kisumisu kisumisu skrev:
Eh....då måste du ju "bo" i Sverige?!

De som olagligt lever utomlands är ju en helt annan historia.

Nu är jag inte helt hundra hur bankid funkar men är 99% säker det är där som i Finland.

Jag har tex både finskt och svenskt personnummer.

Men då jag bor i Sverige kan jag bara ha svenskt bankid.

I Finland är jag andra klassens medborgare. Jag har mitt personnummer där, den går att använda.

Men till stor del måste man idag elektroniskt kunna verifiera sig och där tar det stopp då jag inte bor i landet!

Likadant har jag hört det är gällande Sverige. Men sen finns det andra so. T ex Freja till de som inte bor i landet. Men Freja är ju mer begränsat t ex Blocket tillåter väl inte Freja?
Hvis du ikke bor i Sverige kan man ha ett konto på Blocket, men uten svensk bank id kan man ikke ta kontakt med selgerne, sånn var det i hvertfall på gamle blocket, har ikke prøvd på den nye enda

dof dof skrev:
Nä innan uppdateringen fick du med allt. Du behövde inte ens söka utan det var liksom grundläget.
Nu ger jag upp på blocket. Har verkligen försökt komma överens med det nya upplägget, men för min användning fungerar det helt enkelt inte. Jag vill på ett enkelt sätt kunna gå in och snabbt skumma igenom alla annonser i tex ett län eller angränsande, eller söka efter ett visst ord i alla annonser, alla kategorier. Jag hittar inget sätt att fixa det , så nu får det vara.

• Gilla
Incinerator och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
E Espen68 skrev:
Hvis du ikke bor i Sverige kan man ha ett konto på Blocket, men uten svensk bank id kan man ikke ta kontakt med selgerne, sånn var det i hvertfall på gamle blocket, har ikke prøvd på den nye enda
Du kan absolutt ha en konto. Jeg har også en konto på finsk Tori. Men du kan ikke legge ut salgsannonser uten bank-ID.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er med Blocket, men det burde være det samme der. Du kan ha en konto. Du kan søke etter annonser. Men så stopper det.

dof dof skrev:
Nu ger jag upp på blocket. Har verkligen försökt komma överens med det nya upplägget, men för min användning fungerar det helt enkelt inte. Jag vill på ett enkelt sätt kunna gå in och snabbt skumma igenom alla annonser i tex ett län eller angränsande, eller söka efter ett visst ord i alla annonser, alla kategorier. Jag hittar inget sätt att fixa det , så nu får det vara.
Du använder (använde) Blocket mlm exakt som jag!
Det är mycket tråkigt hur man har kvaddat detta fria sökande - precis som du beskriver.

• Gilla
john68
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Har nya blocket fortfarande begränsningen på max 20 bevakningar?
Nej, den begränsningen är borttagen. Dock finns det begränsningar vad gäller hur mycket du kan krångla till söksträngen genom att strössla med asterisker m m.

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
I
Skärkarl Skärkarl skrev:
Nu har du citerat hennes riktiga namn fyra gånger och ändå envisas du med att kalla henne Agneta. Det kanske inte enbart är Blockets fel att du inte förstår vad hon skriver?

Jag har för övrigt träffat Agata genom mitt jobb, hon är mycket kompetent och dessutom väldigt trevlig. När du påstår att hon ljuger är du bara pinsam.
Envisas??
Nu har jag gått igenom samtliga inlägg som jag har gjort i den tråden och kan konstatera att jag har RÅKAT att skriva Agneta istället för Agata 2 ggr hur fan får du det till att jag envisas??
Farbror kanske ska ta det lite lugnt för lilla hjärtats skull.

I Incinerator skrev:
Envisas??
Nu har jag gått igenom samtliga inlägg som jag har gjort i den tråden och kan konstatera att jag har RÅKAT att skriva Agneta istället för Agata 2 ggr hur fan får du det till att jag envisas??
Farbror kanske ska ta det lite lugnt för lilla hjärtats skull.
Om du kollar igen så ser du nog att det är fem gånger, inte två.

j.f.s
I Incinerator skrev:
Oreggade kontantkort stoppade väl EU för en del år sedan?
Det påstods i alla fall att det var EU som tvingade igenom registreringen i Sverige senast 220201, jag hade kvar SMS:et som påminde.....
Skaffade kontantkort i Spanien (billig surf i semesterboende) och de ville ha pass eller nationellt ID för registrering så jag tror du har rätt 🙂

Skärkarl Skärkarl skrev:
Om du kollar igen så ser du nog att det är fem gånger, inte två.
Jag tycker det är bra att den ene av er kontaktar Blocket och framför synpunkter ur kundperspektivet och att den andre förklarar Blockets syn på saken. Ni behöver inte haka upp er på namnfrågan för jag tror inte "Incinerator" var ute efter att förolämpa någon. Som "normalanvändare" är jag också besviken på den nya sidan. Sökandet har blivit mindre naturligt och ger upphov till onödig irritation.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Skaffade kontantkort i Spanien (billig surf i semesterboende) och de ville ha pass eller nationellt ID för registrering så jag tror du har rätt 🙂
Borde det inte vara samma krav i alla Eu-länder om det är något som EU har bestämt?

• Haha
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Jag tycker det är bra att den ene av er kontaktar Blocket och framför synpunkter ur kundperspektivet och att den andre förklarar Blockets syn på saken. Ni behöver inte haka upp er på namnfrågan för jag tror inte "Incinerator" var ute efter att förolämpa någon. Som "normalanvändare" är jag också besviken på den nya sidan. Sökandet har blivit mindre naturligt och ger upphov till onödig irritation.
Jag har enbart förklarat min egen syn på saken, jag har ingen aning om vad Blocket tycker.

Att påstå att någon ljuger är väl förolämpande i sig?

kisumisu
j.f.s j.f.s skrev:
de ville ha pass eller
Det var ju smart dvs att ett fysiskt pass räckte!

Är ju här det är jobbigt inom norden (i alla fall Sverige och Finland) vi är så elektroniska! Men ändå skall vi använda olika system!
Estland är också ett land där allt sköts elektronisk.

Jag kunde t ex inte spela på "enarmad bandit" (ni äldre vet dvs en spelmaskin där man spelar med pengar). Båten hade man fixat nån hybridsystem som godkände finska och estniska "spelkort e-leg". Men svensk bankid var ju kört 😂

I Sverige går det att köpa t ex trisslot utan "spelkort" det går inte göra i Finland. Där måste du ungefär bo i landet för att ens kunna spela enkla skraplotter.

Man försvarar allt det här pga "penningtvätt".

Däremot går kontantkort köpa utan leg och det är fri surf tillskillnad mot de svenska skräpen.

Redigerat:
useless useless skrev:
Borde det inte vara samma krav i alla Eu-länder om det är något som EU har bestämt?
om så var fallet så kommer hela eu falla ihop du vet att det bara sverige som följer eu regler till punkt alla andra gör som dom vill med eu regler

M maria01 skrev:
om så var fallet så kommer hela eu falla ihop du vet att det bara sverige som följer eu regler till punkt alla andra gör som dom vill med eu regler
Ok. Skicka en länk till EU-regeln som förbjuder anonyma kontantkort.

nåt som jag tycker är otroligt störande med blocket dom sista år är alla annonser från auktion sidor

varför ligger dom under säljes för blocket vägrar ta bort dom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.