Vi ska låta sätta in nya golv, väggar och tak i vårt gamla sommarhus (försäkringsärende)Väggarna lutar från taket ända ner till golvet. Vi vill ha en tidsenlig stil men är inte renläriga byggnadsvårdare. Vi har tänkt lägga furuplankgolv, 185x30. I taket panel som ev. är vitlaserad. Det svåra är dock vad vi ska ha på väggar som är sneda. En träpanel även på väggen kanske blir för mycket trä? Enl. byggnadsvårdare är gips olämpligt. Vad skulle vi kunna ha istället på väggarna. Plywood, spånskiva, obh? Tänker sen måla dem med äggoljetempera.

Tacksam för råd. Ska anlita snickare som nog helst vill ha det så enkelt som möjligt. Men vi vill ha det estetiskt.

Träpanel på väggarna är ju en utmärkt idé. Måla i någon mild kulör och se till att rikta upp gamla väggarna innan.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Träpanel på väggarna är ju en utmärkt idé. Måla i någon mild kulör och se till att rikta upp gamla väggarna innan.
Tack, jag menade att det är snedtak, fd kattvind som öppnats upp. Kan det bli snyggt att sätta panel på snedtak?

Inrett loft med snedtak, vit panel, säng, fönster, element, och öppen förvaring med leksaker på ett virkat mattgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[bild]
åh, vad snyggt. Det blir ju bra med snedtak.

Målar med äggoljetempera

Målar med äggoljetempera
hur många lager målade du på panelen?

1 grund, 3 vanlig , finns inga genvägar;)

• Gilla
Evakarin54
  • Laddar…
Målade du panelen innan du satte upp den?

Gammal tråd jag hittade här😊. Kommer du ihåg/vet du vad du grundade med och vilken typ äggoljetempera använde du? Ovolin, Av jord, färdigblandad/egenblandad? Målade du snedtaken med enbart pensel? Jag har massa snedtakpanel jag skall måla. ”Miljoner” kvistar och funderar därför på vad jag skall grunda med för att inte få massor kvistgenomslag och även vad jag skall applicera färgen med när det är en väldigt stor yta. Eftersom älg är så tunn kan det inte vara lätt att få den upp på snedväggen/taket utan att få hälften på golvet🤔😉. Söker därför andras erfarenheter!

E ENRH skrev:
Gammal tråd jag hittade här😊. Kommer du ihåg/vet du vad du grundade med och vilken typ äggoljetempera använde du? Ovolin, Av jord, färdigblandad/egenblandad? Målade du snedtaken med enbart pensel? Jag har massa snedtakpanel jag skall måla. ”Miljoner” kvistar och funderar därför på vad jag skall grunda med för att inte få massor kvistgenomslag och även vad jag skall applicera färgen med när det är en väldigt stor yta. Eftersom älg är så tunn kan det inte vara lätt att få den upp på snedväggen/taket utan att få hälften på golvet🤔😉. Söker därför andras erfarenheter!
Hej. Det var pulver från en svensk leverantör som vi blandade själva. Bred pensel, bara att kämpa på, finns inga genvägar :)

Hej. Det var pulver från en svensk leverantör som vi blandade själva. Bred pensel, bara att kämpa på, finns inga genvägar :)
Ok😊 Menar du att du använde schellack under som grund eller var det äggoljetempera du blandade själv och grundade med?

E ENRH skrev:
Ok😊 Menar du att du använde schellack under som grund eller var det äggoljetempera du blandade själv och grundade med?
Jaha, minns inte. Tror inte det var schellack

• Gilla
ENRH
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.