E elmont skrev:
Har ni inte läst #4? Men då tar vi det en gång till.
Det är i allt väsentligt samma skrivning som har funnits i över 50-60 år.
Det är bara det att dom som känt till det är inte slutkunderna utan installatörerna.
Det är nya tider nu elmont och "allt" måste tas på nytt och återtuggas. Tänk så många anmälningar av den typen som gjorts för tex frånkopplingsbar värme, elkasetter, tidiga VP osv och möjlighet att använda rundstyrning mm. En självklarhet i de typiska fallen för de som stod för jobben. Nu kan man se den tidens praktik som någorlunda vettig och lättare att acceptera i kontrast till det bjäfs som tas upp i tråden här.

Fick just ett mail från Ellevio som bara ville informera om att trots att lagen ändras gör de inga ändringar i avtalen utan inväntar istället den utredning som ska göras, som antagligen tar år att färdigställa.

• Gilla
poba53
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur ofta görs det för- och färdiganmälan när en värmepump eller ett spabad installeras?
Från och med 1/1 2026 är det brott mot avtalsvillkoren att inte göra det. Hur många installatörer känner till det?
Jag skulle faktisk kontakta kundtjänst på din elnäts leverantör att höra direkt. Skicka ett mail!

Vill minnas i en annan tråd om just detta så fråga en eons kund tjänst med samma villor och det fick svar att var ingen anmälan som krävdes.

B buffyin skrev:
Jag skulle faktisk kontakta kundtjänst på din elnäts leverantör att höra direkt. Skicka ett mail!

Vill minnas i en annan tråd om just detta så fråga en eons kund tjänst med samma villor och det fick svar att var ingen anmälan som krävdes.
Jag frågade och fick svaret:

"Gävle energi kräver inte någon föranmälan på värmepumpar."

Det var väl i och för sig förväntat. Men rent juridiskt så kan de ju inte skriva i villkoren att värmepumpar kräver föranmälan och sen tycka det är ok att kunderna struntar i det. Kan jag välja att strunta i andra villkor också bara för att de verkar svåra?

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det är nya tider nu elmont och "allt" måste tas på nytt och återtuggas. Tänk så många anmälningar av den typen som gjorts för tex frånkopplingsbar värme, elkasetter, tidiga VP osv och möjlighet att använda rundstyrning mm. En självklarhet i de typiska fallen för de som stod för jobben. Nu kan man se den tidens praktik som någorlunda vettig och lättare att acceptera i kontrast till det bjäfs som tas upp i tråden här.
I och med att man ändrat avtalstexten och lagt till ordet "värmepumpar" så tycker i alla fall jag att man vill förtydliga att den punkten gäller just värmepumpar. Men jag kanske har missat något väsentligt? Vilka andra villkor tycker du man inte behöver bry sig om?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nu när effekttaxan verkar ha pausats kan vi väl ta oss an nästa stora försämring för oss elkonsumenter. Branschorganisationen Elföretagen har tagit fram nya allmänna avtalsvillkor som de flesta nätägare implementerat från årsskiftet ungefär. Ett väsentligt tillägg i det nya avtalet är de här med min fetning (texten tagen från Gävle Energi, men det ser lika dant ut i hela landet):

5.9
Anslutning av konsumentens anläggning till elnätet får endast utföras av elnätsföretaget.

Elinstallationsarbete som medför behov av ny anslutning, ändrad anslutning eller väsentlig förändring av konsumentens anläggning ska innan arbetet påbörjas skriftligen föranmälas till elnätsföretaget av ett registrerat elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör. Sådan förändring kan exempelvis vara ändring av avgiftsbestämmande passdel och huvudsäkring, installation av fast ansluten laddbox, solceller, värmepump, batteri (energilager), spabad eller liknande.

Elinstallationsarbetet får endast utföras efter elnätsföretagets godkännande.

5.10
Elinstallationsarbete enligt punkten 5.9 andra stycket ska skriftligen färdiganmälas till elnätsföretaget
av ett registrerat elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör och
det som omfattas av färdiganmälan får endast driftsättas efter elnätsföretagets godkännande.

Det här innebär i praktiken att om du t ex vill installera en laddbox, luftvärmepump, spabad eller liknande så ska du gå igenom dessa steg:

- Betala en elektriker för att göra en föranmälan
- Vänta på nätbolagets godkännande
- Boka tid med installationsfirman för installation
- Installera prylen, men den får inte driftsättas (möjligen provköras?)
- Betala en elektriker för att göra en färdiganmälan
- Boka ny tid med installationsfirman för driftsättning

Dvs det kommer att bli flera tusenlappar dyrare och ta veckor i extra tid. Kanske månader om det är svårt att hitta lediga tider hos elektriker och installatörer och beroende på hur länge man måste vänta på nätbolaget.

Är det här verkligen skäliga villkor?
man ska så mycket, både det o det..men det man inte berättar vet ingen.hur ska de kolla om du har satt in ny pump eller så..tror inte de kommer att skicka ut en massa folk att kolla installationer. det man inte vet lider man inte av :-)

useless useless skrev:
Jag frågade och fick svaret:

"Gävle energi kräver inte någon föranmälan på värmepumpar."

