Hej,

Vi har ett radhus från 91 och någorlunda tunna väggar.. I badrummet däruppe har vi en badkarsduschblandare och där nere en duschblandare. Båda av märket Vårgårda och de är original från 91.

Vi tänkte uppdatera inredningen i badrummen och så även blandarna för att få det lite fräschare.

Så jag beställde första Svedbergs Macro Design Como. Både badkarsblandare och duschblandare. Dessa väsnades nåt så sjukt när de var monterade. Både susande och tjutande. Ett rejält oljud. Både badkarsblandare och duschblandare. Reklamation hos Bygghemma och rådfrågade om andra blandare som garanterat vara bra kvalitet och skulle låta minimalt.
Hansgrohe ecostat 1001 CL föreslog dom. Fanns både som duschblandare och som badkarsblandare. Perfekt!

Nu när vi testade dom så är det absolut avsevärd skillnad på dom jämfört med Macrodesign-blandarna. MEN dom låter också MER än de gamla Vårgårda-blandarna. (Har dock bara testat duschblandaren, dock monterad både uppe och nere). Ett tydligt susande/tjutande inifrån blandaren.

Hur kan det komma sig? Är det hopplöst att hitta lika tysta blandare som de från Vårgårda?

Kan tillägga att både Macro design och hansgrohe kom med förmonterade excenter 150cc->160cc.

TLDR:
Det verkar som att vår gamla Vårgårda-blandare är unikt tyst. Har köpt nya av två olika märken. Svednergs Macro design som låter jättemycket och Hansgrohe som låter för mycket.

Någon som har tips på duschblandare och badkarsblandare (160cc) som är tysta? Finns det ens?

Ingen som har varit med om liknande?

Alltså att nya duschblandare låter mer än den gamla?

(det hörs ganska tydligt att det är vid volymvredet som suset/tjutandet kommer ifrån)

B
Du kanske kan sänka trycket lite i systemet?

Jag har aldrig upplevt ljudet från en märkesblandare som ett problem, men ventiler med höga trckfall över sig har ofta en tendens att låta.

Märkte när jag höll på med blandare i badrummet att de gamla piparna har 28 mm diameter och de nya 24 mm. Kan det vara en delförklaring?

Samfälligheten har en gemensam fjärrvärmecentral. Kanske svår fråga, men brukar det finnas möjlighet att sänka tryck endast till en bostad i radhusområde? Jag hittar inget sånt. Endast på/av för fjärrvärme, varm/kallvatten.

En tydlig skillnad är ju att de nya blandarna jag har testat egentligen är 150cc men har kommit med fabriksmonterade adapter/excenter till 160cc. Med excenter blir ju inflödande hålet mycket mindre än utan excenter. Kan det spela in?
(dock konstigt att det hörs mest vid sidan med volymvredet då)

B byabin skrev:
Märkte när jag höll på med blandare i badrummet att de gamla piparna har 28 mm diameter och de nya 24 mm. Kan det vara en delförklaring?
Vad menar du med "piparna"?

Där vattnet kommer ut ur blandaren sitter en sil monterad i pipen. Silen kan skruvas bort och den diametern verkar ha ändrats till 24 mm.

B byabin skrev:
Där vattnet kommer ut ur blandaren sitter en sil monterad i pipen. Silen kan skruvas bort och den diametern verkar ha ändrats till 24 mm.
aha, ja det stämmer nog. Och som jag skrev innan. Med excenter 150cc->160cc så blir inflödes-hålet mindre. Det kanske också bidrar till susandet...

B
Har du en inkommande ventil för varm/kallvatten till hela ditt radhus, så kan man ju koppla in en ventil efter denna för att reglera ner trycket. Om det nu är ovanligt högt, kanske läge att mäta trycket? Det behövs ju normalt inte i en villa. Jag skulle tro att det är du som är lite ljudkänslig.

Du kanske kan lyssna på några grannars blandare och höra om de upplever ljudet som störande?

