Fast i miljöfrågan kan man ju räkna hur länge de nya fönstren håller också. Och hur mycket energi det går åt att göra dem. :)

ja, och de stora vinsterna i kulturmiljö och boendemiljö är inte att förglömma!

konichiwa girl skrev:
Vi har precis begärt in offerter för att få fönster och en fönsterdörr specialtillverkade efter våra mått. Kan säga att det var betydligt billigare än vad vi trodde att det skulle vara och leveranstiden är bra. Ett kopplat fönster med utvändiga och invändiga spröjs, maskindraget glas ytterst och isolerglas innerst efter våra mått och grundmålade i linoljefärg kostar ungefär 3500 kronor. Att jämföra med Sophies fönster som kostade 2700 ordinarie pris.

Stora, spröjsade fönster tycker även jag är en fröjd för ögat!
Hej,
Får man fråga vilken firma ni fick offerten från? Och hur stora fönster det handlar om, på ett ungefär? Stämmer det att det handlar om kopplade tvåluft, utan spröjs, eller? Var det energiglas (typ kappa k) eller isolerglas (dubbel ruta med list runt) i innerbågen? Många frågor... Håller på att sätta ihop en offertförfrågan själv nämligen

Vi fick offerten från Bröderna Larssons snickeri i Åmsele och har precis gjort beställningen därifrån. De har varit helt suveräna att diskutera med, så än så länge är jag mer än nöjd.

Det priset jag nämnde gäller ett kopplat tvåluftsfönster 1 + 1 med måtten 1118 x 1500 så det är ju ganska stora. Lågenergiglas i innerrutan (jag förmodar att det är ett lågemissionsglas) och kulturglas i ytterrutan. Både utvändig och invändig spröjs, men det invändiga spröjset är inte inräknat i pris per fönster. Totalpris 51 717 för tre tvåluftsfönster, sju enluftsfönster, fyra små enluftsfönster á en ruta, två tvåluftsfönster 1118 x 585, en dubbel fönsterdörr med dubbelspanjolett samt specialbeslag... *pust*

Lyfter tråden, för jag vill gärna veta hur ni som har beställt specialtillverkade fönster har tänkt och kommit fram till vilka ni skulle anlita.

Jag har hittills bara pratat lite löst med två fönsterhantverkare, men inte begärt in offerter. Jag ska kontakta ett par snickerier också.

Vad ska jag tänka på när jag jämför snickerier/hantverkare, vilka frågor ska jag ställa? Jag vill ha fönster av riktigt bra kvalité, inte "bara" rätt mått och utseende!

Vi - eller framför allt min man - ville att vi skulle anlita ett företag som inte låg i södra Sverige. Och allra helst regionalt. Det gjorde alternativen lite färre. :) Snickeriet vi slutligen valde hittade jag på rekommendation av en kille i det här forumet. Plus att de har gjort inredning till våra svärföräldrar! Kvaliteten tvivlar vi inte på.

De fördelar vi upplevde att de hade var:
+ De kunde leverera fönster precis som vi ville ha dem
+ Vi får dem grundade i linoljefärg och man kunde även få dem färdigmålade i linoljefärg
+ Han såg till att få ett riktigt bra pris på de beslag vi ville ha, och detta fixade han innan vi tackat ja till offerten
+ Bra leveranstid
+ Billigt
+ Effektiva och bra i kundkontakten. Ett annat snickeri vi hade kontakt med tappade bort våra mail ett par gånger och skickade trots påminnelser ut offert flera veckor senare. Det kändes inte så seriöst.

Det enda negativa var att vi inte kunde fönstren kittade med linoljekitt. Vi kunde ju ha valt att få dem levererade oglasade, men jag har tillräckligt mycket fönster att ta hand om... Så det fick bli så i alla fall.

konichiwa girl skrev:
Vi fick offerten från Bröderna Larssons snickeri i Åmsele och har precis gjort beställningen därifrån. De har varit helt suveräna att diskutera med, så än så länge är jag mer än nöjd.

Det priset jag nämnde gäller ett kopplat tvåluftsfönster 1 + 1 med måtten 1118 x 1500 så det är ju ganska stora. Lågenergiglas i innerrutan (jag förmodar att det är ett lågemissionsglas) och kulturglas i ytterrutan. Både utvändig och invändig spröjs, men det invändiga spröjset är inte inräknat i pris per fönster. Totalpris 51 717 för tre tvåluftsfönster, sju enluftsfönster, fyra små enluftsfönster á en ruta, två tvåluftsfönster 1118 x 585, en dubbel fönsterdörr med dubbelspanjolett samt specialbeslag... *pust*
Konichiwa - låter som ett ruggigt bra pris!

