Jo du är ansvarig för elanläggningen i din lägenhet. Det är bara stigaren (matande kabel) som går in i din elcentral som föreningen har ansvarar för.
Hör med föreningen om de inte finns någon inre reparationsfond som kan bekosta en elrenovering och/eller kanske avtal med någon elfirma som de brukar anlita.

När grabben blir älder, så kan det vara en bra ide med sådana där barnlås som täcker uttagsbrunnarna. Ska iaf jag köpa ;-)

Det är din uppgift att dra jord (eller snarare se till att en elektriker gör de).

Har du tur så kan din BRF stå för själva uttagen/strömbrytare! Detta har jag varit med om flera gånger. Och dom brukar köra med bra kvalitet oftast.. (eljo eller elko).

Har du småbarn så skulle jag starkt rekommendera installationen av en jordfelsbrytare! Den kostar kanske 1000-2500.. inkl installation av elektriker, och är i sammanhanget väldigt billig "livförsäkring"!

Och köper du "riktiga" uttag så får du per automatik bra petskydd.

Det kommer en elektriker på söndag och ser över möjligheten att jorda alla uttag, så beroende på hur smidigt det är gjort så gör vi en helhetslösning alt byter till det som redan sitter där. Jordfelsbrytare och petskyddade uttag står också högt på listan nu. Inre rep.fonden är tom men ska kolla med ordförande i föreningen så att de inte har någon egen plan för det här.

Jag hade inte haft en susning utan er hjälp ;-)

Om en förening ska handla upp ett stambyte kan de ju undersöka en elrenovering av lägenheterna.

Meddela gärna vad elektriken kom fram till och kanske vad han tror det kostar, det kanske kan sporra andra att investera i ökad elsäkerhet.

Rapport av resultatet sent omsider. Elektrikern tog dock inte lika lång tid på sig :-)

Han var där på söndagen och kollade upp vad som behövde göras. Material beställdes dagen efter och två kvällsarbeten senare var han klar. Då var alla eluttag bytta till nya Eljo Trend, likaså strömbrytare och jag bestämde mig också för att samtidigt byta ut det gamla proppskåpet mot en ny fräsch elcentral med snabbproppar och jordfelsbrytare. När vi ändå drog jord så drog vi nya kablar i väggarna överallt (där hjälpte jag till eftersom det är en fördel att vara två under det arbetet).

Den enda lilla svårigheten vi stötte på var ett igenspacklat lamputtag i kökstaket, vilket vi fick upptäcka var det satt genom att inspektera hos grannar och sen knacka hål och återställa till ett lamputtag igen. Inga problem när vi väl upptäckte hur det låg till.

Summa summarum: all el är nydragen och allt utrustning är ny och fräsch. Inte bara säkert utan också snyggt.

Material + arbete gick på 8000 kr. Jag är supernöjd!

Vad härligt att höra om någon som är nöjd. :)

Eftersom att tråden verkar vara färdig så fortsätter jag med två andra frågor...

Designen som är på de nuvarande Eljo trend-grejerna (VU och SS), hur länge har de funnits ungefär?

När blev det krav på JFB vid nybyggnation? Samtidigt som den "blå boken" upphörde att gälla? Var det 2004?

//Patrik

Måste vara tidigare än 2004 som krav på JFB kom.

Vi byggde nytt 1997 och vi har JFB på hela anläggningen.

Har för mig att det var 1994 det blev krav på jordfelsbrytare i offentliga lokaler (dagis, skolor, mm.)

Med ELSÄK-FS 1994:7 kom kravet på skyddsjordning generellt och även krav på JFB för uttag utomhus, möjliga uttag badrum, uttag inne som kunde tänkas användas ute osv, som skydd mot elchock genom indirekt beröring.

JFB i lägenheter då?

//Patrik

Då får du gå till ELSÄK-FS 1999:5 istället, du kan ta 1994 som tumregel för när mycket av det du lärt dig nu börjar gälla.
Varför detta intresse för gamla torra elföreskrifter?
Bra att du är intresserad, jag menar inget annat.:)

GK100 skrev:
Då får du gå till ELSÄK-FS 1999:5 istället, du kan ta 1994 som tumregel för när mycket av det du lärt dig nu börjar gälla.
Varför detta intresse för gamla torra elföreskrifter?
Bra att du är intresserad, jag menar inget annat.:)
Hmm..

Det är så att jag, efter att kolla på elen, försöker bedöma ungefär när min hyreslägenhet byggdes.
Det är svart fas, alltså bygggd innan 2002.
Eljo trend-apparater som dagens, känns som att det måste vara relativt "nybyggt" då.
Ingen JFB.
Byggnaden känns väldigt fräsch och ny.

Jag har tippat mina pengar på ungefär 1998-2000 eller något sånt, men det finns en skylt ute på ett "cykelhus" där det står 1994. Därav min undran om Eljo trend-apparater såg ut likadant
-94 som de gör nu...

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.