5 368 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Nya Li-Ion-batterier, värda priset?
Sida 1 av 2
Batterierna på min deWalt-skruvdragare har börjat ge upp efter 3 års användning, vilket jag tycker är alldeles för kort tid. Hade en billigare skruvdragare förut med bara ett batteri som fick jobba hela tiden som levde minst dubbla tiden.
Gnällde lite över det när jag åkte till K-rauta för att köpa nytt och fick då veta att nu är det Li-Ion-batterier som gäller, skulle hålla mycket längre. Om vi nu struntar i det faktum att min enklare skruvdragare inte hade Li-Ion och räckte längre ändå, håller Li-Ion så mycket längre att det är värt det högre priset i dagens läge?
Nu rear de ju ut skruvdragarna med de äldre sorts batterierna så att en 14 V maskin med två batterier kostar 1200 med gamla typens batteri och 3400 med nya.
Dessutom vill väl Li-Ion inte laddas ut helt, utan skvättladdas? Mig passar det bättre att köra slut på ett batteri helt, stoppa i ett nyladdat och det gamla i laddaren, inte behöva tänka på att "nu har jag kört skruvdragaren ganska länge, borde nog byta batteri så jag inte laddar ut det helt"
Gnällde lite över det när jag åkte till K-rauta för att köpa nytt och fick då veta att nu är det Li-Ion-batterier som gäller, skulle hålla mycket längre. Om vi nu struntar i det faktum att min enklare skruvdragare inte hade Li-Ion och räckte längre ändå, håller Li-Ion så mycket längre att det är värt det högre priset i dagens läge?
Nu rear de ju ut skruvdragarna med de äldre sorts batterierna så att en 14 V maskin med två batterier kostar 1200 med gamla typens batteri och 3400 med nya.
Dessutom vill väl Li-Ion inte laddas ut helt, utan skvättladdas? Mig passar det bättre att köra slut på ett batteri helt, stoppa i ett nyladdat och det gamla i laddaren, inte behöva tänka på att "nu har jag kört skruvdragaren ganska länge, borde nog byta batteri så jag inte laddar ut det helt"
Fordelen til li-ion er at de er mindre og lettere, og ofte også klarer høyere uttak. Et li-ion batteri har innebygd styring som kutter strømmen før det lades ut for mye.
En annen fordel er at effektkurven er ganske jevn fra 100% til stopp. Det dør omtrent tvert.
Om batteriene varer lengre er som med alt annet hvor mye det brukes, hvordan de brukes, lagring og ikke minst ladetilstanden ved lagring. Li-ion bør helst lagres med 80% over lengre tid. Lav selvutladning.
Det er også svært raske ladere til li-ion batterier også om det er av noen nytte
En annen fordel er at effektkurven er ganske jevn fra 100% til stopp. Det dør omtrent tvert.
Om batteriene varer lengre er som med alt annet hvor mye det brukes, hvordan de brukes, lagring og ikke minst ladetilstanden ved lagring. Li-ion bør helst lagres med 80% over lengre tid. Lav selvutladning.
Det er også svært raske ladere til li-ion batterier også om det er av noen nytte
Det beror nog lite på vilken typ av batteri du har. Har själv NiMH och dessa kan kräva 5 uppladdningar om man inte använt de på ett tag. Har hört att de som fanns innan NiMH var av en sämre kvalitet. Har både 12 och 18V i NiMH och dewalt och de är mer än 3 år och fungerar fortfarande perfekt. Dock krävs några uppladdningar om de legat ett tag innan de har full kapacitet igen. Skulle inte själv köpa LI-ON idag då det är för dyrt samt att de inte klarar hel urladdning. Köper du t.ex. Dewalt NiMH så kan man alltid byta till LION senare utan att byta maskinerna. Hade själv vissa planer på att köpa en Dewalt Sänksåg med LI-ON batteri men så blev det inte. Sedan kan man fråga om det är värt att betala dubbel så mycket för LI-ON. Köpte själv en ny Dewalt 743 med NiMH för ett tag sedan.Sedan är ju frågan om 3 år inte är klart godkänt.
Hm, jo, det är NiMH-batterier jag har. Så jag bör ladda ur dem och ladda upp dem fem gånger på raken och se om de piggar till sig då?
På K-rauta sa de att man inte kunde använda Li-Ion-batterierna i den gamla NiMHmaskinen (DW907) ,är det fel alltså? Det är ju bra att kunna köra parallellt om man är två och jobbar ibland.
På K-rauta sa de att man inte kunde använda Li-Ion-batterierna i den gamla NiMHmaskinen (DW907) ,är det fel alltså? Det är ju bra att kunna köra parallellt om man är två och jobbar ibland.
Då har de nog fel. Pratade med en representant från Dewalt och alla batterier i samma volttalsserie går att byta med varandra. Det som kanske inte passar är laddaren då LI-ON har en speciel laddare. Tror dock att en del nya laddare tar alla batterityper. Jag kan t.ex. köpa en ny 18v LI-ON sänksåg och använda de batterierna till ina "gamla" maskiner som ha NiMH och tvärtom.
Cellspänningen på NiMH är 1,2V
15 celler = 18V
Tadaa!
Btw trodde jag det var vida känt att Litiumbatterier tappar kapacitet rätt avsevärt efter ett par år?
Sen det här med att dom ger 100% tills dom är slut är inte riktigt sant, grejen är den att dom inte tål att urladdas under en viss (rätt hög) gräns, låt säga (vet inte exakt) 3,4 volt. Om då spänningen under hela urladdningscykeln sjunker från 3,7 kanske vid fulladdat till 3,4 när den klipper för att skydda batteriet så märker man ingen större prestandaskillnad.
Laddar man ur batteriet mer kan det dels börja brinna, dels aldrig gå att ladda upp igen osv..
15 celler = 18V
Tadaa!
Btw trodde jag det var vida känt att Litiumbatterier tappar kapacitet rätt avsevärt efter ett par år?
Sen det här med att dom ger 100% tills dom är slut är inte riktigt sant, grejen är den att dom inte tål att urladdas under en viss (rätt hög) gräns, låt säga (vet inte exakt) 3,4 volt. Om då spänningen under hela urladdningscykeln sjunker från 3,7 kanske vid fulladdat till 3,4 när den klipper för att skydda batteriet så märker man ingen större prestandaskillnad.
Laddar man ur batteriet mer kan det dels börja brinna, dels aldrig gå att ladda upp igen osv..
Tänkte inte på det. Det var 18V som vi pratade om med Dewalt. Men det stämmer fortfarande att alla Dewaltbatteri passar inom samma volttalsserie. 12 v LI-ON finns ju inte. Jag kan inte förstå varför en hemmapulare tvunget vill köpa LI-ON, skulle vara för vikten.
Jag har inget problem med vikten på NiMH-skruvdragaren, så sammantaget så tror jag att jag lutar tillbaka åt att de passar mig bättre (i synnerhet som Li-ION är nästan tre gånger dyrare).
(Jo, upptäckte att gamla Ni-maskinen var 12 V)
(Jo, upptäckte att gamla Ni-maskinen var 12 V)
Jag tror inte min enkla Boschladdare laddar ur NiMh batteriet innan det börjar ladda.Crebel skrev:
Och nog ska man väl kunna köra en LiIon-maskin tills batteriet är tomt, batterierna har väl skyddskretsar som ska hindra överurladdning!?