Hur är det egentligen - jag har bara räknat på listpriser + kanske 25% rabatt pga nån kampanj - men vilka priser gäller egentligen ? Jag håller nämligen fortfarande på att samla ihop till mina glasverandor och bara fönstrena är ju en stor del av budgeten...

Nu får du förklara vad du menar, för jag förstår inte riktigt. :) Vilka priser, var? Listpriser? *förvirrad*

konichiwa girl skrev:
Vi - eller framför allt min man - ville att vi skulle anlita ett företag som inte låg i södra Sverige. Och allra helst regionalt. Det gjorde alternativen lite färre. :) Snickeriet vi slutligen valde hittade jag på rekommendation av en kille i det här forumet. Plus att de har gjort inredning till våra svärföräldrar! Kvaliteten tvivlar vi inte på.
Men hur kunde ni bedöma vilken kvalité ni skulle få? Gick ni enbart på snickeriets goda renommé och svärföräldrarnas inredning, eller har ni diskuterat virkesval, tittat på exempel mm?

Det kommer definitivt att bli ett företag i regionen! Förutom att det känns trevligt att använda sig av lokala hantverkare, så känns det mycket tryggare med ett företag som man kan besöka personligen istället för att bara ha telefon- och mailkontakt med.

Jag håller med Angelven om att ert pris låter ruggigt bra. Men jag har inte sett att du har skrivit något om karmar, de ingick kanske inte i beställningen? Jag har ju inte ens satt ihop någon offertförfrågan än, men jag har fått intrycket att våra fönster kommer att gå på minst det dubbla om vi anlitar någon av fönsterhantverkarna. Och då är ju frågan: får jag (ännu) bättre kvalité, eller får jag bara det tveksamma nöjet att betala mycket mer?

Jo, karmar ingår också i beställningen.
Vi har inte diskuterat virkesval och tittat på exempel - och faktiskt har vi inte gjort det på något av de ställen vi begärde offert ifrån. Och det kanske vi borde ha gjort, men den information vi har fått lät bra och som sagt, de vi använde oss av har rekommenderats. Man får väl kanske komma ihåg att saker och ting tenderar att vara lite billigare här uppe... Vår snickare har lovat att vårt kök inte kommer att kosta mer än 150 000 och sannolikt inte mer än 100 000. Det är ett kök i massiv björk motsvarande Lidhults i kvalitet och hantverk, för att nämna ett exempel. Min mans företag är skamligt billiga på sina tjänster i jämförelse med företag som ligger i Stockholm - och ändå är de internetbaserade med kunder över hela landet.

Jag ska säga att de priser jag har angett, utom totalsumman, är exklusive moms.

Jag är kanske en aning nojig, men jag tycker det är så svårt att veta hur man ska välja.

Min lön skulle ha varit högre om jag hade arbetat i vilket annat län som helst, tyvärr tror jag inte att det hänger ihop med vad fönster och kök kommer att kosta oss. Borde ha flyttat till Norrbotten medan chansen fanns...

konichiwa girl skrev:
Nu får du förklara vad du menar, för jag förstår inte riktigt. :) Vilka priser, var? Listpriser? *förvirrad*
Jo - jag förstår att ni fick dom handgjorda - vad jag menar är att jag har bara tittat på typ allmogefönster/sp och deras listpriser - och då blir det mycket dyrare.

Ja, vi begärde en offert från Allmogefönster också och de var betydligt dyrare. Där kunde dessutom inte få dem gjorda efter de mått vi ville ha.

kaffe_med_dopp skrev:
Några danska länkar med bra info om gamla och nygamla fönster:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Himla mycket intressanta länkar! Allt som gäller fönster är ju relevant även i Sverige!

Har länge förgäves letat efter dansk byggnadsvårdsinfo, men när man inte vet hur grejerna stavas är det inte så lätt att googla. Får nu intryck av att danskarna har kommit mycket längre vad gäller att tillhandahålla praktisk info på nätet. För oss med skånska hus är de danska erfarenheterna mer relevanta än den svenska "timmerhuslitteraturen". Du verkar ha koll på detta. Kanske läge för en ny tråd med lips om danska byggnadsvårdssiter av intresse för vård av skånska hus? Du har kanske länkar till intressanta internetshopar?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.