5 368 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Nya Li-Ion-batterier, värda priset?
NiCd måste laddas ur innan uppladdning, NiMh bör man göra det i mellanåt. Hilti har vissa laddare med denna funktion där man kan "rasta" batteriet lite extra mellan varven, dvs 4-5 riktiga Cykler.
Men visst även NiMh tar lite skada varje gång de inte cyklas helt rätt
Men visst även NiMh tar lite skada varje gång de inte cyklas helt rätt
det känns ju rätt seriöst att dom skriver 12v på typ tre ställen på maskinen när det då antagligen är 10.8, antagligen samma sak med milwaukees lilla 12v då.
För övrigt så är jag rätt imponerad över hur bra min aeg håller i batteri, idag drog jag 20 st 5x100 och ca 50st 4x70 på ett batteri. rätt bra för en så liten maskin.
För övrigt så är jag rätt imponerad över hur bra min aeg håller i batteri, idag drog jag 20 st 5x100 och ca 50st 4x70 på ett batteri. rätt bra för en så liten maskin.
Här hemma har jag aldrig sett det, men i USA kallar de dem för "12V Max" trots att det är 10,8V. De har tom klistrat på en etikett på batterierna - ser nästan ut som ett dekaltrim i värsta hemmapularklass. I någon tråd spekulerades det kring att man valt att göra så för att de inte skall upplevas som sämre än en 12V-maskin.FredrikR skrev:
Tyvärr håller festool på med samma sak. T12+3 är egentligen en 10,8V maskin (fast man kan använda de gamla NiMh 12V batterierna - hur funkar det? blir den 12V då så att säga?) och T15+3 är egentligen en 14,4V maskin (fast där passar också gamla 15,6V batteri....)bygga_bo skrev:Här hemma har jag aldrig sett det, men i USA kallar de dem för "12V Max" trots att det är 10,8V. De har tom klistrat på en etikett på batterierna - ser nästan ut som ett dekaltrim i värsta hemmapularklass. I någon tråd spekulerades det kring att man valt att göra så för att de inte skall upplevas som sämre än en 12V-maskin.
Li-Ion marknadsföringsbluffen dryftas här:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/125468-litiumjon-myt-eller-verklighet.html
Så för att svara på TS fråga så är det enkelt .....NEJ.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/125468-litiumjon-myt-eller-verklighet.html
Så för att svara på TS fråga så är det enkelt .....NEJ.
Siffrorna från Kjell.com i ovan länkade tråd är jag lite tveksam till eftersom de inte är helt i linje med andra siffror jag sett, men Litiumjon är nog inte riktigt så bra som reklamen påstår, om man inte använder dem jättemycket då (tål fler uppladdningscykler än andra batterier). DeWalts Nano-batterier bygger dock på en lite annan teknik än övriga märken, vilket ska ta bort kapacitetstappet till viss del. Men har du redan laddare och skruvdragare kan du ju spara lite pengar nu och byta till litiumpolymer (eller någon sådant) om 3 år i stället.
Förlåt, tappade bort USA i meningen (är det en början till demens tro, eller kan jag skylla på att fingrarna blivit för snabba tro?).bygga_bo skrev:Här hemma har jag aldrig sett det, men i USA kallar de dem för "12V Max" trots att det är 10,8V. De har tom klistrat på en etikett på batterierna - ser nästan ut som ett dekaltrim i värsta hemmapularklass. I någon tråd spekulerades det kring att man valt att göra så för att de inte skall upplevas som sämre än en 12V-maskin.
USA benämner väl sina LiIon grejer för Litheon eller liknande dessutom.
Inget att be om ursäkt för, om det är någonstans jag själv skriver extra slarvigt är det av någon underlig anledning här...FredrikR skrev:
Helt rätt, det står Litheon på dem.
Klicka här för att svara