4 261 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Nya villkor för elnät. Är de skäliga?
Den lite mer snälla tolkningen är att i den lilla byn långt ute på landet med 20 abonnenter som hela tiden eldat med pellets helt plötsligt köper varsitt spabad och helt plötsligt gå över till värmepump samt köper elbil...
Med denna anmälan så skulle elbolaget få några veckor på sig att uppgradera det som behövs.
Istället för att de första vinterdagarna säger puff...
Att de skulle bli nekade finns däremot inte på min karta, möjligen 3 veckors väntetid...
Med denna anmälan så skulle elbolaget få några veckor på sig att uppgradera det som behövs.
Att de skulle bli nekade finns däremot inte på min karta, möjligen 3 veckors väntetid...
Redigerat:
Mao det vill ha en avtalstext som hanterar det mycket ovanliga (läs extremfall) när byns 20 hushåll ringer i julveckan att elen försvunnit, solceller ger minimalt i snöovädret och det krävs förstärkning av elnätet imorgon inför kommande helger.😉A Alexn72 skrev:Den lite mer snälla tolkningen är att i den lilla byn långt ute på landet med 20 abonnenter som hela tiden eldat med pellets helt plötsligt köper varsitt spabad och helt plötsligt gå över till värmepump samt köper elbil...
Med denna anmälan så skulle elbolaget få några veckor på sig att uppgradera det son behövs.
Istället för att de första vinterdagar säger puff...
Ytterligare regler och krångel ökar incitamenten för att gå "off grid". Läste en artikel i DN som hävdade att nätföretagen kan öka sin, ännu icke utnyttjad, fakturering av nätavgifterna vilket skulle kunna innebära ca 10 000 till per abonnent.
De ansökningar som redan ligger för anslutning till stamnätet visar på ett behov av 14 GW till, och det i närtid. Fram till 2045 räknar de med att investeringar i elnätet kommer att uppgå till 1000 miljarder och jag misstänker att det är konsumenten som i slutänden som ska betala
Till det kommer osäkerheten kring framtida elpriser med tanke på EU-reglering av Europas gemensamma elmarknaden.
Hur som helst. Det kommer att bli dyrt med el, oaktat vilken regering vi har.
Skulle bli billigare om vi brydde oss mer om oss själva än EU och sålde överskottet när det blåser på den gemensamma marknaden
De ansökningar som redan ligger för anslutning till stamnätet visar på ett behov av 14 GW till, och det i närtid. Fram till 2045 räknar de med att investeringar i elnätet kommer att uppgå till 1000 miljarder och jag misstänker att det är konsumenten som i slutänden som ska betala
Till det kommer osäkerheten kring framtida elpriser med tanke på EU-reglering av Europas gemensamma elmarknaden.
Hur som helst. Det kommer att bli dyrt med el, oaktat vilken regering vi har.
Skulle bli billigare om vi brydde oss mer om oss själva än EU och sålde överskottet när det blåser på den gemensamma marknaden
Huvudsy
3 veckor ???A Alexn72 skrev:Den lite mer snälla tolkningen är att i den lilla byn långt ute på landet med 20 abonnenter som hela tiden eldat med pellets helt plötsligt köper varsitt spabad och helt plötsligt gå över till värmepump samt köper elbil...
Fortfarande, 3 veckor? Du verkar ha en ytterst naiv syn på hur komplext detta är. Bara leveranstiderna är långt mer än så när man väl har fattat beslut.A Alexn72 skrev:
Ok. Då bör jag alltså räkna med 6 månaders ledtid innan jag får klartecken att installera mitt nya spabad?pacman42 skrev:
Men om jag ansluter det med stickpropp under tiden så finns det helt plötsligt inget behov att uppgradera nätet.
Just precis så är det. I praktiken så kommer det inte ta 6 månader, men ibland gör det det ändå. Tänk på solpaneler, det är just detta som man vill fånga.useless skrev:
Du får utgå ifrån att abonnenten redan idag betalar för minst 11kw effekt....pacman42 skrev:
Om sen elföretaget snålat tidigare för att "det funkar" är inte riktigt den som betalar för 11kw tillgänglig effekts problem.
I praktiken så brukar inte värmepump, spabad och elbilsladdare installeras den första vinterstormen ändå..
Så i teorin finns det ännu mer tid att spela på...
Sen ser elbolaget redan idag om det börjar bli lite väl mycket effekt i kabeln...
Fast solpaneler är det enda som faktiskt inte är ett problem, alla solinvertrar som är godkända självreglerar om det är på väg att skita sig.pacman42 skrev:
Är kabeln klen så ökar spänningen och solcellsanläggningen stänger ner.
Spabad skiter i vilken spänning som nätet här...
Men ja... de vill fortfarande inte att de scenariot ska ske.
Nej, abonnenten betalar inte för 11 kW i effekt. Abonnenten betalar för att som mest kunna ha 11 kW effekt och sedan har man en massa sannolikheter (Velanders formel) som används för att räkna ut hur man behöver dimensionera nätet. Du vill verkligen inte betala för det elnät som klarar av att alla tar ut 11 kW samtidigt. Spabad, pool, batterier och elbilar är exempel på sådant som är lätt att flytta i tid och det är därför man vill ha koll på dessa, det kan gå extremt snabbt för ett område att få kraftigt öka toppförbrukningen med hjälp av bara några få hushåll av denna typ.A Alexn72 skrev:Du får utgå ifrån att abonnenten redan idag betalar för minst 11kw effekt....
Om sen elföretaget snålat tidigare för att "det funkar" är inte riktigt den som betalar för 11kw tillgänglig effekts problem.
I praktiken så brukar inte värmepump, spabad och elbilsladdare installeras den första vinterstormen ändå..
Så i teorin finns det ännu mer tid att spela på...
Sen ser elbolaget redan idag om det börjar bli lite väl mycket effekt i kabeln...
Har ni inte läst #4? Men då tar vi det en gång till.
Det är i allt väsentligt samma skrivning som har funnits i över 50-60 år.
Det är bara det att dom som känt till det är inte slutkunderna utan installatörerna.
Det är i allt väsentligt samma skrivning som har funnits i över 50-60 år.
Det är bara det att dom som känt till det är inte slutkunderna utan installatörerna.
Hur ofta görs det för- och färdiganmälan när en värmepump eller ett spabad installeras?E elmont skrev:
Från och med 1/1 2026 är det brott mot avtalsvillkoren att inte göra det. Hur många installatörer känner till det?
Redigerat: