Byggahus.se
Har du någon syllpapp under väggsektionerna?

N Noseone skrev:
Har du någon syllpapp under väggsektionerna?
Japp, papp!
E024395B-C3FD-4037-BBB6-EA223989F6C1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
R Roosen skrev:
Jag vet inte.. Kollade inte upp pris exakt, men tror det landar på 30 nånting.. Kan återkomma när jag fått fakturan :)
"30 nånting" var ganska bra höftat. Det landade på 30.029... :D

• Gilla
guggen
  • Laddar…
På väg tillbaka till bygget efter några dagar välbehövlig ledighet på fastlandet med familjen.
Det har inte hänt jättemycket sen senast, men gavlarna på stora huskroppen är nu uppe. Jag var ju aningen orolig för att själv lyckas resa den höga gaveln, men gav det ett försök. Tyngde ner syllen med en gammal tung planka och det räckte för att förhindra att syllen lyfte från marken vid resningen. Så det gick! Men delade upp den i fyra sektioner..
IMG_5979.JPG
Skapa konto

Inser att stege med 1 meters avsats inte duger till när väggarna är 4 meter...
IMG_5956.JPG
Skapa konto

Sist ut i resaväggmomentet är de två långsidorna på stora huskroppen. Det kluriga med dessa är att varje regel individuellt måste längdanpassas. Jag funderade ganska länge på hur man bäst/enklast gör detta. Hade två metoder jag valde mellan. Första är att lägga ut alla reglar med rätt avstånd (x), och fästa dem temporärt i syllen. Sen dra ett snöre mellan högsta och lägsta punkten för att få markering var de ska kapas och därefter kapa och jacka ur för bärlina. Det andra sättet är att först förbereda alla stående reglar i ”toppen”, dvs kapa dem 8 grader och göra urjackningen. Därefter måtta och lägga ut bärlinan och syllen. Och sen för varje stående regel måtta in och kapa till rätt längd i nederkant (alltså 90 graders kapning). Testade första metoden på första långsidan och det funkade, men bara sådär tycker jag. Det blev inte helt perfekt kapad längd på alla reglar och urjackningen varierade några millimetrar. Att virket inte är hundra rakt gör det än mer utmananade att få till rätt längder. Om man utgår från syllen och den skevar lite...ja då blir det inte helt 100. Men utrustad med de två T-na, tvingar och tålamod, så blev det ändå hyfsat. Lite syllpapp som distanser på behövliga ställen löste det nog till godtagbart.
IMG_5982.JPG
Skapa konto

Böjda reglar är en utmaning.
IMG_5986.JPG
Skapa konto

IMG_5983.JPG
Skapa konto

Nästa långsida kommer jag försöka mig på den andra metoden. Får återkomma med resultat… Läget just nu är att första långsidan är byggd men inte rest och för andra långsidan har jag förberett de stående reglarna; kapat dem i toppen och jackat ur för bärlina.

Har även börjat fundera över nästa steg, taket. Det är ganska tunga, långa och otympliga limträbalkar som ska upp en 3-4 meter i luften. Även om man är två så är det nog en utmaning att klättra upp med dem på varsin stege. Så jag tänker mig bygga en liten hissanordning.. Block och rep inköpt i helgen. Får återkomma med om/hur det funkar.

• Gilla
Stringfellow Hawke och 3 till
  • Laddar…
Det har gått 3 veckor sen senast och alltså hög tid för lite uppdatering. Kort summering av vad som hänt sen senast; de 2 sista regelväggarna resta. Takbalkar monterade. Masonit och överliggande reglar monterade (för luftspalt). Råspont på plats. Underlagsduk monterad. Stommen förankrad i plattan. Första ”varvet med vindduk och spikläkt monterad.

Det har varit 3 intensiva veckor förutom påsken då familjen var på besök. Då var jag byggledig och vi njöt av det fantastiska vädret. Yngsta killen tycke det var dags för premiärdopp!
IMG_6052.JPG
Skapa konto

Appropå väder så har jag haft en osannolik tur. Inte en droppe regn under hela tiden stommen byggdes och restes. Endast ett par dagar med lätt snöfall, men mestadels soligt och varmt! Kroppen funkar ok fortfarande, men händerna är fortfarande ovana vid hård påfrestning. T ex att skjuta x 1000 häftstift gjorde att jag vaknade på natten med värk i handen…

