Det kanske framgått tidigare i tråden, men är budgeten inkl allt; tomt, anslutningar osv, eller enbart för byggnaden?

Raskus Raskus skrev:
Det kanske framgått tidigare i tråden, men är budgeten inkl allt; tomt, anslutningar osv, eller enbart för byggnaden?
Nej jag var nog inte så tydlig där. Budgeten är för allt men exklusive tomten. Anslutningsavgifter till VA och el ingick i tomten.
Men budgeten inkluderar admin-avgifter såsom bygglov, nybyggnadskarta, KA, utstakning, etc..

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nu är det så dags att summera första sprinten (ja, jag jobbar med IT normalt..).
Det har varit kul och lärorikt men ganska tunga 10 dagar. Vädret har varit växlande, minst sagt. Kan konstatera att regn inte gör att det går fortare, eller blir roligare.. Stundtals riktigt grisigt.

Jag har inte hunnit så långt jag hade velat/trott. Men det bor en liten tidsoptimist i mig vad gäller byggande. Hursomhelst, följande hanns med:
- Bygga profiler för finutstakning
- Förlägga avlopp och kallvatten i singelbädden (rören omgivna av ”flis”)
- Singla upp, padda och väga av. (Detta gjorde min grävfirma).
- Sätta ut kantelement
- Få dit cellplasten (3 lager)
- Få dit åldersbeständig plast (mellan lager 1 & 2). För eventuell radon.
- Fräsa in rör för varmvatten (mellan lager 2 & 3).
- Utläggning av golvvärmeslang

Min grävfirma skulle gjort grunden (från ”singlad & avvägd yta) på ca 3-4 dagar. Då på 2-3 man. Jag är inte klar efter 6 dagar… (började med kantelementen på fredag em, nu tors em), återstår nog 2-4 dagar för armeringen, motfyllnad och dragning av lite elrör. Så 10 dagar kanske…innan gjutdags. Ja, näe, det är nog OK för att vara första gången och att man kör själv.

Så var har varit roligast då? Tyckte nog att bygga ihop avloppet var det roligaste. Lite vuxenlego på nåt sätt. Sen gick det också tillfredsställande fort med cellplasten (förutom första lagret där finavjämnning av flisen höll på att knäcka ryggen). Jag trodde att lägga golvvärmen skulle vara riktigt besvärligt och jäkligt. Men, det gick geschwint! Allt på 5 timmar, då inkl en del fundering och justering av slangritningen jag gjort innan.

Men ve och fasa, jag lyckades vecka slangen på ett ställe…! (se bild). Men enligt källor, framförallt här på byggahus, så ska det funka att värma slangen försiktigt så återfår den sin runda form… Inköp av värmepistol på todo-listan för helgen.
Har mailat till Uponor kundtjänst... Vad tror ni?
Golvvärmeslang med veck skadad på en yta med småsten, säkrad med kabelklammer på ett underlag av vit cellplast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangvinda tillverkades av grejer på tomten.. har jag nämnt att tidigare ägaren var bra på att samla på sig allsköns grejer? Underredet till en gammal stol och några metallben plus lite virke så var saken biff
. Golvvärmeslang på improviserad vinda bredvid grundplatta under arbete.
Skapa konto

Använda verktyg så här långt: Sax, kniv, rakblad, skottkärra, spade, slägga (stor & liten), kap&gersåg,cirkelsåg, fogsvans, smal spetsig såg, grovdammsugare, rondell, skruvdragare, måttband, tumstock, planlaser (lånad av den hjälpsamma grävfirman).

Det mest ovärderliga verktyget var nog den smala spetsiga sågen. Köpt på Jula till priset av två latte. Perfekt att ta upp hål för rör etc i cellplasten. Mycket pang för pengarna.

Grundarbete för hus med profiler för utstakning, avloppsrör och golvvärmeslangar på singelbädd.
Skapa konto

Byggplats med grus, kantelement och framstickande rör i början av ett byggprojekt.
Skapa konto

Grundarbete med kantelement och cellplast för isolering på en byggarbetsplats, med verktyg i förgrunden.
Skapa konto

Byggarbetsplats med utlagd golvvärme över cellplastisolering och skyddande plastfilm.
Skapa konto

Byggplats med cellplast och utlagda rör för avlopp och golvvärme i förarbetet för en grund.
Skapa konto

Grundläggning för hus med cellplastisolering och utlagda golvvärmeslangar på en byggarbetsplats i skogsmiljö.
Skapa konto

Siktar på gjutning slutet nästa vecka. Kvar är framförallt armering och motfyllnad, samt lite elrör som ska ner.
Och måste provtrycka golvvärmen...tänkte göra det med tryckluft för att inte riskera att rören fryser.

