Hej, vi har flyttat in och golvet som är lagt på värmeslingor är super mjukt! Blir märken bara man tappar något litet eller efter stolarna. Försöker få reda på vad det är för något golv och om det går att göra något för att skydda det. Tips tas tacksamt emot vad det kan vara för modernt golv.

• Ljust trägolv med synliga ådringar och kvistar, möjligen mjukt och känsligt för märken enligt trådsammanhanget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Furugolv!? Dom är mjuk så skador kan lätt hända utav grejer man tappar.

• Gilla
Nadu och 2 till
  • Laddar…
Frekvent såpskurning är det enda jag vet som skulle kunna få ett sånt golv bättre, eller egentligen skurar man ju bara bort det mjuka och får kvar det hårda av åringarna..

• Gilla
Nadu och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Furugolv!? Dom är mjuk så skador kan lätt hända utav grejer man tappar.
Tack!

F fribygg skrev:
Frekvent såpskurning är det enda jag vet som skulle kunna få ett sånt golv bättre, eller egentligen skurar man ju bara bort det mjuka och får kvar det hårda av åringarna..
Tack, vi har flyttat in redan men kan man såpa golvet som är fritt så länge? 🙄

N Nadu skrev:
Tack, vi har flyttat in redan men kan man såpa golvet som är fritt så länge? 🙄
För att såpskurning ska göra någon skillnad i hårdhet på golvet får man nog skura varje vecka i något decennium eller två...

Så det är väl bara att sätta igång.

Nej, det är inte så mycket att göra åt, furugolv är mjuka och gulnar med tiden, det är en egenskap.

• Gilla
Nadu
  • Laddar…
S
ARJU ARJU skrev:
För att såpskurning ska göra någon skillnad i hårdhet på golvet får man nog skura varje vecka i något decennium eller två...

Nej, det är inte så mycket att göra åt, furugolv är mjuka och gulnar med tiden, det är en egenskap.
De hålls ljusa och fina om de skuras! Alternativ är tex virpigmenterad hårdvaxolja. Från en meters håll syns ingen skillnad mellan mina skurgolv och mina hårdvaxoljade.

• Gilla
Nadu
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:

Tack 😂 då är det bara att sätta igång

• Gilla
ARJU
  • Laddar…
S swirve skrev:
De hålls ljusa och fina om de skuras! Alternativ är tex virpigmenterad hårdvaxolja. Från en meters håll syns ingen skillnad mellan mina skurgolv och mina hårdvaxoljade.
Tack , bra att veta!

ARJU ARJU skrev:
Efter ett par decenniers användande och veckovis knäskurning tror jag att man fått bort mycket av den mjuka veden, sen är det bara att hålla på ytterligare nåt hundratal år så får golvet en vacker patina;)

• Gilla
Nadu och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.