För att följa upp på föregående inlägg. Testade den ”andra metoden” (enl ovan) för regelväggen och kan nog konstatera att den var lite bättre. Färre moment. Men även med den var det en utmaning att få allt precis rakt när virket man utgår ifrån inte är det…
IMG_6002.JPG
Skapa konto

Angående takbalkarna så lyfte vi dem på plats (jag och svärfar). Byggde en hissanordning som funkade, men utan att gå in i detalj så hade lite otur när jag tänkte så den fick respass… På de lägre väggarna lade vi upp först ena änden och sen hjälptes vi åt att lyfta andra änden. På den högre delen baxade vi först upp balkarna på ställningen, lyfte dem upp på hammarbandet och sköt dem sen nedåt till rätt position. Hade skruvat fast temporära kanter på hammarbanden så det inte var nån risk att balkarna trillade ner när vi sköt dem nedåt.
IMG_6004.JPG
Skapa konto

IMG_6001.JPG
Skapa konto

IMG_6011.JPG
Skapa konto

Har sagt det förut (och kommer troligen nämna det igen) att han som ägde tomten samlat på sig prylar. Bland annat stegar. 6 stycken närmare bestämt. Först tyckte jag det var konstigt att ha så många stegar. Men efter att ha arbetat med taket så är jag evigt tacksam för alla dessa stegar… Alla är flitigt använda!

För råsponten hade jag köpt luckor. De funkade bra på stora huskroppen där reglarna ligger med cc-40. Blev ändå en hel del kapande… På lilla delen där funkade det inte alls med luckorna, hade blivit jättemkt spill så bytte dem mot ändspontat. Det tog nog inte längre tid med dem egentligen. Jag och svärfar la luckorna på stora delen (ca 60 kvm) på 5 timmar, bara med ”stödspikning”. Jag lade själv ändspontat på lilla delen (ca 40 kvm) på samma tid med stödspikning. Hyrde en spikpicka och kompressor och spikade resten, ca 3000 spik och det tog ungefär 3 timmar. Guld värt.
IMG_6024.JPG
Skapa konto

IMG_6065.JPG
Skapa konto

Underlagsduken (t-tak epic) gick fort att lägga. Ca 5 timmar för båda taken. Hyrde en pappspikpistol, också den guld värd. Passade även på att skjuta fast masoniten underifrån med pappspiken. På stora delen räckte en rulle på 12 m precis till 2 våder. Lilla delen är ca 7,5 meter. För att slippa skarva tog jag efter lite vånda beslutet att köpa ett par extra rullar och har nu 5 st rullar med 4,5 meter på varje över… Slöseri kanske. Men kanske kan komma till användning när bod/gäststuga ska byggas nån vacker dag. Också skönt att slippa skarvar på ett låglutande tak.
IMG_6077.JPG
Skapa konto

Innan underlagsduken så passade jag på att skruva fast reglar för kommande inbyggnad av takutsprången.

Efter taket vändes blicken mot väggarna. Första varvet med vindduk är på plats samt spikläkt. Gjorde detta själv och det gick ganska bra förutom att det blåste en del… Man kan tycka att vindduk och vind hör ihop, men icke. En fadäs. Vände mig om för att fylla på häftpistolen då jag hör ett skrammel och ”riiitch”. Rullen hade blåst omkull och i fallet revs duken av. Blev en oplanerad skarv… Den duk jag använder ska ändå vara den bästa från den tillverkaren (t-emballage), så lite oroväckande att de så pass lätt kan gå sönder.
IMG_6102.JPG
Skapa konto

Nästa varv blir högre upp och mot det sneda taket. Det momentet kommer jag inte klara själv.

Detta är läget just nu. Återkommer :)

• IMG_6008.JPG
    Skapa konto
  • IMG_6011.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Greatstomp och 15 till
  • Laddar…
Hur kan man missat den här tråden? Den måste följas, såklart! (y)

• Gilla
Roosen
  • Laddar…
Fresh of the boat.

Spenderade valborg och efterföljade dagar hemma, skön och välbehövlig vila. Var åter på brottsplatsen i söndags kväll.

Hemma passade jag på att hovra runt lite i favvobutiken (Hornbach). Blev inköp av falu rödfärg Svart, fönsterbleck och lite annat smått. Slog även till på en 21 graders spikpicka från Biltema med tanken att använda vid uppsättning av panelen.

På huset har följande hänt sista dagarna:

Resterande vindduk uppsatt. Svärfar fick rycka in med en hjälpande hand. Grovklippte ”kilarna” och de remsor som behövdes. Lyckades få den inköpta duken att räcka precis. Skönt då en rulle inte är jättegratis.

