22 873 läst ·
45 svar
23k läst
45 svar
Nya växthuset bländar grannen
Det finns något som kallas Lackförsegling och används på bilars lack för att skydda den och om man lägger på den som man ska men skippar andra steget att torka av det så uppstår en matt yta som liknar matt klarlack.
det skulle väl funka med matt klarlack också men ett meck att göra där kanske med sprayburkar osv?
det skulle väl funka med matt klarlack också men ett meck att göra där kanske med sprayburkar osv?
Jo. Men jag tycker också att hon ska göra noll och ingenting. Allt är ju i sin ordning och det här handlar ju inte egentligen om att grannen blir bländad några minuter om dagen en viss tid på året vid vackert väder utan om att grannen är en avundsjuk gnällspik. Annars är väl det lättaste att ställa ett något högre föremål mellan växthuset och grannen ett parasoll kanske redan finns?
Tack så mycket för alla fina tips! Vidarebefordar alla ideer till mamma och känner jag henne rätt kommer det bli den lösningen som förfular växthuset minst
Det är trots allt godkänt med bygglov så jag hoppas att hon inte blir för påverkad av grannens gnäll. Grannen bor dessutom flera hus bort på andra sidan gatan så det är ingen man träffar i hissen varje dag 
MVH
Daggen
MVH
Daggen
Jag håller med dig! Man slutar aldrig förvånas hur folk orkar gnälla på precis allt! Konstigt nog har ingen klagat på en annan granne med likadan takterrass vars terrass ser ut som en soptipp med alla möjliga fula skjul som blåser omkring med vinden...Fulkemisten skrev:
Jo. Men jag tycker också att hon ska göra noll och ingenting. Allt är ju i sin ordning och det här handlar ju inte egentligen om att grannen blir bländad några minuter om dagen en viss tid på året vid vackert väder utan om att grannen är en avundsjuk gnällspik. Annars är väl det lättaste att ställa ett något högre föremål mellan växthuset och grannen ett parasoll kanske redan finns?
Det kommer bli parasoll och andra utemöbler på terrassen hon har bara inte hunnit köpa allt eftersom det är en ny lägenhet.
MVH
Daggen
När solen står i ett visst läge och de som bor i lägenheter på andra sidan gatan öppnar fönster på glänt för att vädra så kan jag bli bländad i min soffa framför TV:n, istället för att sätta upp solskydd i min lägenhet kanske jag skall be alla grannar att krita sina fönster.. 
tycker grannen borde plocka bort sina fönsterMarcus_L skrev:
Väldigt snyggt växthus! Var köper man ett sådant?Daggen84 skrev:
Hej alla kunniga!
Min mamma köpte en lägenhet i höstas med ca 50m2 takterrass. Hon tycker om att odla och ansökte om bygglov för ett växthus på takterrassen vilket blev beviljat från kommunen. Även föreningen beviljade växthuset och nu är det monterat och klart. Det tog en dag så klagade en granne en bit bort att växthuset bländar denna person vid en viss tidpunkt på dagen. Frågar ni mig så är det urlöjligt då solen rör på sig och man kan bli bländad av både det ena och andra under dagen när solen ligger olika högt med årstiden osv men klagomålet kom iaf inom några timmar.
Mamma vill vara tillmötesgående så jag undrar om någon i forumet har något tips på vad som kan göras? Någon typ av film eller liknande kanske eller borde hon bara skita i klagomålet?
MVH
Daggen
[bild]
[bild]
Det finns självhäftande folie som ser ut som etsat/frostat glas.
Relativt billigt och enkelt att montera och minskar reflektioner kraftigt.
Används ofta som insynsskydd...
Det kommer dock ge minskat ljus in också men det kan man kanske leva med på dem mest störande fönstren.
Kolla med nått lokalt skyltföretag eller en glasmästare om att köpa en bit och testa.
Monteras på utsidan med hjälp av vatten med en liten skvätt såpa i.
Relativt billigt och enkelt att montera och minskar reflektioner kraftigt.
Används ofta som insynsskydd...
Det kommer dock ge minskat ljus in också men det kan man kanske leva med på dem mest störande fönstren.
Kolla med nått lokalt skyltföretag eller en glasmästare om att köpa en bit och testa.
Monteras på utsidan med hjälp av vatten med en liten skvätt såpa i.