22 997 läst ·
33 svar
23k läst
33 svar
nya motorsågen startar inte?
mycke_nu skrev:
Haha, du får ursäkta, men jag drog rejält på smilbanden åt kommentaren "med motorn avstängd"
Jag har testat att ändra på kick-back skydd och allt, händer inget, varvar men den står helt still. Så går över till att försöka dra runt den för hand.
vad fort kedjan blir slö.
finns det några smarta lösningar för bekvämt fila dessa, för fila för hand var ju tidskrävande för en datorkille som mig. heh
hela motorsågsprocessen gav mig ju nästan träningsvärk i armarna ju.
finns det några smarta lösningar för bekvämt fila dessa, för fila för hand var ju tidskrävande för en datorkille som mig. heh
hela motorsågsprocessen gav mig ju nästan träningsvärk i armarna ju.
Medlem
· Halland
· 4 502 inlägg
Är man det minsta osäker är ju kaststart lite farligt...Jag startar alltid med handtaget mellan benen, högerhanden på handtaget och så drar jag i snöret med vänsterhanden. Då vet man att sågen inte hittar på något. Är det inte självklart med stövlar och hjälm?
I alla fall, om kedjan går att dra runt för hand så demontera svärdet, ta loss kopplingskåpan och kolla så backarna kan röra sig.
Sedan vad gäller bioolja så är det skit för hobbysågaren. Kleggar igen som mycke_nu beskriver om sågen används sällan. Min HVA hade dessutom kleggit igen smörjkanalerna när jag fick den. Löstes genom att blanda hälfte diesel i oljan de första tankarna, sedan hade dieseln löst upp klegget och själv kör jag bara mineral.
Har inte haft några problem med mineralolja. Däremot rekommenderas alkylatbensin med syntetolja som drivmedel.
/Anders
I alla fall, om kedjan går att dra runt för hand så demontera svärdet, ta loss kopplingskåpan och kolla så backarna kan röra sig.
Sedan vad gäller bioolja så är det skit för hobbysågaren. Kleggar igen som mycke_nu beskriver om sågen används sällan. Min HVA hade dessutom kleggit igen smörjkanalerna när jag fick den. Löstes genom att blanda hälfte diesel i oljan de första tankarna, sedan hade dieseln löst upp klegget och själv kör jag bara mineral.
Har inte haft några problem med mineralolja. Däremot rekommenderas alkylatbensin med syntetolja som drivmedel.
/Anders
Har du el där du sågar så finns det kedjeslipkitt till dremeln med lite olika stiftdiametrar och en mall att lägga på kedjan.Yrrol skrev:
Problemet med filning är att folk gör det när kedjan blivit slö, då tar det tid.
Skärp ofta, då är det ett par drag bara så är det fixat.
Sen givetvis, det beror även på hur man för filen, jag avskyr filmallarna och får bättre skärpa på frihand men andra gillar mallarna. Oavsett vilket så skall man inte dra fram och tillbaka utan bara utåt mot den skärande eggen dvs enbart fila åt ena hållet. Sen så underlättar det om man stödjer tanden med andra handens finger.Dvs gissa varför mina handskar slits på just vänsterhandens pekfinger? *S*
/Kent
Skärp ofta, då är det ett par drag bara så är det fixat.
Sen givetvis, det beror även på hur man för filen, jag avskyr filmallarna och får bättre skärpa på frihand men andra gillar mallarna. Oavsett vilket så skall man inte dra fram och tillbaka utan bara utåt mot den skärande eggen dvs enbart fila åt ena hållet. Sen så underlättar det om man stödjer tanden med andra handens finger.Dvs gissa varför mina handskar slits på just vänsterhandens pekfinger? *S*
/Kent
Rörande kaststart så måste sågen hållas med högerhanden, annars är det en ren livsfara.
Skälet är enkelt, håller man i vänsterhanden och kastar ner så vrider den sig mot det vänstra lårets baksida när den startar och skulle man missat kastskyddet så är det tveksamt om man överlever ett snitt där.
De flesta har inte heller sågbyxor med heltäckande skydd, i alla fall har inte jag det.
