seriösa byggare som jag känner till.
Undantagen är vissa oseriösa företagare som nog själv tar ut samma vinst som förr men inte betaar löner som de anställda kan leva på eller kräver att deanställda skall betala tillbaka en del av lönen antingen kontant eller genom att köpa verktyg som de sedan ger som "gåva" åt chefen.
Du är ju ändå privilegierad som har skog att sälja. Det är betydligt mer än de flesta har.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du är ju ändå privilegierad som har skog att sälja. Det är betydligt mer än de flesta har.

Egen skog är det bästa som finns för en som har det knapert eftersom veden och det egna virket ur skogen sänker levnadskostnaderna rejält och sänker byggkostnaderna på allt man bygger. Men när man är småskogsägare som vi är och eldar med ved som vi gör så innebär att sälja skogen och traktorn att levnadskostnaderna galloperar iväg och efter bara några år har man lagt ut mer på ökade levnadskostnader än man fick in på försäljningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
MrJay
L Lindusfindus skrev:
Är det bara i min bransch och mitt yrke (technology) som priser pressas när efterfrågan är mindre än utbudet? 🤔
Arkitekter som får mindre att göra, sänker ex. de inte sina priser alls?
Många som hänger på detta forum är både verksamma inom IT och driver egna bolag. Jag har ingen koll på vad du är för konsult men i mitt bolag har vi hittills inte behövt sänka våra arvoden då vi är specialiserade inom ett nischat område och har bla. myndigheter som kunder. De hantverkare/bolag som är duktiga har alltid jobb och ofta en lojal kundkrets som är ekonomiskt stark så de behöver inte sänka priserna, men visst - de får kanske jobba på annan ort mån-tors då jobben kanske inte finns lokalt.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Många som hänger på detta forum är både verksamma inom IT och driver egna bolag. Jag har ingen koll på vad du är för konsult men i mitt bolag har vi hittills inte behövt sänka våra arvoden då vi är specialiserade inom ett nischat område och har bla. myndigheter som kunder. De hantverkare/bolag som är duktiga har alltid jobb och ofta en lojal kundkrets som är ekonomiskt stark så de behöver inte sänka priserna, men visst - de får kanske jobba på annan ort mån-tors då jobben kanske inte finns lokalt.
Vissa riktigt stora (privata) bolag (b.l.a fordon) sänker ibland arvodena generellt med några %
Svårt att komma undan om man i övrigt trivs hos kunden…
Tror inte offentliga sektorn håller på så, alls…
 
F
G Gabbe1 skrev:
Bygg själv i egen regi, absolut det effektivaste sättet att spara pangar, även om du tar ledigt och går miste om inkomst så blir det stor besparing.

Köp endast in vissa moment som du känner dig osäker på, gör resten själv.

Köp in material själv, dels slipper hantverkaren det jobbet, dels slipper du betala hantverkarens påslag på material och dels kan du själv förhandla priser. Jag har själv lyckats få ca halva priset på virke jämfört med Byggmax, utan att tulla på kvalité. Tänk dock på att föra en dialog med hantverkaren så att det blir rätt dimension, kvalitet och modell.

Köp jobbet på löpande räkning, vid fast pris så kommer varje vettig hantverkare lägga på en säkerhetsmarginal som du får betala.

Ta in referenser och offerter. Glöm dock inte bort att timpris inte är allt, en skicklig hantverkare som jobbar fort och gör rätt på första försöket kan vara billigare trots högre timpris. Det är alltså svårare att jämföra än att bara titta på olika offerter.

För övrigt har heimlaga en del vettiga tips här ovan kring hur du kan effektivisera hantverkarens jobb.
Verkligen bygga själv är det man kan tjäna absolut mycket på! Men det är också en jävla massa jobb.
Om man tjänar mer än 130-140tkr i månadslön, då kanske man ska arbeta istället för att leka snickare på fritiden.
Men hur många gör det? Dessutom så ju mera man tjänar, desto större utgifter brukar man ju ha i regel.

Kan också verifiera som Gabbe1 säger, så handlar man mycket hos någon lokal bygghandel, så är det enkelt och få mycket bra rabatter på mtrl, allt jag har handlat hos karl hedin är betydligt mycket billigare än på byggmax, dessutom i regel bättre grejer.

Men man får väl vara medveten att tidsplanen blir helt annorlunda jämfört om man tar in folk.
Och att man kanske får lägga alla sina andra intresse på hyllan under värsta byggtiden, åtminstone om man jobbar heltid också.
 
