10 769 läst ·
86 svar
11k läst
86 svar
Nya fastighetsskatten klar (förhoppningsvis)
Löjligt att säga att räntan är 0.5% när den då eg 2.5% utan rätt att dra av 30% (antar jag) dvs 3,57%. Då lönar sig det knappt att begära uppskov överhuvudtaget. Särskilt inte om räntan sjunker under 3,57% igen.
Är det så att vi får betala 20% om vi betalar på nästa deklaration och 22% om vi väntar till senare ?
Är det så att vi får betala 20% om vi betalar på nästa deklaration och 22% om vi väntar till senare ?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jaha, låter som om det är bättre att betala reavinstskatten direkt än låta pengarna stå kvar på banken...
Och man kanske ska fundera på att skaffa ETT lyxhus istället för nuvarnade halvdyra hus plus sommarstuga, det blir ju mindre fastighetsskatt på det sättet...
idag betalar man ju förmögenhetsskatt (den ska väl bort antar jag?) plus fastighetsskatt, så det verkar ju bra förslag för dem som har pengar och dyrt hus...
Och man kanske ska fundera på att skaffa ETT lyxhus istället för nuvarnade halvdyra hus plus sommarstuga, det blir ju mindre fastighetsskatt på det sättet...
idag betalar man ju förmögenhetsskatt (den ska väl bort antar jag?) plus fastighetsskatt, så det verkar ju bra förslag för dem som har pengar och dyrt hus...
0,5% ränta borde väl vara lägre än vad man kan få vid lån från banken och dessutom får man bättre ränta på bankboken så det måste ju vara lönsamt att även fortsättningsvis begära uppskov vare sig om man sätter in pengarna på banken eller utnyttjar pengarna och samtidigt minskar på lånet från banken.byggklas skrev:
Dom där två procentenheterna (från 20% till 22%) är ju också lägre än bankräntan så även där borde man väl tjäna på det? Å andra sidan måste man skatta på bankräntan men även om man räknar med detta så är det väl bättre att i så fall investera pengarna, i egna huset, på banken eller i värdepapper.
Så det borde väl fortsättningsvis vara lönsamt att skjuta upp skatten?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Nej du missförstår, uppskovsbeloppet är inte det du ska betala i skatt, det du ska betala i skatt är 22 % av uppskovsbeloppet.
så det blir mycket högre än 0,5 % på själva summan man betalar i skatt.
Dessutom är räntan inte avdragsbar, så om man jämför med bankränta på bankbok, så får man dra bort 30% från den innan den blir jämförbar...
så det blir mycket högre än 0,5 % på själva summan man betalar i skatt.
Dessutom är räntan inte avdragsbar, så om man jämför med bankränta på bankbok, så får man dra bort 30% från den innan den blir jämförbar...
Du betalar heller inte 0.5% ränta på det du är skyldig staten i skatt, utan på det belopp du inte skattat 22% för.
Om du idag har 1Mkr i uppskov, betyder det 5kkr/år i ränta, plus att din latenta skatteskuld ökar 20kkr. Om du avser att sälja ditt hus, för enkelhetens skull med 1Mkr i taxeringsvärde, har du då fått 45kkr i ökade kostnader tack vare de nya reglerna, men du får lägre fastighetsskatt med 4kkr/år, vilket gör att du "netto" kommer att förlora 25kkr på detta. Behåller du huset i ytterligare tio år blir ditt utfall att du förlorar 30kkr eftersom den årliga räntan på uppskovsbeloppet är högre än den sänkta fastighetsskatten.
Om du idag har 1Mkr i uppskov, betyder det 5kkr/år i ränta, plus att din latenta skatteskuld ökar 20kkr. Om du avser att sälja ditt hus, för enkelhetens skull med 1Mkr i taxeringsvärde, har du då fått 45kkr i ökade kostnader tack vare de nya reglerna, men du får lägre fastighetsskatt med 4kkr/år, vilket gör att du "netto" kommer att förlora 25kkr på detta. Behåller du huset i ytterligare tio år blir ditt utfall att du förlorar 30kkr eftersom den årliga räntan på uppskovsbeloppet är högre än den sänkta fastighetsskatten.
