C
Alfredo Alfredo skrev:
För mig är det som sagt väldigt konstigt då det i 9 fall av 10 är ett samtal som jag vill ta emot.
Det som är konstigt (i ett objektivt perspektiv) är väl i så fall varför du inte blir nedringd av säljare och bedragare som "alla" andra?
Jag hade gärna sluppit, och hade i så fall haft en helt annan inställning till samtal från okända, så klart.

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det som är konstigt (i ett objektivt perspektiv) är väl i så fall varför du inte blir nedringd av säljare och bedragare som "alla" andra?
Ja om det är så är det rätt konstigt, eller kan det vara så att det "bara" är de som upplever sig som "nerringda" som "gnäller" och de (stora flertalet kanske) som inte upplever några problem håller tyst?

När jag "befinner" mig bland folk, exempelvis på jobbet, har jag ingen direkt känsla av att personer i min omgivning blir nedringda utan jag uppfattar att de flesta samtal är av arten "hämta ungarna" eller "köp mjölk"...

• Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vad jag kommer ihåg så blev det bank-Id ungefär samtidigt som man tog bort telefonnumret ifrån annonserna, kan minnas fel men dom närmsta åren har det krävts bank-Id för att kunna kommunicera och sälja..
Jag tycker att det är bra för det tar bort en hel del oseriösa, men kan förstå att många inte har eller använder bank-Id speciellt äldre..
Det är en ständig katt och råtta-lek. För tio år sedan skickades meddelanden som vanlig e-post och bedragarna lärde sig att ta sig runt de olika spamfilter som fanns. Användarna tröttnade på bedrägerierna och Blocket tvingades ta fram det nuvarande systemet med interna meddelanden och bättre kontroll. Varpå bedragarna riktade in sig på att sprida sitt skräp genom SMS istället. Användarna tröttnade på bedrägerierna och Blocket tvingades dölja telefonnumren. Varpå bedragarna riktade in sig på meddelandesystemet. Användarna tröttnade på bedrägerierna och Blocket tvingades införa krav på BankID m m.

Det intressanta är att varje gång Blocket inte har varit tillräckligt snabba så har kunderna varit missnöjda, "Blocket har blivit förstört av alla bedrägerier". Och varje gång de har gjort något så har det också varit dåligt, "Blocket är värdelöst när man inte kan ringa säljarna", "Blocket går inte att använda när man måste ha BankID", o s v. Hur man än vänder sig har man ändan bak.

• Haha
  • Gilla
LangosToThePeopleNow och 2 till
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl skrev:
Det är en ständig katt och råtta-lek. För tio år sedan skickades meddelanden som vanlig e-post och bedragarna lärde sig att ta sig runt de olika spamfilter som fanns. Användarna tröttnade på bedrägerierna och Blocket tvingades ta fram det nuvarande systemet med interna meddelanden och bättre kontroll. Varpå bedragarna riktade in sig på att sprida sitt skräp genom SMS istället. Användarna tröttnade på bedrägerierna och Blocket tvingades dölja telefonnumren. Varpå bedragarna riktade in sig på meddelandesystemet. Användarna tröttnade på bedrägerierna och Blocket tvingades införa krav på BankID m m.

Det intressanta är att varje gång Blocket inte har varit tillräckligt snabba så har kunderna varit missnöjda, "Blocket har blivit förstört av alla bedrägerier". Och varje gång de har gjort något så har det också varit dåligt, "Blocket är värdelöst när man inte kan ringa säljarna", "Blocket går inte att använda när man måste ha BankID", o s v. Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Intressant spaning - eller inblick. Egentligen förstår alla det där men många gillar att klaga. En "hobby". TS tog upp den nya sidan, mest disposition och funktion. Nja, det blev inte så bra. Jag är en av de besvikna. Men - som tysken säger med en liten överdrift: Übung macht den Meister. Det är bara att streta på.

kisumisu kisumisu skrev:
Skulle säga NEJ!

För det är just så det är med finska varianten.

www.tori.fi

Men alla som luras etc har säkert sina "målvakter" så bankid hjälper ju inte mot alla bedrägerier.

Kan bara konstatera att bedragarna blir smartare och smartare. I Sverige har vi lite väl mycket info också som "allmän info". Sen tänker jag på alla bluff samtal.