  • Gilla
Lindusfindus och 1 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Hej,

Vi kommer att bygga ett garage med gästbostad/förråd ovanpå nästa år. Total yta ca 120kvm.

Med tanke på situationen i branschen vad gäller minimalt med nybyggen, borde priser kunna pressas?

Med andra ord precis såsom i alla andra brancher, jobbar själv som ingenjör och råkar naturligtvis ut för prisjusteringar i mitt timarvode när marknaden ”tillåter”… Dvs både uppåt och neråt.

(För att förhoppningsvis stävja irrelevanta påståenden om guldgrävande inom IT, en snickare har troligtvis inte 1/2 miljon i studieskulder och började tjäna pengar först vid 25-26 års ålder)

Några tips på hur förhandla?
jag har några bekanta inom IT som inte har några studieskulder alls dom började jobba i 16 års åldern
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har några bekanta inom IT som inte har några studieskulder alls dom började jobba i 16 års åldern
Vi riktigt gamla IT-snubbar har aldrig haft studieskulder heller eftersom det aldrig funnits någon utbildning att gå, vi har alltid varit i fronten på tekniken och lärt oss själva (autodidakt).
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
L Lindusfindus skrev:
Hej,

Vi kommer att bygga ett garage med gästbostad/förråd ovanpå nästa år. Total yta ca 120kvm.

Med tanke på situationen i branschen vad gäller minimalt med nybyggen, borde priser kunna pressas?

Med andra ord precis såsom i alla andra brancher, jobbar själv som ingenjör och råkar naturligtvis ut för prisjusteringar i mitt timarvode när marknaden ”tillåter”… Dvs både uppåt och neråt.

(För att förhoppningsvis stävja irrelevanta påståenden om guldgrävande inom IT, en snickare har troligtvis inte 1/2 miljon i studieskulder och började tjäna pengar först vid 25-26 års ålder)

Några tips på hur förhandla?
Du kanske kan prispressa hos fabrikshusen. Säkerligen hos en liten firma med, men då kan du räkna med att de är mindre nogräknade snickare.

De som är vettiga att ha har fortfarande gott om jobb.
 
  • Gilla
Fiskarens_son
  • Laddar…
Vilket sammelsurium av åsikter om allt från TS utbildning till kundgrupp…

Självklart kan man förhandla när efterfrågan är lägre. Snudd på en naturlag. Generellt är det lättare att förhandla till sig ett lägre fast pris i lågkonjunktur, alltså ett pris som ligger närmre vad det hade kostat på löpande räkning. Företagaren är dels mindre benägen att sälja den mer publika timpengen men även mer benägen att själv absorbera en del av den risken som prisas in i ett fastprisavtal.

I motats till vad någon skrev ovan skulle jag säga att företag som inte anpassar sig efter konjunkturen är de som går i konkurs.

Så mitt råd, ta in offerter för fastpris. Och glöm inte att alla som jobbar på timme tenderar att fylla dagen om de inte har så mycket att göra, just för att de har egna räkningar att betala. Det är inte något att förargas över, utan väldigt mänskligt. Men ändå inget du ska lägga dina pengar på.

Hoppas det har lite att fundera över
 
  • Gilla
  • Älska
Xhdgahhh och 2 till
  • Laddar…
F Fiskarens_son skrev:
Verkligen bygga själv är det man kan tjäna absolut mycket på! Men det är också en jävla massa jobb.
Om man tjänar mer än 130-140tkr i månadslön, då kanske man ska arbeta istället för att leka snickare på fritiden.
Men hur många gör det? Dessutom så ju mera man tjänar, desto större utgifter brukar man ju ha i regel.

Kan också verifiera som Gabbe1 säger, så handlar man mycket hos någon lokal bygghandel, så är det enkelt och få mycket bra rabatter på mtrl, allt jag har handlat hos karl hedin är betydligt mycket billigare än på byggmax, dessutom i regel bättre grejer.

Men man får väl vara medveten att tidsplanen blir helt annorlunda jämfört om man tar in folk.
Och att man kanske får lägga alla sina andra intresse på hyllan under värsta byggtiden, åtminstone om man jobbar heltid också.
F Fiskarens_son skrev:
Verkligen bygga själv är det man kan tjäna absolut mycket på! Men det är också en jävla massa jobb.
Om man tjänar mer än 130-140tkr i månadslön, då kanske man ska arbeta istället för att leka snickare på fritiden.
Men hur många gör det? Dessutom så ju mera man tjänar, desto större utgifter brukar man ju ha i regel.