Har ju lite svårt att excenterkopplingen skulle vara feldesignad, men du har rätt i att det är lite knepigt med det mindre hålet i en sådan (jag noterade också förträngningen i kopplingen när jag monterade bort en sådan).

• Gilla
mdubbelv
  • Laddar…
Japp, kan helt klart vara jag/vi som är ljudkänsliga. Men tyvärr sätter ju de gamla blandarna referenspunkten... Trist med sämre då när man har rätt tunna väggar redan :)

Allt som begränsar flödet känns som rimliga kandidater. Testa att byta till en blandare som är byggda för 160 cc och se vad som händer. Pipen tvivlar jag på men blev själv förvånad över förändringen så det kan vara bra att känna till.

• Gilla
mdubbelv
  • Laddar…
Vi har precis samma erfarenhet, köpt en duschblandare med takdusch från macro design via bygghemma och nu har grannarna varit över och klagat på att ljudnivån är oacceptabel, vi bor också i radhus. Har haft inne rörmokaren som installerade blandaren och han har aldrig upplevt liknade tidigare. Det är ett kraftigt flödesljud samt ett tjut. Flödesljudet är som ett brus som fortplantar sig in i väggen via stommen in till grannen som hör det mycket tydligt. Tjutet kommer endast från flödesreglaget. Rörmokaren ska i nästa steg prova installera en annan blandare för att säkerställa att det är blandaren det är fel på, därefter ska vi försöka reklamera det hela.

Nu var det mer än ett år sedan ni hade problemet, men har ni någon uppföljning hur det gick? Hittade ni någon värdig ersättare?
Min upplevelse är att hela blandaren är väldig "slim" av designskäl, kan tänka mig att nyare blandare kan ha ljudproblem pga detta, då ni även hade problem med hansgrohe, men detta är mina spekulationer.

• Gilla
mdubbelv
  • Laddar…
Jag fick reklamera och de skickade en ny från Macro design men den lät lika mycket. Reklamerade igen och fick då testa blandare från Hans Grohe på kundtjänst inrådan (och det stod att den var speciellt framtagen för att vara tyst osv), men den lät också för mycket (om än lite mindre än macro design).

Vi valde att behålla de gamla blandarna i båda duscharna eftersom de knappt låter någonting. Dom är Vårgårda från 1991. Inte så snyggt men tyst och behagligt.

Ytterligare info. Några månader senare köpte vi nya tvättställsblandare (Tapwell) och de låter likadant. Det är dock uthärdligt eftersom den blandaren inte är igång lika länge som när man tar en dusch... Men stör mig ändå på dom 😂😢

Jag har en teori om att trycket på vattnet in i vår fastighet (genom gemensam fjärrvärmecentral för området) är för högt för att de moderna (och vattensnåla) blandarna. Kanske finns det något man kan sätta i vår vattencentral för att minska trycket. Risken är väl att det låter där istället då.

• Gilla
sjalutts
  • Laddar…
mdubbelv mdubbelv skrev:
Jag fick reklamera och de skickade en ny från Macro design men den lät lika mycket. Reklamerade igen och fick då testa blandare från Hans Grohe på kundtjänst inrådan (och det stod att den var speciellt framtagen för att vara tyst osv), men den lät också för mycket (om än lite mindre än macro design).

Vi valde att behålla de gamla blandarna i båda duscharna eftersom de knappt låter någonting. Dom är Vårgårda från 1991. Inte så snyggt men tyst och behagligt.

Ytterligare info. Några månader senare köpte vi nya tvättställsblandare (Tapwell) och de låter likadant. Det är dock uthärdligt eftersom den blandaren inte är igång lika länge som när man tar en dusch... Men stör mig ändå på dom 😂😢

Jag har en teori om att trycket på vattnet in i vår fastighet (genom gemensam fjärrvärmecentral för området) är för högt för att de moderna (och vattensnåla) blandarna. Kanske finns det något man kan sätta i vår vattencentral för att minska trycket. Risken är väl att det låter där istället då.
Hur har det gått? Hittat en tyst duschblandare? Känner igen problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.