Det var väl i och för sig förväntat. Men rent juridiskt så kan de ju inte skriva i villkoren att värmepumpar kräver föranmälan och sen tycka det är ok att kunderna struntar i det. Kan jag välja att strunta i andra villkor också bara för att de verkar svåra?
Det är företaget som avstår villkoret (inte du) så det är ju okej.

Men kan hålla med att är lite konstigt, känns som en copy-past eller framtid friskrivning..

• Gilla
micke hehnen
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nu när effekttaxan verkar ha pausats kan vi väl ta oss an nästa stora försämring för oss elkonsumenter. Branschorganisationen Elföretagen har tagit fram nya allmänna avtalsvillkor som de flesta nätägare implementerat från årsskiftet ungefär. Ett väsentligt tillägg i det nya avtalet är de här med min fetning (texten tagen från Gävle Energi, men det ser lika dant ut i hela landet):

5.9
Anslutning av konsumentens anläggning till elnätet får endast utföras av elnätsföretaget.

Elinstallationsarbete som medför behov av ny anslutning, ändrad anslutning eller väsentlig förändring av konsumentens anläggning ska innan arbetet påbörjas skriftligen föranmälas till elnätsföretaget av ett registrerat elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör. Sådan förändring kan exempelvis vara ändring av avgiftsbestämmande passdel och huvudsäkring, installation av fast ansluten laddbox, solceller, värmepump, batteri (energilager), spabad eller liknande.

5.10
Elinstallationsarbete enligt punkten 5.9 andra stycket ska skriftligen färdiganmälas till elnätsföretaget
av ett registrerat elinstallationsföretag eller en auktoriserad elinstallatör och
det som omfattas av färdiganmälan får endast driftsättas efter elnätsföretagets godkännande.

Det här innebär i praktiken att om du t ex vill installera en laddbox, luftvärmepump, spabad eller liknande så ska du gå igenom dessa steg:

Dvs det kommer att bli flera tusenlappar dyrare och ta veckor i extra tid. Kanske månader om det är svårt att hitta lediga tider hos elektriker och installatörer och beroende på hur länge man måste vänta på nätbolaget.

Är dom inte riktiga i hjärnan?

Claes Sörmland
E elmont skrev:
Har ni inte läst #4? Men då tar vi det en gång till.
Det är i allt väsentligt samma skrivning som har funnits i över 50-60 år.
Det är bara det att dom som känt till det är inte slutkunderna utan installatörerna.
Jag sympatiserar med ditt resonemang men vi har en snabbt pågående kulturförändring av ökande regelefterlevnad i Sverige och Europa i stort. De yngre generationerna förstår inte konceptet att ha en massa förbjudande regler som man sedan tillämpar godtyckligt när det behövs. Professionellt har mina kollegor som är (var numera i vissa fall) 30-, 40-, 50-, 60-talister inte haft problem med detta koncept. Men redan 70-talisterna, i alla fall de yngre vacklar och 80-talisterna och yngre verkar inte alls acceptera detta upplägg. Regler finns för att följas.

• Gilla
DejanGajic och 3 till
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Regler finns för att följas.
Jepp. Ett annat sätt att se på saken är att det finns två kategorier av konsumenter. De som bara skriver på, och de som faktiskt även läser avtalstexten. Kanske en generationsfråga(?)

En annan aspekt är ju också att avtalförhållanden i konsumentsammanhang exploderat i och med "tjänstefieringen" av konsumentmarknaden. Kombinera det med kulturen att konsumentavtal nästan uteslutande dikteras av tjänsteleverantören som gör allt för att reservera sig för alla risker, så väl praktiska som hypotetiska, och det faktum att många tjänster i praktiken är oumbärliga idag.

Elnätsavtal tillhör ju extremfallet i frågan om "frivillighet" och jag har själv lite svårt att se som ett avtal ur juridiskt synvinkel. Dvs. bara det faktum att du är tvingad att ingå avtalet är i sig oskäligt.

useless useless skrev:

5.9

5.10

Installationsföretagen har i alla fall duktiga lobbyister. Hela situationen verkar lite märklig. Har elnätsföretaget en gång godkänt t ex 3x16A huvudsäkringar borde man få koppla in det man behöver inom den gränsen, utan ett flertal fördyringar och sannolikt fördröjningar.
Dock tycks det röra sig om fasta installationer.

13th Marine 13th Marine skrev:
Man kan ju tycka att en sådan ändring borde komma tillsammans med någon form av informationskampanj, för hur ska gemene man veta att det nu helt plötsligt ska anmälas?

Tur att det finns laddboxar som man kopplar till ett trefasuttag ;)
Alla installationselektriker känner till reglerna ...

useless useless skrev:
Fast som jag ser det bryter jag mot avtalsvillkoren om jag installerar en värmepump utan att låta en elinstallatör föranmäla till nätbolaget innan installationen och färdiganmäla till nätbolaget innan driftsättningen. Även om värmepumpen gör att min totala elförbrukning minskar.
Är det en fast installation = ja
En LLVP med stickpropp = nej

GK100 GK100 skrev:
Ja det är ju inget konstigare i det här fallet än alla andra nutida textmassor i villkor, avtal osv. Risken för problem för en normalanvändare pga detta är närmast noll precis som tidigare.
Fast det kan bli betydligt dyrare ...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.