• Byggarbetsplats med uppmätt yta för grund, singelbädd, avvägning och konstruktionsmaterial i halvfärdigt stadium.
    Skapa konto
  • Gilla
PellePeps och 11 till
  • Laddar…
R Roosen skrev:
Nu är det så dags att summera första sprinten (ja, jag jobbar med IT normalt..).
Det har varit kul och lärorikt men ganska tunga 10 dagar. Vädret har varit växlande, minst sagt. Kan konstatera att regn inte gör att det går fortare, eller blir roligare.. Stundtals riktigt grisigt.

Jag har inte hunnit så långt jag hade velat/trott. Men det bor en liten tidsoptimist i mig vad gäller byggande. Hursomhelst, följande hanns med:
- Bygga profiler för finutstakning
- Förlägga avlopp och kallvatten i singelbädden (rören omgivna av ”flis”)
- Singla upp, padda och väga av. (Detta gjorde min grävfirma).
- Sätta ut kantelement
- Få dit cellplasten (3 lager)
- Få dit åldersbeständig plast (mellan lager 1 & 2). För eventuell radon.
- Fräsa in rör för varmvatten (mellan lager 2 & 3).
- Utläggning av golvvärmeslang

Min grävfirma skulle gjort grunden (från ”singlad & avvägd yta) på ca 3-4 dagar. Då på 2-3 man. Jag är inte klar efter 6 dagar… (började med kantelementen på fredag em, nu tors em), återstår nog 2-4 dagar för armeringen, motfyllnad och dragning av lite elrör. Så 10 dagar kanske…innan gjutdags. Ja, näe, det är nog OK för att vara första gången och att man kör själv.

Så var har varit roligast då? Tyckte nog att bygga ihop avloppet var det roligaste. Lite vuxenlego på nåt sätt. Sen gick det också tillfredsställande fort med cellplasten (förutom första lagret där finavjämnning av flisen höll på att knäcka ryggen). Jag trodde att lägga golvvärmen skulle vara riktigt besvärligt och jäkligt. Men, det gick geschwint! Allt på 5 timmar, då inkl en del fundering och justering av slangritningen jag gjort innan.

Men ve och fasa, jag lyckades vecka slangen på ett ställe…! (se bild). Men enligt källor, framförallt här på byggahus, så ska det funka att värma slangen försiktigt så återfår den sin runda form… Inköp av värmepistol på todo-listan för helgen.
Har mailat till Uponor kundtjänst... Vad tror ni?
[bild]

Slangvinda tillverkades av grejer på tomten.. har jag nämnt att tidigare ägaren var bra på att samla på sig allsköns grejer? Underredet till en gammal stol och några metallben plus lite virke så var saken biff
.[bild]

Använda verktyg så här långt: Sax, kniv, rakblad, skottkärra, spade, slägga (stor & liten), kap&gersåg,cirkelsåg, fogsvans, smal spetsig såg, grovdammsugare, rondell, skruvdragare, måttband, tumstock, planlaser (lånad av den hjälpsamma grävfirman).

Det mest ovärderliga verktyget var nog den smala spetsiga sågen. Köpt på Jula till priset av två latte. Perfekt att ta upp hål för rör etc i cellplasten. Mycket pang för pengarna.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Siktar på gjutning slutet nästa vecka. Kvar är framförallt armering och motfyllnad, samt lite elrör som ska ner.
Och måste provtrycka golvvärmen...tänkte göra det med tryckluft för att inte riskera att rören fryser.
Ringde Uponor och de bekräftade att det funkar att värma det veckade röret så ska det återgå till ursprunglig form. Varmluftpistol inköpt på Biltema..

