77 026 läst ·
1 093 svar
77k läst
1,1k svar
Nya lagen om återvinning av textilier - upphör 1 oktober
Det där var ju ingen högoddsare direkt.TRJBerg skrev:
När vår lokala ÅVC förra våren började med STASI-vakter som sprang runt och instruerade/beordrade folk att tömma 3-liters fryspåsar med småskräp i brännbart som döpts om till energi-någonting jag glömt, för att sedan gå rakt över till en annan del och slänga plastpåsen i annat kärl, blev resultatet av det att lokala second-hand typ PMU och annat fick en massa skit istället som de sen fick åka till lokala ÅVC för att därmed instrueras/beor... ja ni fattar.
Efter några veckor försvann dessa "instruktörer" och ordningen återställdes till någorlunda vettigt igen.
Hur det ser ut idag vet jag inte då jag försöker undvika ÅVC numera.
Bränn skiten och gör värme och elenergi av det, inga bekymmer med de pannor som finns och krävs i värmeverken idag, men bättre att krångla till så att mycket till slut hamnar i naturen, heja miljömuppar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Nåja om de kan täcka 1/5 av landet och för närvarande täcker hälften av det så är det väl inte precis något undantag.useless skrev:
Även jag blev förvånad vid ÅVC i förra veckan, allt oberoende av återbruk eller återvinning skulle kastas in i en container med dörrar och den var "knökafull" allt från stora säckar, löst inslängt, skor, mattor, etc,
Är positiv till att lämna in textil, men måste hålla med om att logistiken är bedrövlig idag. Tidigare fanns det behållare för återbruk, men var nu borta och nu denna lösning istället.
Är positiv till att lämna in textil, men måste hålla med om att logistiken är bedrövlig idag. Tidigare fanns det behållare för återbruk, men var nu borta och nu denna lösning istället.
Vi städar ur ett dödsbo och har noggrant sorterat ut rena tvättade användbara kläder som går till klädinsamlingslådorna.
Men sen fanns enorma mängder gamla kläder som använts i hårt arbete för upp till 60-70 år sedan. Lappats och lagats och blivit hängande i uthus och källare. Hela klädförrådet utanför det vedeldade pannrummet var täckt av 50 års accumulerad aska. Det var stövlar och skor som knastrade och gick sönder när man bröt i dem.
Nåväl... på med gummihandskar och lasta avfallet på släpet för transport till tippen. Letade efter containern med textilavfall men hänvisadess till Humanbridges insamlingslådor !!??
Nej sa jag, det här är inte kläder som någon ska använda, det är sopor!
Allt packades i lånade plastpåsar och dumpades i insamlingscontainern.
Stövlarna som gick att bryta i smulor fick jag på nåder slänga i energiåtervinningen.
Men även sista fånget trasiga arbetsoveraller som jag inte hade påsar till gick i energiåtervinningen. Ingen tittade, ingen protesterade.
Efter det här kändes det väldigt väldigt fel.
Jag hade fyllt ett helt sånt skåp med rena sopor, kanske blandat med relativt nya oanvända kläder som någon med goda avsikter lämnat till försäljning. Nu förmodligen helt nerkletade med damm, aska, sågkedjeolja och gud vet vad.
Jag har efteråt läst på både hos Humanbridge och kommunens hemsida och förstått att jag borde slängt mycket mer i energiåtervinningen, men sådan var inte instruktionen från personalen trots flera försök till resonemang.
Stackars människor som ska ta rätt på detta. Och den sortering som vi gjort hemma den var ju helt meningslös efter som tvättat och smutsigt hamnar i samma insamling i alla fall.
Hade jag fått slänga allt i energiåtervinningen så hade materialet transporterats 5km innan det kommit ut som värme i stadens fjärrvärmenät.
Men var tar det vägen nu? Eldas upp utomhus i Afrika?
Men sen fanns enorma mängder gamla kläder som använts i hårt arbete för upp till 60-70 år sedan. Lappats och lagats och blivit hängande i uthus och källare. Hela klädförrådet utanför det vedeldade pannrummet var täckt av 50 års accumulerad aska. Det var stövlar och skor som knastrade och gick sönder när man bröt i dem.
Nåväl... på med gummihandskar och lasta avfallet på släpet för transport till tippen. Letade efter containern med textilavfall men hänvisadess till Humanbridges insamlingslådor !!??
Nej sa jag, det här är inte kläder som någon ska använda, det är sopor!
Allt packades i lånade plastpåsar och dumpades i insamlingscontainern.
Stövlarna som gick att bryta i smulor fick jag på nåder slänga i energiåtervinningen.
Men även sista fånget trasiga arbetsoveraller som jag inte hade påsar till gick i energiåtervinningen. Ingen tittade, ingen protesterade.
Efter det här kändes det väldigt väldigt fel.
Jag hade fyllt ett helt sånt skåp med rena sopor, kanske blandat med relativt nya oanvända kläder som någon med goda avsikter lämnat till försäljning. Nu förmodligen helt nerkletade med damm, aska, sågkedjeolja och gud vet vad.
Jag har efteråt läst på både hos Humanbridge och kommunens hemsida och förstått att jag borde slängt mycket mer i energiåtervinningen, men sådan var inte instruktionen från personalen trots flera försök till resonemang.
Stackars människor som ska ta rätt på detta. Och den sortering som vi gjort hemma den var ju helt meningslös efter som tvättat och smutsigt hamnar i samma insamling i alla fall.
Hade jag fått slänga allt i energiåtervinningen så hade materialet transporterats 5km innan det kommit ut som värme i stadens fjärrvärmenät.
Men var tar det vägen nu? Eldas upp utomhus i Afrika?
Vore det inte bättre att trots allt använda vedpannan till sådant vid nästa dödsbo tömning @Bjober?B Bjober skrev:
Att det kanske inte är helt lagligt att energiåtervinna textil lokalt må så vara, men att förstöra rena textilier för hjälporganisationen genom att blanda dem med lortiga under transport och insamling är ju än mer fel.B Bjober skrev:
Skicka de lortiga textilierna i restavfall eller bränn i vedpannan om regltolkningarna på ÅVC är orimliga.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Jag har svårt att få ihop det att någon skulle köpa varor av Telge Återvinning i Sverige, frakta det till en annan kontinent och bara lämna det där. Det går ju inte ihop sig ekonomiskt.
De har ju med brännbart som en av fraktionerna för sånt som inte ens kan bli trasor.
De har ju med brännbart som en av fraktionerna för sånt som inte ens kan bli trasor.
Det är nog främst materialåtervinning man vill få fart på, inte återanvändning. Även om återanvändning naturligtvis är bäst. Men att blanda trasigt skräp med återanvändbara saker är ju inte bra.