68 290 läst ·
465 svar
68k läst
465 svar
"Nya Blocket åsikter"
Jodå jag känner också folk som bor i andra länder och dom har ett h***ete med våran bankid.J Jansson69 skrev:
Men är man bosatt (skriven) i Sverige är det ju inga problem.
Bankkonto kan du däremot ha utomlands då fixar banken sina egna "speciallösningar" engångskoder, dosa osv.
Jag känner folk som har även så. De har t ex en stuga i Finland.
Jag tom frågade den personen "ja men då har du ju säkert mer rättigheter när du äger en fastighet i landet".
Jag var då lite nyfiken att kunna ordna ett parabolabbonemang Canal Digital. Men det gick inte då personen ansågs bo i Sverige och därmed ha det svenska parabolkortet.
När det gäller mobiltelefoni så finns (än sålänge) oreggade kontantkort och hos vissa operatörer går det även skaffa abbonemang medans andra säger blankt nej om man inte bor i landet 100%.
Vet en amerikan som var så sur på dessa bankid att personen drog upp "kommunistkortet" dvs personen sade vilka jä**@ kommunistfasoner när staten ska registrera och följa vad alla gör 😁
Ps. Det handlade om Finland, men är ju ändå precis likadant i Sverige.
Vi pratade mest om affärers olika Bonuskort.
Jag själv har ju lyckats mygla mig K-kortet. Men Prisma och många andra fungerar ej. Bensinmacken Teboil (som nu typ i konkurs) gav mig ett tillfälligt kort som fungerade som rabatt.
Nä den enda som gjort någorlunda vettigt är Lidl. I deras app är det bara ändra land.
Men om man nu vänder på det hela så tror jag inte det är så enkelt att skaffa Coop, Ica kort eller annat om man bor utomlands och saknar bankid.
Redigerat:
Får jag fråga i vilket land som har oreggade kontantkort?kisumisu skrev:
Jodå jag känner också folk som bor i andra länder och dom har ett h***ete med våran bankid.
Bankkonto kan du däremot ha utomlands då fixar banken sina egna "speciallösningar" engångskoder, dosa osv.
Jag tom frågade den personen "ja men då har du ju säkert mer rättigheter när du äger en fastighet i landet".
Jag var då lite nyfiken att kunna ordna ett parabolabbonemang Canal Digital. Men det gick inte då personen ansågs bo i Sverige och därmed ha det svenska parabolkortet.
När det gäller mobiltelefoni så finns (än sålänge) oreggade kontantkort och hos vissa operatörer går det även skaffa abbonemang medans andra säger blankt nej om man inte bor i landet 100%.
För i Sverige så är alla tvungna att registrera sig..
Då verkar påståendet som Agneta från blocket kom med om att det var bankid som krävde inloggning varje gång vara en ren lögn.kisumisu skrev:
Då och då behöver jag logga in.
Men inte varjegång.
Nu har inte jag sålt nåt där på länge men jag testade gå in på mitt konto och meddelanden. Var tvungen logga in med bankid.
Stängde webbläsaren och gjorde samma sak och denna gång behövdes inte bankid.
Bankid i sig tycker jag är praktiskt i många fall. Man behöver inte komma ihåg massa lösenord osv.
Men sen är man ju riktigt illa ute om nån skulle lyckas kapa den.
Sedan hindrar just dessa elektroniska ID handel utanför Sverige.
Här tycker jag EU åtminstone skulle kunna ha nåt gemensamt ID.
Hindrar fri handel och rörlighet.
Jag som bor nära Finland och besöker Finland stöter ofta på patrull, man kan inte utnyttja rabatter och medlemskaper fullt ut pga elektroniska ID. Många saker har blivit låsta till det enskilda landet.
Samma sak gäller jobb. På mitt jobb ska man idag logga in med bankid överallt, blir mycket svårt för de som ej bor i Sverige men som jobbar i Sverige.
Nästa grej som är surt med just den svenska Bankid är att du måste ha ett visst os för att det skall fungera.
Sen är ju inte allt skit i Sverige heller. Våran bankid är åtminstone gratis att använda och vi har Swish som också är gratis medans liknande tjänster kostar i andra länder tex finska mobile pay tar 1% provision av summan om man överstiger 400€ inom 24h. Sånt skräp har inte vi i Sverige åtminstone med swish. Bankid kostar också pengar (lite beroende dock vilken man väljer). Har för mig det är samma visa i Norge dock inte helt hundra där.