All spikläkt på plats, inklusive runt alla öppningar.
IMG_6137.JPG
Skapa konto

IMG_6141.JPG
Skapa konto

Jag och svärfar konkade in fönstren i huset. De har stått på pall ute ett par veckor nu. Ett fönster är 80x320 och väger 120-130 kilo. Det var svårt att bära så vi la ut brädor och rullade det på 75mm avloppsrör. Gick geschwint.

Har börjat sätta in fönstren. Svärfar hjälpte till att lyfta de större på plats. De små klarar jag själv. Men det största vågade vi oss inte på. Dels är det tungt, dels högt och dels ska det monteras ca 30 cm ovan golv. Kommer nog behöva vara 3 pers för att greja det. Har även beställt plåt av lokal plåtis för inbyggnad av fönstren (Velfac).
IMG_6142.JPG
Skapa konto

Velfac fönster är lite speciella, som flera andra har skrivit om här tidigare. Jag gillar utseendet skarpt och tycker de passar in på den typ av hus som jag bygger. Men, när jag packade upp altandörrarna (1 enkel och 2 dubbla) så blev jag ganska modfälld. Tröskeln är 70mm hög plus ev uppklossning. Skulle innebära ca 6 cm tröskel vid färdigt golv...! Finns tydligen med låg tröskel men det var inget som jag blev informerad om av säljaren.. tråkigt. :mad:
Men, ca 20mm av de 70 består av en sk "påföring" som är ditspikad för att kunna fästa underbleck. Tog beslutet att ta väck det och även strunta i klossa under utan ställa direkt på betongen med endast syllpapp. Det får ner den färdiga tröskelhöjden till ca 3 cm. Acceptabelt. Lärdom: anta inget! Jag antog att tröskeln är väl som på andra altandörrar jag köpt...
Jättehög tröskel (innan jag tagit bort påföringen):
IMG_6127.JPG
Skapa konto

Har monterat insektsnät. Körde på utan att tänka allt för mycket. Började med att sätta för luftspalten. Men efter ett litet tag inser jag att jag ju även vill ha nät för den inbyggda takfoten. Tänkte om och kom fram till att jag bara behöver sätta ett nät direkt under takfoten och så får jag luftspalten nätad på köpet. Passade även på att byta till aluminium då jag hört och läst att det är lite hållbarare än plast. Även lättare att montera då det är formbart på ett annat sätt.
Men när jag höll på med plastnätet så såg jag denna… en fluga på fel sida nätet! Bara hoppas att den tagit sig in via luftspalten på andra sidan, annars har jag kapitalt misslyckats med att få det tätt :/
IMG_6135.JPG
Skapa konto

Aluminumnät istället
IMG_6134.JPG
Skapa konto

Innan vi la takpappen så ville jag få alla vindskivor på plats. Det blev lite bråttom så det blev helt obehandlade brädor som skruvades dit.. Så, nu har jag grundoljat, grundmålat och täckmålat dem en omgång. Blir en väldans rännande upp och ner för stegar… Med både oljan och grundfärgen så stod jag och vinglade med burken i ena handen och penseln i den andra. Läbbigt då man står på steg 3-4 meter upp. För täckfärgen kom jag på bättre tankar och fixade en enkel upphängning som kan fästas i stegen. Mye bedre att kunna hålla i sig med en hand! Speciellt när man som jag är löjligt höjdrädd. Något som iofs blivit lite bättre nu iom bygget. KBT kallas det väl?
IMG_6139.JPG
Skapa konto

Imorgon vankas leverans av panel (råplan i blandade bredder och längder samt underläkt). Ska bygga fasaden enligt ”omvänd lockläkt” och med mixad bredd på brädorna. Tanken är att inte jacka ur för öppningar utan se till att det går "jämnt ut". Det kommer alltså inte bli vare sig foder eller smyg runt fönstren. Kommer innebära en och annan bräda som ska klyvas kan jag tänka. Och inser att detta sätt att bygga på nog inte är det enklaste och snabbaste… Får väl se hur många gånger jag ångrar vald metod…

För att inte köra lastbilen halvfull så fylls den på med isolering. Lär bli några kubik att ta hand om..
Appropå isolering så är jag i valet och kvalet om jag ska köra med sprutisolering eller skivor i taket. Just nu känns sprutvarianten attraktivast, trots att den blir dyrare. Men kan jag spara några dagars arbete och svordomar när skivorna rasar ner, så kanske det är värt det..? Har ju att göra med fasaden…:sweat:

• Gilla
Bmw-steffe och 3 till
  • Laddar…
Kör lösull i taket. Gjorde själv samma val för ett tag sedan. Blev knappt märkbart dyrare.

