Vi har blivit med kamin men vet inte riktigt hur det ska se ut när man eldar. Detta är med spjället 3/4 öppet. Ser det ”rätt” ut. Det blir inte sot på plattorna och det kommer eld ut lufthålen. Det blir ibland små rökpuffar högst upp. Jag vet att många säger att man ska ha helt öppet men det blir så satans varmt och brinner ut så snabbt. Jag vill ha en lugn och mysig brasa men är lite nojig för allt med sot och skorstensbränder som de skrämmer upp en med.

Jag skulle säga att du kan stänga till spjället lite mer - det där är "bra fart"

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
Det låter bra! Finns det någon tumregel för hur lågt man kan gå?

A arasmus skrev:
Det låter bra! Finns det någon tumregel för hur lågt man kan gå?
Elden skall inte "flämta" eller ryka mycket (det är då du får sotbildning).

Men om du sotar regelbundet (det är väl minst var 3e år iaf för fritidshus), inte eldar varje dag och i allmänhet eldar hyfsat rätt så skulle jag inte oroat mig så mycket för sotbränder, även om det alltid är bra att vara försiktig.

Menar du flämta som en eld gör när den är nära att slockna? Alltså att det brinner lite, slocknar, brinner lite igen. För det vore nog väldigt lågt jämfört med hur det är nu.

Det här med att ”ryka mycket” har jag problem med att avgöra. Det syns alltid lite ”rökwisps” för mig (om det inte mest är glöd kvar). Om jag drar upp luften mer så ser jag det inte för hela kaminen är fylld av eld, men jag misstänker att det ändå blir lite rök.

Skulle också säga att du kan sänka tilluft lite till.
I videon brinner den kraftigt.

Röken ser du lättast ute. En nästan genomskinlig vit rök är bra.
Är den grå/svart så är det ofullständig förbränning (vilket man brukar ha precis när man tänder)

• Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
Öppna spjäll under första laddningen för att få upp temperatur på innandömet. Därefter kan spjällen justeras. På min kamin justerar tilluftspjället intensiteten och frånluftspjället anpassas därefter till en tillräcklig öppning för rökgaserna.

Olika sorters ved brinner med olika intensitet. Tex björk och ek brinner intensivare än tex gran och tall och kan strypas lite mer om önskas.

A arasmus skrev:
Vi har blivit med kamin men vet inte riktigt hur det ska se ut när man eldar. Detta är med spjället 3/4 öppet. Ser det ”rätt” ut. Det blir inte sot på plattorna och det kommer eld ut lufthålen. Det blir ibland små rökpuffar högst upp. Jag vet att många säger att man ska ha helt öppet men det blir så satans varmt och brinner ut så snabbt. Jag vill ha en lugn och mysig brasa men är lite nojig för allt med sot och skorstensbränder som de skrämmer upp en med.
Ljusgula lågor. Kolla och lukta på röken. De kan skilja vid väderlek. Jag hade sänkt luften något på din kamin så lågorna blir hypnotiserade ..

Minska på primärluften så att rosten och glöden minskar och med det inte lika mycket och stora lågor, personligen tycker jag det inte skall vara så mycket av lågtopparna kvar vikande över kanten på vändskivan. I videon är det lite för mycket fart IMHO.

Sekundärluften brukar man sällan behöva ställa om när man har hittat lägen, men samtidigt måste det finnas lite undertryck i kaminen för att sekundärluft skall blåsa in, vilket innebär att primärluften behöver regleras ned så att undertrycket bildas och att den behöver justeras flera gånger under en eldningsomgång allt eftersom draget blir starkare ju mer av skorstenen som värms och efter mängden med ved som brinner och glöder.

När lågorna brinner och fladdrar typ 70% fart av det man ser i videon, dvs närmast hypnotiserande långsamhet så är det i regel bra fart.