Jag har aldrig fått något till mitt finska telefonnummer. Men för ca ett halvår sedan kom ett samtal om att nån försökt dra pengar från mitt bankkonto tryck 1 för att prata med bankens support. Det lät helt legit ingen brytning på språk osv grejen är bara att jag har inget bankkonto i Finland överhuvudtaget 😁
det är samma på franska varianten av blocket samma ägare med https://www.leboncoin.fr/

men skillnaden mot svenska blocket är stort väldigt lite bluf annonser dom har otroligt bra koll man kan förlora kontot direkt inte som i sverige

plus sidan är väldigt smidig att använda

har ställt frågan till schibsted fleera gånger varför svenska blocket inte sköts eller är lika bra som den franska blocket men får inget riktigt svar

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det är samma på franska varianten av blocket samma ägare med [länk]

men skillnaden mot svenska blocket är stort väldigt lite bluf annonser dom har otroligt bra koll man kan förlora kontot direkt inte som i sverige

har ställt frågan till schibsted fleera gånger varför svenska blocket inte sköts eller är lika bra som den franska blocket men får inget riktigt svar
blocket.se ägs numera av Vend Marketplaces medan leboncoin.fr ägs av Adevinta. Vend Marketplaces äger för tillfället (2025-11-17) 14% av Adevinta.

Skärkarl Skärkarl skrev:
blocket.se ägs numera av Vend Marketplaces medan leboncoin.fr ägs av Adevinta. Vend Marketplaces äger för tillfället (2025-11-17) 14% av Adevinta.
samma företag ju bara skatteplanering

M maria01 skrev:
samma företag ju bara skatteplanering
Nej, helt olika aktieägare.

Skärkarl Skärkarl skrev:
Nej, helt olika aktieägare.
Vend Marketplaces äger för tillfället (2025-11-17) 14% av Adevinta.

haha va?

kisumisu
M maria01 skrev:
det är samma på franska varianten av blocket samma ägare med [länk]

Är Franska Blocket gratis att använda?

Tex att man kan lägga en bil, bildäck mm tillsalu utan kostnad?

Visste inte ens att den fanns i Frankrike. Där ser man!

Kul med dessa forum när man lär sig nya saker.

kisumisu kisumisu skrev:
Är Franska Blocket gratis att använda?

Tex att man kan lägga en bil, bildäck mm tillsalu utan kostnad?

Visste inte ens att den fanns i Frankrike. Där ser man!

Kul med dessa forum när man lär sig nya saker.
ja det ingen kostnad det var en sak som var konstigt med när svenska blocket tog betalt men dom andra inte hade nån kostnad

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Den smutsgula bakgrunden blev så småningom vit och samtidigt försvann spiralen, vilket orsakade gråt och tandagnisslan. "Hur ska jag nu veta att jag är på Blocket?"

I ett senare skede försvann även Sverigekartan, vilket också fick kritik. "Hur ska jag nu veta var Värmland ligger?"

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Skärkarl Skärkarl skrev:
Den smutsgula bakgrunden blev så småningom vit och samtidigt försvann spiralen, vilket orsakade gråt och tandagnisslan. "Hur ska jag nu veta att jag är på Blocket?"

I ett senare skede försvann även Sverigekartan, vilket också fick kritik. "Hur ska jag nu veta var Värmland ligger?"
var det inte exakt adress som försvann som folk klaga på

L LangosToThePeopleNow skrev:
Jag tror bara att man halverat kostnaden för att utveckla blocket genom att det är samma som kod som finn.no nu. Jag brukade använda finn.no innan så för mig var detta varken av eller till för upplevelsen. Är man inte van vid finns.no fattar jag att man är lite frustrerad (samt att man inte verkat portera historik)
Den nya plattformen bygger mycket riktigt på den som används på finn.no. Den används även på tori.fi sedan närmare två år och på dba.dk sedan ett år. Den uppenbara fördelen med att ha en gemensam plattform är att förändringar kan rullas ut på alla fyra sajterna samtidigt. Det handlar inte enbart om att minska kostnaderna utan även om att kunna frigöra folk till att ta fram nya funktioner som saknas i dagsläget.

P Paxman skrev:
Blocket kan ju omöjligen ha använt sig av några betatestare för den här förändringen.
Räknas fem miljoner finnar och danskar eller måste det vara svenska betatestare?

• Gilla
LangosToThePeopleNow
  • Laddar…
kisumisu
M maria01 skrev:
ja det ingen kostnad det var en sak som var konstigt med när svenska blocket tog betalt men dom andra inte hade nån kostnad
Mycket märkligt!

Är ju olika marknader, länder, lagar eller är det att svensken knyter näven i fickan och accepterar de mesta tillslut 😀

Är ju som med mobildata och tv kanaler.
Sverige har de flesta datakvoter och reklam tv kräver abbonemang.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.