Gå till en butik och dra lite i olika sågar innan du bestämmer dig. När jag testade GCM 8 SDE, så visade det sig att den var betydligt klenare byggd än den äldre GCM 8 S. Om jag minns rätt var den gamla modellen en faktor 5 gånger styvare byggd. Jag skulle inte välja en Blå Bosch osedd idag. Testrapporten finns här i forumet.
 
mattiasp skrev:
Gå till en butik och dra lite i olika sågar innan du bestämmer dig. När jag testade GCM 8 SDE, så visade det sig att den var betydligt klenare byggd än den äldre GCM 8 S. Om jag minns rätt var den gamla modellen en faktor 5 gånger styvare byggd. Jag skulle inte välja en Blå Bosch osedd idag. Testrapporten finns här i forumet.
Okej. Men jag får lita på forumet och vänta två-tre månader och hoppas att det blir rea på sågarna då. Jag beställer iallafall hem en sticksåg, den jag hade på printscreen i förra inlägget. Känns mycket bättre med 1050:- än 2200:- med tanke på att jag inte vet hur ofta den kommer till användning 😊

Sen får jag ta mig till en butik med massa sågar. Något tips på bra butik i Malmö/Lund området?

Edit: Läste ditt test på SDE, så den blir det inte :-) fortfarande inne på 8 sjl. Vi har 80 SJ på jobb, vet du vad skillnaden är mellan dom två?

Edit 2: Sticksåg beställd 👍
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tyvärr vet jag inte vad som skiljer sågarna åt. Kanske är det bara mig det stör att gersågar är flexiga, men jag har ofta betydligt högre krav än vad många arbetsuppgifter egentligen kräver. Mitt tips är ändå att känna och dra i sågarna i butik.
 
För vanliga hemma jobb allt i från altan till lister och kök så är blå bosch jätte bra .
Men till riktigt fin snickeri är den inte det bästa för .
Personligen tycker jag inte Bosch är flexiga .
 
Bra att du inte tryckte på köpknappen på kap ger. Jag köpte mitt paket med 8 sjl & 3800 ifrån toolab för 4995kr i november.
Sen märkte jag i julas att alla verkade ha höjt paketet med en tusen lapp..
 
  • Gilla
Husägaren87
  • Laddar…
Husägaren87 skrev:
Edit: Läste ditt test på SDE, så den blir det inte :-) fortfarande inne på 8 sjl. Vi har 80 SJ på jobb, vet du vad skillnaden är mellan dom två?
Jag har en sjl. Nu har jag inte mätt på den, men jag upplever den som lite flexig. Jag skulle gissa att den är betydligt mer lik 8sde än 8 s(j). (Skillnaden på 8s och 8sj är bara mjukstart) SDE och SJL ser ut att ha en väldigt snarlik konstruktion på de delar som borde ha betydelse för det flexet. Mitt minne av de 8sj som jag tittade på innan jag väl bestämde mig för en ny såg var att de var lite stabilare.
8sjl har även metalbiten i utsuget som Mattias modifierade på sin testsåg för att bättra på spånupptaget.
 
Hej,
Hur förvarar ni era GTA3800, eller andra bord? Behöver inspiration.
/J
 
Inte mycket till inspiration kanske, men mitt står lutat mot väggen i friggeboden :)
 
mexitegel skrev:
Inte mycket till inspiration kanske, men mitt står lutat mot väggen i friggeboden :)
GTA3700 här, men lutar det mot den vägg/hörn som är närmast.
Har sett nån här som byggt ett underrede med hjul till sitt GTA. :)
 
Jag har bockat en spikplåt och skruvat fast på väggen, så att stativet kan hänga där.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
trattalask
Jag förvarar mitt stående på benen. Sågen monterad på, alltid redo att såga. =)
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Tack alla.
Fick bäst tankeändring av mattiasp. Tänkte hänga min horisontellt med vanliga "krokar", utan en tanke på vad mattiasp gjort.
Tackar!

Fler som vågar?
/J
 
Hur våldsam är starten på 8 sjl? Jag märker att godset rör sig en bit när jag startar 80sj är på jobb, och det är inte så bra när jag behöver mm precision..
 
Husägaren87 skrev:
Hur våldsam är starten på 8 sjl? Jag märker att godset rör sig en bit när jag startar 80sj är på jobb, och det är inte så bra när jag behöver mm precision..
SJL har mjukstart. Och den startar inte våldsamt alls skulle jag påstå.
Mjukstarten låter dock lite illa, hade jag inte läst om det här på forumet innan så skulle jag trott att sågen var trasig.
 
Ja, den låter som ett skitnödigt vildsvin innan den är uppe i varv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.