A arasmus skrev:
Menar du flämta som en eld gör när den är nära att slockna? Alltså att det brinner lite, slocknar, brinner lite igen. För det vore nog väldigt lågt jämfört med hur det är nu.

Det här med att ”ryka mycket” har jag problem med att avgöra. Det syns alltid lite ”rökwisps” för mig (om det inte mest är glöd kvar). Om jag drar upp luften mer så ser jag det inte för hela kaminen är fylld av eld, men jag misstänker att det ändå blir lite rök.
Precis: Om det "nästan slocknar" är det för snålt
Som andra också skriver; Kör på med bra fart tills du fått upp värmen, sen kan du justera ned tilluften till en lagom "hypnotisk" brasa. Det du har i din video är mer "full fart" med väldigt höga lågor.

Kolla utomhus hur röken ser ut från skorstenen; Är det torr fin ved med lagom fart så skall det inte vara tjock mörk rök (det är det som ger sotavlagringar). Och om du får mycket sot på glaset i en modern kamin efter säg 4-5 eldningar så kan det också vara ett tecken att det är lite snålt: Men en viss mängd sot innanför glaset är svårt att komma undan över tid så det kommer inte vara sotfritt för evigt. :)

Torr sot blir det efter en tids eldande då i lysande gula lågor så är det sotet i lågan som ger skenet och lite av det kommer att tryckas fast på glaset av cirkulationen i eldkammaren - speciellt om sekundärluftinsläppet också släpar efter glasytan då den likt ejektor också suger till sig lite av lågorna. dessa är i regel lätt avtorkningsbara inför nästa eldning och kanske var 3-4 gång behöver lite hjälp med såpavatten.

Men det beror också på kamin i hur benäget det är att sota på glas även när man kör korrekt enligt instruktion.

Verkar det vara mer torkad tjärlikt beläggning på glaset så eldar man ofta lite för snålt med (sekundär) luft och där kan behövas konc. såpa utgniden på lagret en stund innan man kan gno bort det - såpa är ganska - alkalisk så det har en uppmjukande verkan på beläggningen, är det beläggning som verkligen sitter fast så kör jag med CIF Cream då det har milt polermedel (krita/kalk) som gör att det river lite mer på beläggningen men repar inte på glas.

X xxargs skrev:
.... dessa är i regel lätt avtorkningsbara inför nästa eldning och kanske var 3-4 gång behöver lite hjälp med såpavatten.

Men det beror också på kamin i hur benäget det är att sota på glas även när man kör korrekt enligt instruktion.

Verkar det vara mer torkad tjärlikt beläggning på glaset så eldar man ofta lite för snålt med (sekundär) luft och där kan behövas konc. såpa utgniden på lagret en stund innan man kan gno bort det - såpa är ganska - alkalisk så det har en uppmjukande verkan på beläggningen, är det beläggning som verkligen sitter fast så kör jag med CIF Cream då det har milt polermedel (krita/kalk) som gör att det river lite mer på beläggningen men repar inte på glas.
Ett tips för att rengöra luckan, som faktiskt funkar väldigt bra , är att ta en fuktad trasa/papper och använda askan från eldstaden: Dutta upp lite aska och gnugga in på glasluckan, och torka sen av...

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Hej
Det där ser bra ut och det blir varmt.
En bra men lugnare brasa får man med färre och mindre och grövre bitar.
Prova dig fram och generellt kan man säga att sotar luckan elda lite hårdare och är den alltid ren elda lite lugnare och försök hitta sweetspoten för just din ved och din kamin.
Jag har en ren gjutjärnskamin KEDDDY som jag kan elda hårt i men i min lilla MORSÖ eldar jag enligt principen ovan.
KEDDDYN sotar jag ut imellanåt då det bygger på gjutjärnet medans MORSÖN inte behöver någon sotning alls.
Mina skorstenar har jag i princip aldrig sotat då det inte bildas något sot eller tjära.
/W

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.