Hej,

Jag har idag fått bekräftat att det nya strandskyddet på 300 meter är upphävt i ett antal kommuner runtom i Västra Götalands län. Anledningen till det gäller någon paragraf länsstyrelserna inte kunde luta sig emot gällande någon gammal förordning i det nya ärendet... Orkar inte riktigt skriva allt... :confused:

Jag har under det senaste året försökt få till ett bygglov inom just dessa 300 meter men längre ifrån vatten är 100 meter, dvs det gamla strandskyddade området.

Min spontana tanke är att om jag nu lämnar in en ny ansökan i dagarna då det 300 meter strandskyddet är upphävt så borde väl det dateras som just perioden då det bara är 100 meter...
Kommunen känns inte helt opartiska i målet, så någon fråga till dom ger min nog bara svar jag inte önskar...

Det kanske låter lite luddigt, svårt att förklara i text.

Vad tror byggahus-eliten om detta?

Med vänlig hälsning
repseJ

Tror du får avslag med hänvisning till 300m. Sen får du försöka överklaga det och när allt väl gått igenom långbänken har länsstyrelsen fixar ihop den där paragrafen...

olofh skrev:
Tror du får avslag med hänvisning till 300m. Sen får du försöka överklaga det och när allt väl gått igenom långbänken har länsstyrelsen fixar ihop den där paragrafen...
Men dagens datum och förhoppningsvis morgondagens datum är ju strandskyddet på 100 meter, och inte de 300 meter som dom i så fall hänvisar till?

Claes Sörmland skrev:
Är du säker på att ett nytt tillfälligt förordnande om utvidgat strandskydd från Länsstyrelsen inte just nu är gällande? Läs mer här:

[länk]
Jag fick det som sagt bekräftat idag, via just länsstyrelsen västra götaland.
Denna upphävning gäller bland annat: Härryda, Öckerö, Göteborg, Uddevalla, Lysekil mfl.
Detta beslut kom från regeringen kring 17 juni.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Då så. Lämna in bygglovet. Chansa lite.
Det absolut värsta som kan hända är att du "blir av" med pengarna som det kostar att söka bygglov.

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.