Jag har dränkt trädet med såpa men de kommer tillbaka. Förra året var samma sak.

Varför kommer de tillbaks hela tiden, bor de i trädet?

• Svarta bladlöss på gröna blad av en växt i trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det finns ett par hundra olika arter av bladlus och de har alla sina favoriter när det kommer till växter. Både sådana som de övervintrar i (oftast som ägg) och sånna de kalast i på sommaren.

Långsiktigt är den bästa bioten att försöka gynna andra insekter och fåglar som gillar att äta dem. Kortsiktigt får man spola bort dem med en hård vattenstråle, klämma dem eller kväva med såpa. Finns det ingen som äter upp dem som flyr krälar de snart tillbaka.

H Harmagedon skrev:
Det finns ett par hundra olika arter av bladlus och de har alla sina favoriter när det kommer till växter. Både sådana som de övervintrar i (oftast som ägg) och sånna de kalast i på sommaren.

Långsiktigt är den bästa bioten att försöka gynna andra insekter och fåglar som gillar att äta dem. Kortsiktigt får man spola bort dem med en hård vattenstråle, klämma dem eller kväva med såpa. Finns det ingen som äter upp dem som flyr krälar de snart tillbaka.
Det är ett ganska lågt träd sen jag kortade ner det och inga fåglar flyger där om kring mer än att skator går på gräsmattan ibland.

Sådär brukar min Schersmin se ut. Blåser av den med vattenslangen och så småningom kommer nyckelpigor och deras larver och har kalas. Undviker gärna såpa av rädsla för att skada nyttodjuren.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
L Leafbranch skrev:
Jag har dränkt trädet med såpa men de kommer tillbaka.
Att spraya på trädet har ingen effekt i sig. Såpa/diskmedel i låg koncentration skall sprayas på insekterna.

Dvs man sprayar när man ser bladlössen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.