• Gilla
Alnervik
  • Laddar…
Dags för uppdatering tycker jag. Status just nu är att det är redo för gjutning. Hade planerat att gjuta idag fredag, men båda betongleverantörerna på Gotland var helt fullbokade… Så nu blir det på måndag, 8.00. Men inget ont som inte har något gott med sig, nu kunde jag åka hem till familjen över helgen!
Armerad betonggrund klar för gjutning med armeringsnät, grus och gjutformar på en byggarbetsplats.
Skapa konto

I veckan jag armerat. Vilket innebär najning, najning och najning.. De första försöken var rätt taffliga, men efter några hundra så började jag faktisk bli lite tjenis med najtången..

Novis som jag är så försökte jag mig först på att bygga ihop ”korgar” (mha kamstål och villabygglar) utanför grunden för att lyfta dem på plats. Men efter att ha insett att 6 meter kamstål är allt annat än smidigt och oerhört svajigt så övergav jag den idén… Hade kunnat kapa och tillverka kortare korgar och sen skarva, men satte istället ihop dem på plats i kantbalken för att slippa så många skarvar. Det innebär dock en rätt obekväm arbetsställning så efter en dag på knä lutandes över kantbalken så protesterade hela baksidan, från nacke och neråt…
Armerad betonggrund med nät, distanser och rörinstallationer förberedd för gjutning på byggarbetsplats.
Skapa konto

Insåg direkt att jag inte kommer greja armeringsmattorna själv så där lejde jag in två gubbar från grävfirman. Vilket smart drag! Det tog dem (och jag som stöd) ca 1.5 timmar för att näta alltihop inkl en del klurig utkapning för diverse slang och rör. Kan skarpt rekommendera distanserna ”Speedies” som jag fick tips om. Ser ut som djuptallrikar Bara att plutta ut med en finurlig käpp för att sen lägga näten på. Gick på 5 minuter max. Annars måste man klicka på distanserna och sen flytta på en hel del av dem för att de hamnar mitt för en slang. Kostade en slant men sparade lätt en timmes arbete. Sen kompletterade jag med vanliga distanser som jag ändå hade för att få mer stabilt nät att gå på.
Armeringsnät med distanser på en byggarbetsplats redo för betonggjutning.
Skapa konto

Sen ska ju näten najas… både fast i kantbalksarmeringen och skarvarna. Blev ytterligare några hundra najningar. De som hjälpte till med näten sa att de brukade naja i varannan ruta. Tyckte det lät orimligt mycket så kollade med min KA som tycker det räcker med varje halvmeter. Det är ju bara för att hålla grejerna på plats under gjutningen, najningen fyller ingen hållfasthetsfunktion. Det blev en del najande ändå, men betydligt mindre.

För motfyllningen så insåg jag att skottkärra ut ett gäng kubik grus på ojämn mark skulle varit en lång djävulsk kamp, så tog återigen hjälp av grävfirman som mha grävare pytsade ut gruset runtom på nån timme och dessutom gjorde en grovplanering av marken närmast huset för att få jämnare mark för kommande byggnadsställningar. Oerhört värt pengarna att leja in detta :). De fyllde grus i princip hela vägen upp till kanten. Detta gör att spill av betongen hamnar i gruset och inte på kantelementen. Smart så slipper man gå över och tvätta bort spillet.

För badrum och lilltoa har jag gjort en ram för att gjuta ca 2 cm lägre där då jag tänker flyta in elgolvvärme då det inte är säkert att den vattenburna lösningen kommer användas.
Jag har beräknat mängden betong (två gånger) och plussat på en halv kubik, blir 13 totalt...Så hoppas verkligen att det räcker nu! Passade på att bygga en enkel form för en (provisorisk) entréavsats om det skulle bli några liter över.
Grundkonstruktion redo för betonggjutning med armeringsnät, slangar och distanser på plats, omgiven av grus och skogsmiljö.
Skapa konto

Gjorde en provisorisk inkoppling av golvvärmen och tryckte in ca 1 bar luft. Efter ett par dagar och kringtrampande av två stabila byggisar vid nätningen är det fortfarande 1 bar. Verkar lovande.
Armering och installationer för golvvärme klara för betonggjutning i byggprojekt.
Skapa konto

Gjutfrossa..

