Hejsan, jag håller på att byta fasad.
Nu har jag märkt att källarfönstren inte syns i överkant då fassden slutar ca 5-8 cm över fönstren. Det ser inte okej ut. Har pratat med snickaren om detta och han menar att detta skyddar fönstren från vattenskador bättre. Och att det inte gör så mycket.
Jag personligen tycker det ser konstigt ut. Speciellt med tanke på att vi satt nya fönster och vill att de ska synas.
På andra bilden kan man de att nedersta regeln sitter ändå en bra bit upp på ena sidan. Så han har ju möjlighet att kapa fasaden högre upp?
På baksidan av huset är det tyvärr lite värre. Där har han satt nedersta regeln strax över överkant på fönster. Problemet här enligt han är att om fasaden slutar nära regeln kan den bli vattenskadad.

Hans argument är också att han vart tvungen att göra så för att fasaden ska hänga lika högt/lågt runt hela huset…

Vad ska jag göra? Kan jag kräva att han ska göra om hela baksidan då regeln verkar vara satt för lågt i relation till fönster.

• Källarfönster delvis dolda av nysatt fasad som slutar några centimeter ovanför fönsteröppningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbetare monterar fasad med svarta plankor ovanför halvvisade källarfönster vid byggnation.
    Skapa konto
Här ser man vart regeln sitter på denna sida

• Detaljbild av en regel monterad på en byggkonstruktion med synliga isoleringsmaterial och fönster.
    Skapa konto
Det här känns ju mer korrekt gjort. Ett av grannhusens källarfönster

• Korrekt monterade källarfönster på ett hus med gröna sidor och vita fönsterkarmar.
    Skapa konto
Det måste vara ett aprilskämt? Så kan ju ingen vettig människa mena att det skall se ut

joakim_j joakim_j skrev:
Det måste vara ett aprilskämt? Så kan ju ingen vettig människa mena att det skall se ut
Haha nää jag menar ju det :)
Tyvärr inget aprilskämt..
Han utgick från att fönstren satt på samma höjd runt hela huset. Det gjorde de inte :)

joakim_j joakim_j skrev:
Ja, jag var helt säker på att det var ett aprilskämt tills jag såg datumet för inlägg.

Men de kan ju sätta panel över hela fönstret så skyddar det ju ännu bättre? Maken till dåliga ursäkter får man leta efter.

Om man inte kan kapa panelen högre upp runt om huset så får man ju ordna till en snyggare lösning runt detta fönster. Man sätter väl för fan inte panel framför ett fönster för att det är lättare?

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det ser inte klokt ut.
Han borde ju reagerat redan när regeln lades mot fönstret och tänkt fan det här kommer inte bli bra.

Nog borde man kunna förvänta sig att ett proffs hittar en bättre lösning än att spika igen fönstret.

• Haha
  • Gilla
Hammare&Spik och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, jag var helt säker på att det var ett aprilskämt tills jag såg datumet för inlägg.

Men de kan ju sätta panel över hela fönstret så skyddar det ju ännu bättre? Maken till dåliga ursäkter får man leta efter.

Hur tänker du att man kan skapa en läsning runt fönstret bara? Kan man kapa där då.? Kan det blir bra ?

Om man inte kan kapa panelen högre upp runt om huset så får man ju ordna till en snyggare lösning runt detta fönster. Man sätter väl för fan inte panel framför ett fönster för att det är lättare?

Tomtom79 Tomtom79 skrev:

Kan man kapa bara runt fönstren? Blir de bra då?

sunnis
Om fönsterna sitter på väldigt olika höjd i förhållande till grunden så är det väl klart att det kan bli konstigt, man vill väl ha fasaden lika runt huset.

Tror det blir bättre att såga upp ett uppstick runt källarfönstren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Kan man kapa bara runt fönstren? Blir de bra då?
Ja det kan man, gjorde det på mitt hus när jag panelade om. Ser för jävla illa ut dock så man får väl välja vad man vill fokusera på. :D Väggen med källarfönstret var den sista jag gjorde och tänkte inte alls på den när jag började sätta panel på andra sidan huset flera år tidigare. :rolleyes:

Dalbotant Dalbotös skrev:
Ja det kan man, gjorde det på mitt hus när jag panelade om. Ser för jävla illa ut dock så man får väl välja vad man vill fokusera på. :D Väggen med källarfönstret var den sista jag gjorde och tänkte inte alls på den när jag började sätta panel på andra sidan huset flera år tidigare. :rolleyes:
Har du ng bild på hur illa det kan se ut ? ;)

Fönstren kanske måste användas för utrymning om det brinner. Det där skulle jag se till att få åtgärdat, på ett sätt som också ser snyggt ut.

B BlueX skrev:
Fönstren kanske måste användas för utrymning om det brinner. Det där skulle jag se till att få åtgärdat, på ett sätt som också ser snyggt ut.
Hurdå?
Alternativet är att göra om hela väggen? Då regeln bakom sitter för långt ner ? :(

Hammare&Spik Hammare&Spik skrev:
Hurdå?
Alternativet är att göra om hela väggen? Då regeln bakom sitter för långt ner ? :(
Kanske göra om del av väggen, ovanför och en bit på varje sida om fönstret. Verkar vara ett fönster direkt ovanför, så det begränsar mängd väggpanel som måste tas ner.

Borde gå att lägga en ny regel, typ bräda som är 145-170 mm bred, ovanför befintlig regel. Fästa ihop ny och befintlig regel. Därefter såga av befintlig regel och såga ur nya regeln en bit upp. Kanske räcker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.