Man skall visst kunna ta upp det i deklarationen som man gör 2008, men det är nog bäst att hålla koll så att det inte kommer några specialgrejer där.
Man har ju rätt att inkomma med rättelser till sin deklaration upp till fem år efter man har deklarerat, så när de nu ändrar på saker som varit under lång tid, riskerar de att få börja skapa speciallagar för vad som får rättas också.
Man har ju rätt att inkomma med rättelser till sin deklaration upp till fem år efter man har deklarerat, så när de nu ändrar på saker som varit under lång tid, riskerar de att få börja skapa speciallagar för vad som får rättas också.
Bäst att läsa på! Hittade detta på skattverkets hemsida, tycker det är bättre förklarat än regeringens sida:
Vilka större förändringar jämfört med idag innebär regeringens förslag?
Fastighetskatten ersätts med en kommunal avgift som är 0,75 % av taxeringsvärdet eller max 6.000 kronor för småhus. För flerbostadshus blir avgiften 0,4 % av taxeringsvärdet, eller max 1.200 kr per lägenhet.
Kapitalvinstskatten vid försäljningar höjs från 20% till 22 %.
Ett tak på 1,6 miljoner kronor sätts för uppskovsbeloppet.
En ränta på 0,5 % av uppskovsbeloppet tas ut. Det sker genom att en schablonintäkt på 1,67 % av uppskovsbeloppet tas upp i deklarationen som inkomst av kapital.
En nyhet är att uppskovsbeloppet även ska beskattas när en bostad överlåts genom arv, testamente, bodelning eller gåva. Undantag gäller för arv, testamente till make/sambo och hemmavarande barn under 18 år. Undantag gäller även för bodelning vid äktenskapsskillnad, samboupphörande samt vid makes/sambos död.
När träder förändringarna i kraft?
Den 1 januari 2008 börjar de nya reglerna gälla. Det betyder att det är först i deklarationen 2009 som man ser förändringarna i deklarationen.
Vad händer om jag säljer i år/nästa år?
De gamla reglerna med 20% kapitalvinstskatt och obegränsat uppskov gäller i år och i nästa års deklaration. För försäljningar som sker fr.o.m. 1 januari 2008 gäller de nya reglerna (Obs! kontraktskrivningsdag INTE tillträdesdag gäller för kapitalskatteregler.)
Vad ska jag göra om jag vill slippa betala ränta på mitt uppskov?
Man kan frivilligt återföra hela eller delar av sitt uppskov. Om man gör det i nästa års deklaration så gäller de gamla reglerna med 20 % kapitalvinstskatt, och ingen ränta behöver betalas på det återförda beloppet.
Man har fram till deklarationen den 2 maj 2008 på sig att återföra uppskov för att slippa de nya reglerna.
Hur mycket kommer jag få betala i ränta på mitt uppskov?
En schablonintäkt på 1,67 % av uppskovsbeloppet tas upp i deklarationen som inkomst av kapital. Kapitalskatten på denna schablonintäkt är 30 % vilket innebär en skatt på 0,501% av uppskovsbeloppet (30 % av 1,67 %).
EX: Lisa har ett uppskov på 500.000 kr. Schablonintäkten blir 500.000 X 1,67% = 8.350 kr. Kapitalskatten blir (8.350 X 0,30 %)= 2.505 kronor /år.(0,501 % av 500.000 = 2.505)
Vad händer med mitt uppskov som är över taket på 1,6 miljoner kronor?
Redan beviljade uppskov får vara över 1,6 miljoner kronor. Taket gäller för bostadsförsäljningar från den 1 jan 2008. Samma ränta gäller både för nya och gamla uppskov.
Vilka större förändringar jämfört med idag innebär regeringens förslag?
Fastighetskatten ersätts med en kommunal avgift som är 0,75 % av taxeringsvärdet eller max 6.000 kronor för småhus. För flerbostadshus blir avgiften 0,4 % av taxeringsvärdet, eller max 1.200 kr per lägenhet.
