Vi har ett hus från -83 och behövde köpa en innerdörr då det saknades in till köket. Vi har måttat noga och nu fått hem dörren. Men den går inte att få fast i snap in-gångjärnet. Enligt affären så finns det den gamla "gångjärn-varianten" och "snap in-varianten". Så då trodde vi detta skulle vara enkelt. Verkar som att gångjärnet som sitter i dörrkarmen är för tjock för att kunna gå i.
Så nu hoppas vi på svar från någon kunnig här i forumet. Finns det flera olika sorters snap in-gångjärn? Eller handlar det om att våld löser problemet och vi kan banka in den? Eller måste vi köpa någon ny variant och skruva fast i dörrkarmen?
Så nu hoppas vi på svar från någon kunnig här i forumet. Finns det flera olika sorters snap in-gångjärn? Eller handlar det om att våld löser problemet och vi kan banka in den? Eller måste vi köpa någon ny variant och skruva fast i dörrkarmen?
den passar du måste lossa på skruvarna på dörrens gångjärn för att få på denFixitrixi skrev:
Vi har ett hus från -83 och behövde köpa en innerdörr då det saknades in till köket. Vi har måttat noga och nu fått hem dörren. Men den går inte att få fast i snap in-gångjärnet. Enligt affären så finns det den gamla "gångjärn-varianten" och "snap in-varianten". Så då trodde vi detta skulle vara enkelt. Verkar som att gångjärnet som sitter i dörrkarmen är för tjock för att kunna gå i.
Egentligen ska man ha 2465 brand och metall är bättre än plast men att skruva in en tredje skruv i dörrdelen du länkade bör även fungera.T tergo skrev:
Jag tror att dörrdelen på bild i tråden har en metallbricka som bör fungera väl vid brand.
https://www.assaabloyopeningsolutio.../gangjarn/snap-in-gangjarn/2465-brand-dorrdel
Huvudsaken är att man inte får dörrar över sig om olyckan är framme.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
2 st nya Elitfönster altandörrar
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Ljudisolera skjutdörrar, eller bygga nya?
Fönster & Dörrar -
Finns det dörrar som passar eller måste jag flytta mina gamla gångjärn
Fönster & Dörrar -
Nya innerdörrar passar inte i gamla karmar
Fönster & Dörrar -
Montera nya dörrkarmar inomhus. Vissa dörrar passar dåligt.
Fönster & Dörrar