Kan också verifiera som Gabbe1 säger, så handlar man mycket hos någon lokal bygghandel, så är det enkelt och få mycket bra rabatter på mtrl, allt jag har handlat hos karl hedin är betydligt mycket billigare än på byggmax, dessutom i regel bättre grejer.

Men man får väl vara medveten att tidsplanen blir helt annorlunda jämfört om man tar in folk.
Och att man kanske får lägga alla sina andra intresse på hyllan under värsta byggtiden, åtminstone om man jobbar heltid också.
Kommer inte vara aktuellt att bygga själv. All städning kommer vi göra, det blir i särklass bäst resultat (hantverkarna blir glada) och som någon skriver, finns det utgifter att spara.
 
Redigerat:
Okarlsson Okarlsson skrev:
Vilket sammelsurium av åsikter om allt från TS utbildning till kundgrupp…

Självklart kan man förhandla när efterfrågan är lägre. Snudd på en naturlag. Generellt är det lättare att förhandla till sig ett lägre fast pris i lågkonjunktur, alltså ett pris som ligger närmre vad det hade kostat på löpande räkning. Företagaren är dels mindre benägen att sälja den mer publika timpengen men även mer benägen att själv absorbera en del av den risken som prisas in i ett fastprisavtal.

I motats till vad någon skrev ovan skulle jag säga att företag som inte anpassar sig efter konjunkturen är de som går i konkurs.

Så mitt råd, ta in offerter för fastpris. Och glöm inte att alla som jobbar på timme tenderar att fylla dagen om de inte har så mycket att göra, just för att de har egna räkningar att betala. Det är inte något att förargas över, utan väldigt mänskligt. Men ändå inget du ska lägga dina pengar på.

Hoppas det har lite att fundera över
Tack! Bra tips!

Ja, läser jag vissa av svaren verkar de ”bra” i byggbranschen gå opåverkade ur detta.


Vi alla har fått ökade omkostnader och kommer försöka sänka våra utgifter. Resonemanget från hantverkarna/byggarna (jag även innan denna tråden pratat med) är att de kommer öka priserna för att täcka sina ökade levnadskostnader.
Det håller inte…
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
L Lindusfindus skrev:
Tack! Bra tips!

Ja, läser jag vissa av svaren verkar de ”bra” i byggbranschen gå opåverkade ur detta.


Vi alla har fått ökade omkostnader och kommer försöka sänka våra utgifter. Resonemanget från hantverkarna/byggarna (jag även innan denna tråden pratat med) är att de kommer öka priserna för att täcka sina ökade levnadskostnader.
Det håller inte…
Så låter det ju alltid i början av en nedgång. Men visst, som skrivit ovan så har antagligen de bättre firmorna fortfarande att göra så de behöver inte börja pruta på sig själva än. Först när det börjar bli kännbart ont om jobb kommer de börja försöka möta kundens betalningsförmåga.

Men det sitter långt inne att acceptera lägre inkomst såklart, ingen gör det om man inte måste.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Vilket sammelsurium av åsikter om allt från TS utbildning till kundgrupp…

Självklart kan man förhandla när efterfrågan är lägre. Snudd på en naturlag. Generellt är det lättare att förhandla till sig ett lägre fast pris i lågkonjunktur, alltså ett pris som ligger närmre vad det hade kostat på löpande räkning. Företagaren är dels mindre benägen att sälja den mer publika timpengen men även mer benägen att själv absorbera en del av den risken som prisas in i ett fastprisavtal.

I motats till vad någon skrev ovan skulle jag säga att företag som inte anpassar sig efter konjunkturen är de som går i konkurs.

Så mitt råd, ta in offerter för fastpris. Och glöm inte att alla som jobbar på timme tenderar att fylla dagen om de inte har så mycket att göra, just för att de har egna räkningar att betala. Det är inte något att förargas över, utan väldigt mänskligt. Men ändå inget du ska lägga dina pengar på.

Hoppas det har lite att fundera över
Jag som alltid arbetar på löpande räkning kan säga att åtminstone här i trakten har man ingen framtid i den branschen om man visar minsta tendens att "fylla dagen" under dåliga tider. Det kan vara annorlunda kring storstäder där färre kunder själva är byggvana och folk inte känner varandra och inte berättar på samma vis men här går det absolut inte att ens tänka tanken om man inte har väldigt stark lust att bli långtidsarbetslös.
Fast det innebär också att man inte kan gräva guld med ockerpriser under goda tider vilket i förlängningen leder till att man inte har någon ihopsparad mariginal för att kunna sänka priset och driva byggen med förlust under dåliga tider.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.