Hej!

Vi har precis köpt ett hus som har veduppvärmning med en panna från 95, 2st acktankar sedan så finns det en fristående vvb som enbart går på el.

Borde inte det gå att koppla ihop vvb med tankar eller panna på något sätt så den får värme därifrån och sedan går in med el när det behövs?

Tack för svar!

Mvh Henric

M
Absolut möjligt, men förmodligen har inte din ack-tank VVB vilket innebär att du måste byta tank och det är ingen ekonomisk vinning i förän nuvarande tank eller VVB ger upp.

Hur vida din tank har VVB eller inte bör stå i manualen som du hittar på nätet!

Okej, för enligt energideklarationen så drar vvb 4500kmh per år så jag tänkte att man kanske skulle kunna tjäna in lite på att göra om men tack för svaret :)

En helt annan fundering, huset är på 165kvm + 57kvm källare, har som sagt vedpanna med 2 acktankar på totalt 1650l och har en elförbrukning på 20000kwh per år är det normalt?

M
Jo visst drar den energi - men en ny ack-tank kostar väl 15000:- och så tillkommer installation.
Sedan behöver du ändå förse ack-tanken med 4500kwh extra per år, men från ved istället.
Besparingen blir ju då baserad på vad du betalar för veden.

Ved för 400:-/m3 ger ungefär en kostnad på 0,50:-/kWh. El betalar jag ca 0,85:-/kWh inkl allt.

4500*0,5=2250:-/år
4500*0,85=3825:-/år

Prisskillnad blir 1575:-/år om elpriset håller sig så här lågt.

Så räknar vi snällt med att en ny tank inkl allt skulle kosta 25000:- så hade det tagit drygt 25 år att gå break even.

Elförbrukningen: mja - det beror på en hel del faktorer.

Värms något rum med el?
Kopplar pannan in elpatronen så fort tanken blir svalare än ett visst gränsvärde?
Är huset jämnvarmt i alla rum (exkl t ex sovrum där man brukar vilja ha det svalare)?
Finns det några stora förbrukare, t ex en pool?
Hur ofta eldar ni i pannan?

M
Sorry 15 år menade jag!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.