Daggen84 Daggen84 skrev:
Tack så mycket för tipset. Nu dum följdfråga vad innebär krita? Försökte googla men hittade inte riktigt vad det innebär?

MVH
Niklas
Skuggpasta till växthus
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Det kommer lösa sig självt om några veckor när glaset inte är rent längre.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Erbjud grannen solfilm till sina fönster
 
  • Gilla
kjellinge och 3 till
  • Laddar…
Det sistnämnda, skit i klagomålet.

Risk att den som klagar bara fortsätter även om några åtgärder vidtas för att minska det upplevda problemet.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 5 till
  • Laddar…
Det finns något som kallas Lackförsegling och används på bilars lack för att skydda den och om man lägger på den som man ska men skippar andra steget att torka av det så uppstår en matt yta som liknar matt klarlack.
det skulle väl funka med matt klarlack också men ett meck att göra där kanske med sprayburkar osv?
 
  • Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Jo. Men jag tycker också att hon ska göra noll och ingenting. Allt är ju i sin ordning och det här handlar ju inte egentligen om att grannen blir bländad några minuter om dagen en viss tid på året vid vackert väder utan om att grannen är en avundsjuk gnällspik. Annars är väl det lättaste att ställa ett något högre föremål mellan växthuset och grannen ett parasoll kanske redan finns?
 
  • Gilla
DiscoDuck och 11 till
  • Laddar…
Skit i grannen. Hon kommer att sitta där vid samma tidpunkt varje dag och vänta på att bli bländad så att hon har någonting att gnälla på den dagen.
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 16 till
  • Laddar…
Tack så mycket för alla fina tips! Vidarebefordar alla ideer till mamma och känner jag henne rätt kommer det bli den lösningen som förfular växthuset minst :D Det är trots allt godkänt med bygglov så jag hoppas att hon inte blir för påverkad av grannens gnäll. Grannen bor dessutom flera hus bort på andra sidan gatan så det är ingen man träffar i hissen varje dag :ok:

MVH
Daggen
 
  • Gilla
iAnna75 och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo. Men jag tycker också att hon ska göra noll och ingenting. Allt är ju i sin ordning och det här handlar ju inte egentligen om att grannen blir bländad några minuter om dagen en viss tid på året vid vackert väder utan om att grannen är en avundsjuk gnällspik. Annars är väl det lättaste att ställa ett något högre föremål mellan växthuset och grannen ett parasoll kanske redan finns?
Jag håller med dig! Man slutar aldrig förvånas hur folk orkar gnälla på precis allt! Konstigt nog har ingen klagat på en annan granne med likadan takterrass vars terrass ser ut som en soptipp med alla möjliga fula skjul som blåser omkring med vinden...
Det kommer bli parasoll och andra utemöbler på terrassen hon har bara inte hunnit köpa allt eftersom det är en ny lägenhet.

MVH
Daggen
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
När solen står i ett visst läge och de som bor i lägenheter på andra sidan gatan öppnar fönster på glänt för att vädra så kan jag bli bländad i min soffa framför TV:n, istället för att sätta upp solskydd i min lägenhet kanske jag skall be alla grannar att krita sina fönster.. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 13 till
  • Laddar…
Marcus_L Marcus_L skrev:
När solen står i ett visst läge och de som bor i lägenheter på andra sidan gatan öppnar fönster på glänt för att vädra så kan jag bli bländad i min soffa framför TV:n, istället för att sätta upp solskydd i min lägenhet kanske jag skall be alla grannar att krita sina fönster.. :crysmile:
tycker grannen borde plocka bort sina fönster :p
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Tror att det löser sig av sig självt då solen står högre om någon vecka.

Meddela den bländade grannen att ni har vidtagit en lösning som kommer att fungera om någon vecka eller så
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Staffans2000 och 23 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Hej alla kunniga!

Min mamma köpte en lägenhet i höstas med ca 50m2 takterrass. Hon tycker om att odla och ansökte om bygglov för ett växthus på takterrassen vilket blev beviljat från kommunen. Även föreningen beviljade växthuset och nu är det monterat och klart. Det tog en dag så klagade en granne en bit bort att växthuset bländar denna person vid en viss tidpunkt på dagen. Frågar ni mig så är det urlöjligt då solen rör på sig och man kan bli bländad av både det ena och andra under dagen när solen ligger olika högt med årstiden osv men klagomålet kom iaf inom några timmar.
Mamma vill vara tillmötesgående så jag undrar om någon i forumet har något tips på vad som kan göras? Någon typ av film eller liknande kanske eller borde hon bara skita i klagomålet?

MVH
Daggen

[bild]

[bild]
Väldigt snyggt växthus! Var köper man ett sådant?
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fasiken vad snyggt! Tummen upp för det där :)
Håller med! Va fint det blev. Kul för TS mamma att kunna ha kvar odlingsintresset i lägenheten <3

@Daggen84 får gärna vidarebefordra de glada tillropen med :)
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Det finns självhäftande folie som ser ut som etsat/frostat glas.
Relativt billigt och enkelt att montera och minskar reflektioner kraftigt.
Används ofta som insynsskydd...
Det kommer dock ge minskat ljus in också men det kan man kanske leva med på dem mest störande fönstren.

Kolla med nått lokalt skyltföretag eller en glasmästare om att köpa en bit och testa.
Monteras på utsidan med hjälp av vatten med en liten skvätt såpa i.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.