• Gilla
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Alltid lika spännande med gjutningen, och ens oro om man missat något, dålig motfyllning, lagt rör/ledningar fel, inte i våg osv :)

Lägger till en bild på mitt ena mothåll (min traktorgrävare JCB 3 -1962) när vi gjöt för vår utbyggnad hösten 2017

Edit: var fler brädor som stöd på formen men några är bortplockade på bilde
Nyutgjuten betong för utbyggnad med JCB 3 traktorgrävare i bakgrunden och solstrålar genom träden.
Skapa konto

• Nybetonggjuten platta med synlig traktorgrävare JCB och stödbrädor för en utbyggnad.
    Skapa konto
  • Gilla
Bmw-steffe och 3 till
  • Laddar…
Milstolpe ett, check!
Gjutning igår. Blev en spännande historia med avseende på om betongen skulle räcka.. När första betongbilen med 7m3 var slut så såg det ut som om vi kommit ungefär hälften. Nästa bil laddad med 6,2 m3, allt enligt mina beräkningar. Alla såg lite oroliga ut, gjutarna, betongkillen och framförallt jag :thinking:
Men det räckte ganska precis. De uppskattade det till 100-150 liter. Så skönt! Men enligt betongkillen så händer det ca en gång per vecka att det är för lite. Så man hade kanske inte känt sig helt ensam med dumstrut på.. :)
Allt tog mindre än 2 timmar.

Annars ser det ut att gått ok. Det blev lite problem med att få till Nedsänkningen för badrummet då betongen var så pass lättflytande att den rann inunder ramen. Så fick kratsa en del när den satt sig och behöver nog spackla upp voten på ett par ställen.
Har inte undvikit krympsprickor, trots bra väderförhållanden. Vet inte om det beror på att de inte glättade plattan... De som gjuter slipar efter ett par dagar istället för att glätta. Fördelen är att de inte behöver hålla koll på exakt tid för när man kan gå på. Det spar timmar och pengar för mig.
Nygjuten betongplatta med rörledningar och träramar, omgiven av byggmaterial och träd.
Skapa konto

Ny gjuten betongplatta med rör och utrustning i omgivning av natur och röd stuga.
Skapa konto

• Gilla
Tom_N och 4 till
  • Laddar…
Vad hände med den veckade golvvärmeslangen? Fick du ut den med varmluft?

R Roosen skrev:
Milstolpe ett, check!
Gjutning igår. Blev en spännande historia med avseende på om betongen skulle räcka.. När första betongbilen med 7m3 var slut så såg det ut som om vi kommit ungefär hälften. Nästa bil laddad med 6,2 m3, allt enligt mina beräkningar. Alla såg lite oroliga ut, gjutarna, betongkillen och framförallt jag :thinking:
Men det räckte ganska precis. De uppskattade det till 100-150 liter. Så skönt! Men enligt betongkillen så händer det ca en gång per vecka att det är för lite. Så man hade kanske inte känt sig helt ensam med dumstrut på.. :)
Allt tog mindre än 2 timmar.

Annars ser det ut att gått ok. Det blev lite problem med att få till Nedsänkningen för badrummet då betongen var så pass lättflytande att den rann inunder ramen. Så fick kratsa en del när den satt sig och behöver nog spackla upp voten på ett par ställen.
Har inte undvikit krympsprickor, trots bra väderförhållanden. Vet inte om det beror på att de inte glättade plattan... De som gjuter slipar efter ett par dagar istället för att glätta. Fördelen är att de inte behöver hålla koll på exakt tid för när man kan gå på. Det spar timmar och pengar för mig.
[bild]
[bild]
Körde ni med SKB eller var det bara för dåligt blandat från fabrik när det var så lättflytande?

Linuslin Contact451 skrev:
Körde ni med SKB eller var det bara för dåligt blandat från fabrik när det var så lättflytande?
Linuslin Contact451 skrev:
Vi körde med "fullflyt"/"vibbfri". Antar att det är det som benämns SKB.

johel572 johel572 skrev:
Vad hände med den veckade golvvärmeslangen? Fick du ut den med varmluft?
Yes, det fungerade bra. Endast lite märken kvar på ytan där vecket var.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
R Roosen skrev:
Vi körde med "fullflyt"/"vibbfri". Antar att det är det som benämns SKB.
Okej ja då är det lätt att det flyter upp i ursparningar. Självkompakterandebetong.

Kul tråd.
Jag tänkte, så snart jag är klar med ett annat projekt, gjuta om en del av ett ladugårdsgolv på andra sidan ön. Det kommer gå åt runt 8m3. Får man fråga vad du betalade för betongen per m3 med pumpning o allt?

