I
J Jansson69 skrev:
Nej, man måste inte bo i Sverige för att skapa ett Blocket-konto
Men det finns krav på att man ska kunna verifiera sig med svenskt Mobilt BankID. Detta innebär att du behöver svenskt bankkonto och vara folkbokförd i Sverige för att kunna skaffa BankID.
Jag tror att du kan ha lite fel i detta, jag har för mej att jag läst på ett forum med mycket utlandssvenskar att de som har kvar sina svenska bankkonto för t.ex. pensionsutbetalningar får hos vissa banker förnya sitt mobila bankid men inte alla banker.

J
I Incinerator skrev:
Jag tror att du kan ha lite fel i detta,
Vad är det som jag har fel i?

I
J Jansson69 skrev:
Vad är det som jag har fel i?
Den nedre raden i inlägget som jag citerade.

J
I Incinerator skrev:
Den nedre raden i inlägget som jag citerade.
Vad i denna mening är det som är felaktigt?

”Detta innebär att du behöver svenskt bankkonto och vara folkbokförd i Sverige för att kunna skaffa BankID.”

J Jansson69 skrev:

”Detta innebär att du behöver svenskt bankkonto och vara folkbokförd i Sverige för att kunna skaffa BankID.”
Du behöver inte vara folkbokförd i Sverige för att kunna skaffa BankID..

I
J Jansson69 skrev:

Det skrev jag i det förra av mina inlägg som du citerade.
Läser du det du citerar i sin helhet ens?

J
I Incinerator skrev:
Det skrev jag i det förra av mina inlägg som du citerade.
Läser du det du citerar i sin helhet ens?
Ja men du pratar om förnyelse och det har jag inte alls nämnt i min skrivelse..

För att förnya så behöver man ha haft ett BankID sedan innan..

C cpalm skrev:
Dvs. du behöll plånboken, eller?
Nej hon fick igen den till slut. Men det ökade krånglet hennes agerande medförde torde i alla fall statistiskt sett öka risken för att nästa borttappade plånbok blir liggandes där den tappats...

Det verkar finnas en för mig ytterst märklig inställning här på forumet att när någon okänd ringer så vill denne oftast något "ont". Min verklighet är i stället att det är väldigt vanligt att helt okända ringer och det är ett av grundsyftet med en telefon, alltså att andra ska kunna nå en. Visst förekommer det oönskad samtal men för mig är säkert minst 90 procent av alla samtal, samtal som i någon mening ligger i mitt intresse att nås av.

• Gilla
LangosToThePeopleNow och 2 till
  • Laddar…
I
J Jansson69 skrev:
Ja men du pratar om förnyelse och det har jag inte alls nämnt i min skrivelse..

För att förnya så behöver man ha haft ett BankID sedan innan..
Helt rätt, fel av mej!
Jag som inte läste det jag citerade ordentligt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
Jag drabbades när jag hade eget av en jäkla massa samtal från telefonförsäljare
Ja många här rapporterar om detta som ett stort problem. Numera får jag själv så pass få säljsamtal så för mig är de ett försumbart problem. Ingen aning om varför folk drabbas så olika.

I Incinerator skrev:
Jag har inte fäjsbook eller annan skit där mitt namn syns
I Incinerator skrev:
Jag tänkte för något år sedan att skaffa linkedin
Ja att många helt naivt och utan minsta eftertanke fläker ut sig på diverse så kallade sociala medier är även för mig väldigt svårt att förstå. Det upplevda allmänintresset av exempelvis dagens pyttipannamiddag är ett annat nutidsfenomen jag aldrig kommer att fatta...

Jag ser dock inte riktigt kopplingen mellan dessa siter och att vara nåbar per telefon.

I
Alfredo Alfredo skrev:
Ja många här rapporterar om detta som ett stort problem. Numera får jag själv så pass få säljsamtal så för mig är de ett försumbart problem. Ingen aning om varför folk drabbas så olika.

Ja att många helt naivt och utan minsta eftertanke fläker ut sig på diverse så kallade sociala medier är även för mig väldigt svårt att förstå. Det upplevda allmänintresset av exempelvis dagens pyttipannamiddag är ett annat nutidsfenomen jag aldrig kommer att fatta...

Jag ser dock inte riktigt kopplingen mellan dessa siter och att vara nåbar per telefon.
Jag är nåbar per telefon för de som ska kunna nå mej, andra behöver inte kunna nå mej per telefon, jag jobbar periodvis väldigt mycket och vill inte bli störd i onödan för det passar inte i det liv som jag alldeles själv har valt att leva.
Så enkelt är det.

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Det verkar finnas en för mig ytterst märklig inställning här på forumet att när någon okänd ringer så vill denne oftast något "ont".
Inget konstigt med det. I mitt fall är det nog i 9 fall av 10 en säljare eller "microsoft-supporten" när det ringer från ett nummer jag inte har i telefonboken, så det är ju en rent betingad reflex. Och jag är knappast ensam.

Och det gör ju inte saken bättre att t.ex. Blocket tvingar bort telefonen som kommunikationsmedel.

C cpalm skrev:
Inget konstigt med det. I mitt fall är det nog i 9 fall av 10 en säljare eller "microsoft-supporten" när det ringer från ett nummer jag inte har i telefonboken,
För mig är det som sagt väldigt konstigt då det i 9 fall av 10 är ett samtal som jag vill ta emot.

Microsoft-supporten har jag enbart haft nöjet att prata med en gång i mitt liv om jag minns rätt och det samtalet lyckades jag nog inte hålla liv i ens tio minuter. Jäkligt dåligt tålamod på den supporten måste jag säga. 👎

I Incinerator skrev:
Jag är nåbar per telefon för de som ska kunna nå mej
Min poäng är att absolut ingen på förhand kan veta när det ligger i ens eget intresse att någon helt okänd ska kunna nå en. Men alla gör naturligtvis som de vill.

I Incinerator skrev:
Med vänliga hälsningar,
Agata
Team Manager Blockets Kundservice
I Incinerator skrev:
Då verkar påståendet som Agneta från blocket kom med om att det var bankid som krävde inloggning varje gång vara en ren lögn.
Nu har du citerat hennes riktiga namn fyra gånger och ändå envisas du med att kalla henne Agneta. Det kanske inte enbart är Blockets fel att du inte förstår vad hon skriver?

Jag har för övrigt träffat Agata genom mitt jobb, hon är mycket kompetent och dessutom väldigt trevlig. När du påstår att hon ljuger är du bara pinsam.

• Gilla
  • Wow
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.