Tror du blir nöjd med dörrarna och tröskelhöjden när allt är klart. Svårt att bli 100% nöjd med allt när man håller på och bygger. Men i slutändan blir det oftast bra ändå. Jag har nog redan glömt bort/kommit över flertalet liknande missar på mitt bygge. Redan innan det är klart :D

• Gilla
Alnervik och 1 till
  • Laddar…
Ja det är lustigt hur fort man glömmer / förtränger de missar man gör.
”Det där kommer jag störa mig på i evighet” tänker man.
Kanske är för att det dyker upp nya rätt ofta? :oops:

• Gilla
Alnervik
  • Laddar…
Ni har nog rätt i det. Men hög tröskel ger mig associationer till "grevinnan och betjänten".. Kanske blir förvånad när man Inte snubblar :crysmile:
Nu har det höga fönstret kommit på plats. Fick hjälp av en lokal snickis som var ledig för dagen. Tungt men gick bra.
E7629B3F-311F-44A4-80DB-C7881052CB44.jpeg
Skapa konto

• Gilla
flimsy
  • Laddar…
Föjer med stort intresse då jag är i byggtagen själv!
Ser ut som du livat fönsterna mot spikläkten och inte i linje med väggregel och vindpapp, någon speicell anledning till att du valde det ena framför det andra?
Hur planerar du ytterpanelen? lägger du även isolering på utsidan av vindpapp eller spikar du ytterpanel direkt på spikläktena?

Känner igen problemen med trösklarna på velfac. Kan du inte sänka ned dem i betongen. Lite jobb med vinkelslip o diamantklinga men om det är så viktigt för dig kanske det är värt det? Så här ser det ut hos mig.

• DB546969-6807-4624-8BD6-FDBBFD1B4C95.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Spännande med bygge på G!
Fönstren kommer sitta långt ut. Ca 15-18 mm innanför fasaden. Velfac har en anslutningsprofil där man ska montera plåt. Den kommer liva ca 5 mm innanför spikläkten. Och fönstre ligger ca 28 mm utanför På spikläkten monteras underbräda och "lock" enligt "omvänd lockläkt". Det bygger ca 46-48 mm, så fönstret hamnar då 15-18mm innanför.
Har inte planerat någon isolering utanför vindduken. Men kanske vore bra att lägga en remsa friggo runt fönstren då de hamnar långt ut.
Bild på ett test
EC5D53E1-5A11-409D-9D65-89775D771D62.jpeg
Skapa konto

A3792EA5-2124-4245-899C-692CD2341014.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Alnervik
  • Laddar…
W wittsjo skrev:
Känner igen problemen med trösklarna på velfac. Kan du inte sänka ned dem i betongen. Lite jobb med vinkelslip o diamantklinga men om det är så viktigt för dig kanske det är värt det? Så här ser det ut hos mig.
W wittsjo skrev:
Du har fått till en väldigt beskedlig tröskel, snyggt! Har du sänkt ner den eller bygger ditt golv mycket?
Har funderat på att sätta diamantklingan i betongplattan.. Men är troligen en hel del jobb känns det som. Och så behöver man nog spackla upp för att få en plan yta.
Som det blir nu efter de åtgärder jag gjort så blir den 3-3,5 cm, ungefär som vi har hemma och den är ok, även om jag ibland stör mig lite på den faktiskt :oops:
Får suga på denna ett tag till!

Idag kom lite virke till fasaden.. 3-4000 löpmeter blandad bredder och längder.
7C67B4D1-6611-4EB2-A5C3-85BB48CEF1AD.jpeg
Skapa konto

Även all isolering till väggarna fick plats på lastbilen.
Byggde en simpel torkställning direkt på regelverket :)
E8192F21-A682-4E09-994D-E05ABA2C9BFB.jpeg
Skapa konto

OchnHar inrättat en liten målarstuga i blivande häng-delen. Lär tillbringa några timmar där närmaste tiden :surprised:
Blev en härlig fredagskväll där jag svartmålade
:geek:
C20FD554-8C67-4112-8A83-7D824DF6F868.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.