Det säkraste sättet att starta är som sagts mellan knän eller med sågen på marken, en fot på handtaget och sen helst inte kaststart. Att sen proffs gör kaststart är en sak men det är enbart för att vara effektiv plus att man är så van vid sågen så att man kan göra det. Går man med sågen dagarna i ända så startar man den som man vill men kaststart för en villaägare som sågar ved ibland är både riskabelt och onödigt.
Inte meningen att vara elak eller dryg här utan pekar på faror, det är för lätt att man kastar med fel hand om det inte sitter i ryggmärgen så gör inte det. Det är ytterst tveksamt om man överlever efter ett snitt med en rusande motorsåg på lårets baksida.
/Kent
Skälet är enkelt, håller man i vänsterhanden och kastar ner så vrider den sig mot det vänstra lårets baksida när den startar och skulle man missat kastskyddet så är det tveksamt om man överlever ett snitt där.
De flesta har inte heller sågbyxor med heltäckande skydd, i alla fall har inte jag det.
Det säkraste sättet att starta är som sagts mellan knän eller med sågen på marken, en fot på handtaget och sen helst inte kaststart. Att sen proffs gör kaststart är en sak men det är enbart för att vara effektiv plus att man är så van vid sågen så att man kan göra det. Går man med sågen dagarna i ända så startar man den som man vill men kaststart för en villaägare som sågar ved ibland är både riskabelt och onödigt.
Inte meningen att vara elak eller dryg här utan pekar på faror, det är för lätt att man kastar med fel hand om det inte sitter i ryggmärgen så gör inte det. Det är ytterst tveksamt om man överlever efter ett snitt med en rusande motorsåg på lårets baksida.
/Kent
Jag filar och fyller på olja varje gång jag tankar. Dels krävs oftast inte särskilt mycket jobb med filen, sedan är det både skönt och nyttigt med en paus då och då.snickarboden skrev:
finns fin-fina kedjeslipar, eldrivna. Jag kör med classes tror jag. Man ställer bara in lutning, vinkel och höjd. Sen drar man fram kedjan och sen slipar den så man får kedjan jämnt slipad med rätt höjd på alla skär. Sen rekomenderar jag att du slipar ryttarna var 3:e gång ungefär annars tenderar sågen till att bli aggresiv speciellt om man sågar från ovansidan av svärdet exempelvis vid kvistning. Jag rekomenderar varmt denna slip + att man har minst en extra kedja som alltid är vass!
Som tidigare talare har sagt så tror jag bara att det är att ta isär kedja-svärd och huset med bromsen. Det kan inte vara så att du har kört den för varm utan olja på kedjan??...då kan du ha förstört svärdet och då
"nyper" kedjan fast. men som sagt ta isär och kolla....
Som tidigare talare har sagt så tror jag bara att det är att ta isär kedja-svärd och huset med bromsen. Det kan inte vara så att du har kört den för varm utan olja på kedjan??...då kan du ha förstört svärdet och då
då råkar inte vara såpass it-nördig så du kan leta upp länk till produktentrojlee skrev:finns fin-fina kedjeslipar, eldrivna. Jag kör med classes tror jag. Man ställer bara in lutning, vinkel och höjd. Sen drar man fram kedjan och sen slipar den så man får kedjan jämnt slipad med rätt höjd på alla skär. Sen rekomenderar jag att du slipar ryttarna var 3:e gång ungefär annars tenderar sågen till att bli aggresiv speciellt om man sågar från ovansidan av svärdet exempelvis vid kvistning. Jag rekomenderar varmt denna slip + att man har minst en extra kedja som alltid är vass!
Slipa ryttarna gör väl ändå kedjan MER aggressiv!
Sent from my X10i using Tapatalk
Sent from my X10i using Tapatalk
jodåYrrol skrev:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164031316
jag är skitnöjd med den. Att slipa en kedja för hand med slipmall kräver en del träning. Här får man ett perfekt resultat och dessutom går det blixt-snabbt.
/
M
Jo så är det. Slipar du inte ryttarna så börjar sågen avverka sämre och du börjar trycka med sågen.Wisentdual skrev:
Slipar du ned ryttarna för hårt så får du kraftigare avverkning och motorn kan börja tappa varv, men den blir även mera kastbenägen.