T
Kanske fel tråd, det får moderatorn avgöra:

Fick just veta att när gasledning byggs in i exempelvis vägg/skåp/golv, måste ett yttre rör i plast finnas runt själva gasledningen numera, där öppningarna på detta extrarör ska vara direkt före resp efter inbyggnad, så att gasverket kan köra med sin "sniffer".

Hård koppar och prisol är godkänd för inbyggnad under förutsättning att dessa typer av rör får det yttre plaströret, så om ni redan har ett gammalt inbyggt gasrör och renoverar hemma, måste alltså ett yttre skyddsrör adderas.

Har inte gas själv längre. :( Men detta låter lite jobbigt att få dit om man nu inte har dit rörmecken av någon annan anledning. Dela plaströr och vika runt dubbelt kanske är godkänt??

T
Nej, det yttre röret skall vara "gastätt", så att klippa och sätta ihop lär dom ha synpunkter på. Fick höra att en som renoverat och gjutit in prisolrör fick nedslag så dom fick riva upp allt och göra om. Men det får mig också att fundera på hur det då ska gå till i gamla flerfamiljshus, där det oftast är gamla galvrör som oftast är inbyggda i olika skåp m.m, där man då skarvar efter den gamla gaskranen, då blir det bara "en halv" ombyggnad då man låter bli det gamla galvröret fram till ventilen.

Det va sådant jag tänkte på. Hade själv stammen igenom min lägenhet. Iofs så blev den inte inbyggd då jag öppnade skåpet runt röret så det va synligt i skåpet. Men det finns säkert dem som vill ställa för stigaren med skåp och det blir svårt då.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.