Kapitalvinstskatten vid försäljningar höjs från 20% till 22 %.
Ett tak på 1,6 miljoner kronor sätts för uppskovsbeloppet.
En ränta på 0,5 % av uppskovsbeloppet tas ut. Det sker genom att en schablonintäkt på 1,67 % av uppskovsbeloppet tas upp i deklarationen som inkomst av kapital.
En nyhet är att uppskovsbeloppet även ska beskattas när en bostad överlåts genom arv, testamente, bodelning eller gåva. Undantag gäller för arv, testamente till make/sambo och hemmavarande barn under 18 år. Undantag gäller även för bodelning vid äktenskapsskillnad, samboupphörande samt vid makes/sambos död.
När träder förändringarna i kraft?
Den 1 januari 2008 börjar de nya reglerna gälla. Det betyder att det är först i deklarationen 2009 som man ser förändringarna i deklarationen.
Vad händer om jag säljer i år/nästa år?
De gamla reglerna med 20% kapitalvinstskatt och obegränsat uppskov gäller i år och i nästa års deklaration. För försäljningar som sker fr.o.m. 1 januari 2008 gäller de nya reglerna (Obs! kontraktskrivningsdag INTE tillträdesdag gäller för kapitalskatteregler.)
Vad ska jag göra om jag vill slippa betala ränta på mitt uppskov?
Man kan frivilligt återföra hela eller delar av sitt uppskov. Om man gör det i nästa års deklaration så gäller de gamla reglerna med 20 % kapitalvinstskatt, och ingen ränta behöver betalas på det återförda beloppet.
Man har fram till deklarationen den 2 maj 2008 på sig att återföra uppskov för att slippa de nya reglerna.
Hur mycket kommer jag få betala i ränta på mitt uppskov?
En schablonintäkt på 1,67 % av uppskovsbeloppet tas upp i deklarationen som inkomst av kapital. Kapitalskatten på denna schablonintäkt är 30 % vilket innebär en skatt på 0,501% av uppskovsbeloppet (30 % av 1,67 %).
EX: Lisa har ett uppskov på 500.000 kr. Schablonintäkten blir 500.000 X 1,67% = 8.350 kr. Kapitalskatten blir (8.350 X 0,30 %)= 2.505 kronor /år.(0,501 % av 500.000 = 2.505)
Vad händer med mitt uppskov som är över taket på 1,6 miljoner kronor?
Redan beviljade uppskov får vara över 1,6 miljoner kronor. Taket gäller för bostadsförsäljningar från den 1 jan 2008. Samma ränta gäller både för nya och gamla uppskov.
Instämmer!klaskarlsson skrev:Värdelöst förslag - en halvmesyr för att få alla i arbetsgruppen nöjda ???
Skatteverkets förslag är bättre: Ingen ränta, inga nya uppskov men ev lägre reavinstskatt + och det gamla kommunalavgförslaget med max 4500 kr
Nu blir det både höjd REAskatt, ränta på uppskov, begr i uppskovsrätt OCH höjd avgift - ingen fart på det alls !
/K
Hur kan man börja ta ränta för gamla uppskov?
Det känns ju meninglöst att försöka ta vettiga beslut när spelreglerna plötsigt ändras.
Så ska man ta smällen nu, få 20% istället för 22% och slippa ränta. Kan det löna sig att låna till detta?
Å andra sidan kanske allt kastas runt i nästa val igen och då sitter man där med skägget i brevlådan.....
Om man har ett uppskov på 1.000.000:- och man har kvar detta i 10 år så förlorar man 70.000:- jämfört med om man betalar tillbaka uppskovet i år. Då är inte inflationen inräknad. Räknar jag rätt? Om tre år efter nästa val så kastas kanske alla regler omkull igen, hur ska man egentligen agera?
Gamla uppskov räntebeläggs! Det är enligt grundlagen förbjudet med retroaktiv lagstiftning... men detta har ju tyvärr hänt i vårt land tidigare. Är det någon som vill dra staten inför EU domstolen så hejar jag på!!!
mvh plexi
mvh plexi