Men visst jag håller med att folk borde bojkotta mer och framförallt jämföra med andra länder, det som är bra i dessa alltså. Men på det blir människor bara sura och tycker man är orättvis och att man kan inte jämföra så det går ju inte, oavsett om man pratar med en Svensk, Finsk eller Norsk person.
Jag har beställt bankid kort och dosa men det krävdes att byta bank för min hade inte den servicen längre enligt deras personal pga deras leverantör hade slutat med det.
Ett gemensamt E-ID och inloggning till allt du ska göra är Bryssels våta dröm så att de kan hålla koll på vad samtliga inom unionen har för sej på nätet, jag har ett nationellt ID som jag kan resa inom Schengen vilket räcker för mej.
På mitt jobb fick man för sej att de anställda skulle skaffa Kivra för att man skulle slippa skriva ut lönebeskeden så när jag gjorde ett jobb tillsammans med min chef så frågade jag om man var tvungen att byta jobb om man inte ville ha Kivra men det behövdes inte, efter några månader så var det flera av de anställda som ville ha bort Kivra för helt plötsligt så fick de en massa annat via Kivra vilket de inte ville så numera är min arbetsplats fri från KIvra...
Jag gissar att när bankerna har vallat in fåren i Swishfållan så kommer det avgifter på det även för privatpersoner, bankerna gör inget utan att tänka på att få mera vinst till sina ägare och förr så ska det ha börjat med gratis checkar som blev avgiftsbelagda när man ville ha in kunderna till bankomat/minutenkort och efter några år så kom det avgifter på korten också, det blev samma med att betala räkningar, först att skriva ihop och skicka in vilket fick avgift när fåren skulle in i internetbankfållan för att betala själv som idag har avgift hos många banker dock inte alla.
Jag bojkottar självscanning och betalning med kort i livsmedelsaffärerna numera...
FinlandJ Jansson69 skrev:
I Norge reggade den som sålde kortet den på sitt namn 😂
Sen ska Sverige vara så märkvärdig där och här det händer en massa tråkigheter. Men i Sverige heter det "målvakt" så det stoppar ju ändå inte kriminalitet!
Bor du inte i Sverige eller är skriven här så kan du inte ens förnya ditt svenska körkort.J Jansson69 skrev:
Redigerat:
Oreggade kontantkort stoppade väl EU för en del år sedan?kisumisu skrev:
Jodå jag känner också folk som bor i andra länder och dom har ett h***ete med våran bankid.
Vet en amerikan som var så sur på dessa bankid att personen drog upp "kommunistkortet" dvs personen sade vilka jä**@ kommunistfasoner när staten ska registrera och följa vad alla gör 😁
Ps. Det handlade om Finland, men är ju ändå precis likadant i Sverige.
Vi pratade mest om affärers olika Bonuskort.
Jag själv har ju lyckats mygla mig K-kortet. Men Prisma och många andra fungerar ej. Bensinmacken Teboil (som nu typ i konkurs) gav mig ett tillfälligt kort som fungerade som rabatt.
Nä den enda som gjort någorlunda vettigt är Lidl. I deras app är det bara ändra land.
Men om man nu vänder på det hela så tror jag inte det är så enkelt att skaffa Coop, Ica kort eller annat om man bor utomlands och saknar bankid.
Det påstods i alla fall att det var EU som tvingade igenom registreringen i Sverige senast 220201, jag hade kvar SMS:et som påminde.....
Oj vilken jämförelse😮I Incinerator skrev:
Anser inte att det är så relevant för blocket borde man kunna ha konto i även om man nu bor tex. i Norge, Finland och andra närliggande länder då det är en köp och säljsite..
Då det är så enkelt och lätt att skicka paket tänker jag..
Medans ett körkort oftast är kopplat till folkbokföringen vilket är vettigt enligt mig!
Det är inte så många år sedan som utlandssvenskar kunde förnya sina körkort när de var i Sverige och hälsade på.J Jansson69 skrev:Oj vilken jämförelse😮
Anser inte att det är så relevant för blocket borde man kunna ha konto i även om man nu bor tex. i Norge, Finland och andra närliggande länder då det är en köp och säljsite..
Då det är så enkelt och lätt att skicka paket tänker jag..
Medans ett körkort oftast är kopplat till folkbokföringen vilket är vettigt enligt mig!
De kan ha konto på blocket, på sina nationelle versioner av blocket........😂
Lite så är det ju!I Incinerator skrev:Då verkar påståendet som Agneta från blocket kom med om att det var bankid som krävde inloggning varje gång vara en ren lögn.