G guggen skrev:
Kul tråd.
Jag tänkte, så snart jag är klar med ett annat projekt, gjuta om en del av ett ladugårdsgolv på andra sidan ön. Det kommer gå åt runt 8m3. Får man fråga vad du betalade för betongen per m3 med pumpning o allt?
Jag vet inte.. Kollade inte upp pris exakt, men tror det landar på 30 nånting.. Kan återkomma när jag fått fakturan :)

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Dags för veckobokslut.

Gjutningen gjordes som tidigare nämnts, i måndags. På torsdag eftermiddag slipades plattan vilket gav några dagars väntan. Men den tiden fylldes effektivt upp av massa saker. Bla tillbakalämnande av överblivet material från grunden, första släpet till ÅVC, tillverkning av en sågbänk, etc. Så mkt bättre med en riktig bänk än de där ställningarna man kan köpa till kap&gersågen. Bred, stabil, står framme hela tiden. Oöm. Kan användas även när man klyver med cirkelsåg. Skitbra helt enkelt.

Tog även tag i ett av ”virkesupplagen” som följde med tomten. Tog 4 timmar att tömma det och göra en grovsortering. Mycket har redan kommit till användning. Framförallt råspont som jag använt som stöttning och strävor vid stomresningen.

Då kom vi osökt in på den. På torsdag em/kväll började så smått med ena väggen av 8.
Nyuppreglad trästomme för hus på gjuten betongplatta med verktyg och byggmaterial synliga.
Skapa konto

Det blir ju som två huskroppar så det blir 8 väggar totalt. Är nu klar med uppreglingen av den första huskroppen, den lilla.
Delvis uppförd trästomme i skymningen med stödsträvor på betongplatta.
Skapa konto

Trots en ”enkel” konstruktion tyckte jag det blev en del bryderier med reglarna. Ganska mkt vinklar som kapas och klyvas. Urjackning för bärlinor etc.
Byggarbetsplats med nygjuten betongplatta och pågående stomresning av träreglar.
Skapa konto

Nybyggd trästomme för hus på gjuten betongplatta vid skymning.
Skapa konto

Första väggen (eller sektion av vägg) jag reste var jag rätt nervös. Skulle jag orka? Skulle den tippa innan jag hann förankra den.. osv. Men det gick bra. Ganska tungt men gick bra. Den högsta sektionen jag reste var 335 hög. Det var nog gränsfall. Syllen nästan lättade från plattan och den höll på att tippa över mig… Kände mig som en sån där tyngdlyftare som försöker komma under vikten och samtidigt hålla balansen.

Det som tagit längst tid känns det som är inrikningen/lodningen. Tar mkt tid när man är själv. Inte så lätt att justera stommen och samtidigt skruva fast snesträvor… Prisa gud (eller vad man nu föredrar att prisa) för spännband och fasta föremål att fästa dessa i.
Uppförande av trästomme för hus på betongplatta med verktyg och byggmaterial synliga runtomkring.
Skapa konto

Nästa steg blir den andra, större delen. Där är högsta gaveln 420, så vete katten om jag vågar ge mig på den själv. Kanske om jag hittar på nåt sätt att tynga ner syllsidan. Annars får jag rycka i tofsen och ringa hit ett par extra händer.

Nämnde tidigare att det blev lite knas med nivåerna på gjutningen iom den ramen jag satte dit för att få 2 cm lägre i badrummet. Flytspacklade idag den del av voten som var lägre. Insåg efter jag gjort det att temperaturen kröp nedåt och under 5 grader. Minst 10 grader står det på säcken… Kanske inte gör nåt. Men byggde ett litet provisoriskt tält och på med byggfläkten över den del där det är som tjockast med flytspackel. Får se imorgon hur det blivit.
Närbild på en nyslipad betongplatta med justerbara stödben och reglar för anläggningsarbeten.
Skapa konto

Använda verktyg denna vecka: kap&gersåg, cirkelsåg, vattpass, vinkelhake, tvingar, kofot, spännband, hammare. Vill passa på att slå ett slag för en riktig byggpenna. Har tidigare envisats med att använda vanliga pennor och även sån där gammeldags snickisblyertspenna. Men köpte nu en stiftpenna med grovt blyertsstift och med vässare i hållaren. 150 spänn, men så värt det. Återigen tanken ”varför har jag inte köpt en sån här förut?!”.

• Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.