Byggahus.se

Nya vattenledningar?

1. F
    Medlem · 7 inlägg

Försök själv

Medlem
    Hej
    Ska renovera mitt badrum i vårt hus(enplan med källare). Vad jag kivas i i mitt huvud är vattenledning. Ska nämligen flytta toalett, dusch och handfat till andra ställen än de är idag.
    Men hur gör man då med ledningarna. Som jag förstått ska man inte ha gömda kopplingar i vägg/golv.

Hade velat dra nya rör via i källartak. Men då ligger det kvar rör i golven som fortfarande används till kök och tvättstuga.
    Tips?

Köket är tanken att det ska göras om nästa år, men tills dess?

2. T
    Medlem · Blekinge · 6 783 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    En källare är ovärderlig om man ska byta plats på badrumsdelar. Från köksvasken kan du dra nya rör rakt ned genom golvet, nu eller nästa år.
    Men rota inte i gamla rörkopplingar, dom kan börja läcka om du bockar eller bändar på rören.

3. F
    Medlem · 7 inlägg

Försök själv

Medlem
    Juste.
    Så samtidigt jag drar nya rör i taket till badrummet så borrar jag mig ner och drar till köket.

4. Bästa svaret

Bruzz
    Husägare · Småland · 81 inlägg

Bruzz

Husägare
    Jag har precis dragit igång med mitt badrum. Och gjorde precis så. Jag har inkommande vatten från källaren som kommer upp i badrumsgolvet som sedan går vidare till kök. Vill inte ha gamla skarvar etc under nyrenoverade ytskikt, bad och kök.

Drar nytt vatten till badrummet ner till källaren. Gjuter in de gamla rören i nya badrumsgolvet. Sedan kommer rörmokaren och kopplar på de nya rören samtidigt som nya dras från köket ner i källaren. De gamla ligger kvar i golv.

• Laddar…
  5. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 003 inlägg

prototypen

Medlem
    Plugga gamla rören, även om det hamnar i golvet. När du gör om köket så blir de gamla rören urkopplade.
    Protte

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.