Jag har beställt bankid kort och dosa men det krävdes att byta bank för min hade inte den servicen längre enligt deras personal pga deras leverantör hade slutat med det.
Ett gemensamt E-ID och inloggning till allt du ska göra är Bryssels våta dröm så att de kan hålla koll på vad samtliga inom unionen har för sej på nätet, jag har ett nationellt ID som jag kan resa inom Schengen vilket räcker för mej.
På mitt jobb fick man för sej att de anställda skulle skaffa Kivra för att man skulle slippa skriva ut lönebeskeden så när jag gjorde ett jobb tillsammans med min chef så frågade jag om man var tvungen att byta jobb om man inte ville ha Kivra men det behövdes inte, efter några månader så var det flera av de anställda som ville ha bort Kivra för helt plötsligt så fick de en massa annat via Kivra vilket de inte ville så numera är min arbetsplats fri från KIvra...
Jag gissar att när bankerna har vallat in fåren i Swishfållan så kommer det avgifter på det även för privatpersoner, bankerna gör inget utan att tänka på att få mera vinst till sina ägare och förr så ska det ha börjat med gratis checkar som blev avgiftsbelagda när man ville ha in kunderna till bankomat/minutenkort och efter några år så kom det avgifter på korten också, det blev samma med att betala räkningar, först att skriva ihop och skicka in vilket fick avgift när fåren skulle in i internetbankfållan för att betala själv som idag har avgift hos många banker dock inte alla.
Jag bojkottar självscanning och betalning med kort i livsmedelsaffärerna numera...
Gemensamt e-leg inom EU skulle dock underlätta många saker. T ex för oss som bor nära en gräns till grannlandet.
T ex så simpla saker som bonuskort till affären.
Men jag håller med dig att allt har blivit krångligare på bara de senaste 10 åren!
Förut hade man fysiska bonuskort som affären fixade på plats.
Banker mm hade sina egna system som alla använde var man inte nöjd så var det bara byta bank.
Här var det dock blandad kompott och är än idag. T ex finska S-Market som Prisma bla tillhör har aldrig gett ens fysiska bonuskort till de som bor utomlands. Dom har även en bank som alla är så välkomna till förutom vi som bor utomlands!
Jag har under en del år vistats en del i ett land utanför Europa och där har jag körkort och bankkonto men nu har jag läst på ett forum att bankerna låser konto för de som inte har korrekt visum så det ställer till det för mej om jag skulle få för mej att besöka det landet igen.kisumisu skrev:
Lite så är det ju!
Gemensamt e-leg inom EU skulle dock underlätta många saker. T ex för oss som bor nära en gräns till grannlandet.
T ex så simpla saker som bonuskort till affären.
Men jag håller med dig att allt har blivit krångligare på bara de senaste 10 åren!
Förut hade man fysiska bonuskort som affären fixade på plats.
Banker mm hade sina egna system som alla använde var man inte nöjd så var det bara byta bank.
Här var det dock blandad kompott och är än idag. T ex finska S-Market som Prisma bla tillhör har aldrig gett ens fysiska bonuskort till de som bor utomlands. Dom har även en bank som alla är så välkomna till förutom vi som bor utomlands!
Nej, det finns inget gemensamt förbud stipulerat av EU.I Incinerator skrev:
Det gjordes ett jobb för några år sedan kring effektivare brottsbekämpning inom unionen. Då var ett av exemplen att inte tillåta anonyma telefonabonnemang, men det är inget krav.
Jag drabbades när jag hade eget av en jäkla massa samtal från telefonförsäljare och det räckte inte att blockera deras nummer för det ringde oftast flera gånger i vecka och min dåvarande sambo fick också en massa samtal från säljare av framförallt mobiltjänster, internettjänster och diverse TV-abonnemang vilket fick ett slut när hon bytte mobiloperatör och stoppade att mobiloperatören lämnade ut hennes nummer.Alfredo skrev:
Tror du alla vill tillräckligt mycket då? Men alla gör naturligtvis som de vill. Jag är uppväxt med att en tjock telefonkatalog levererades regelbundet och för mig är syftet med en telefon att man ska kunna ringa varandra och säkert minst 90 procent av de samtal jag får är samtal som jag i någon mening vill ha.
Jag tänkte för något år sedan att skaffa linkedin men jag tog bort det när jag insåg att allt som jag lade upp där blev synligt för alla och inte bara för arbetsgivare.