C cpalm skrev:
Mycket tidigare vet jag inte. Jag skulle svara på en annons och loggade först in med användarnamn och lösenord, sen fick jag bekräfta mitt telefonnummer genom att ange engångskod på sms, sen fick jag bekräfta min identitet med BankId och slutligen logga in med BankId för att kunna skicka meddelande.
Jävla fort knox 😡

Tror de menar "guidar folk till [hur man använder] den nya siten" och inte "guidar folk till [hur man hittar till] den nya siten".
Fast som nyhetsuppläsaren betonar det kan man ana att hon också missuppfattat det, tolkar det som att hon läser ur något uttalande från Blocket.
Du har alldeles rätt, reportern läser innantill i ett mail från blocket, nu blev jag tvungen att ta på lurarna och kolla.

I Incinerator skrev:
Av vilken anledning skulle jag lämna ut det?
För att underlätta för folk att ringa dig.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För att underlätta för folk att ringa dig.
De som ska kunna nå mej de kan nå mej och de som inte behöver kunna nå mej behöver inte mina kontaktuppgifter.
Jag har inte fäjsbook eller annan skit där mitt namn syns, kollar du på min adress så syns det ingen person som är skriven där.
Min arbetsgivare hade mitt namn registrerat på min jobbmobil tills jag frågade om han tyckte att det var bra att folk störde mej på jobbet och då försvann det också.

I Incinerator skrev:
De som ska kunna nå mej de kan nå mej
Det trodde antagligen hon vars borttappade plånbok jag hittade för några månader sedan. Även hon hade fel. 😉

I Incinerator skrev:
Sedan blocket köptes av baggarna så har det blivit sämre och sämre hela tiden så varför skulle jag lägga mer tid på deras usla annonssajt?
Det finns andra annonssajter som kanske kan växa på blockets bekostnad och då slipper man en dominerande aktör från norge.
flera har ju försökt sveriges bilhandlare försökte med bytbil vart inte så lyckat

Alfredo Alfredo skrev:
Det trodde antagligen hon vars borttappade plånbok jag hittade för några månader sedan. Även hon hade fel. 😉
Jag hittade ett bankkort utanför en affär för några månader sedan och den personen hade inget telefonnummer registrerat när jag sökte på henne men hon fick tillbaka sitt kort ändå, vill man så kan man...

M maria01 skrev:
flera har ju försökt sveriges bilhandlare försökte med bytbil vart inte så lyckat
Är inte bytbil bra menar du?

I Incinerator skrev:
vill man så kan man...
Tror du alla vill tillräckligt mycket då? Men alla gör naturligtvis som de vill. Jag är uppväxt med att en tjock telefonkatalog levererades regelbundet och för mig är syftet med en telefon att man ska kunna ringa varandra och säkert minst 90 procent av de samtal jag får är samtal som jag i någon mening vill ha.

I Incinerator skrev:
Är inte bytbil bra menar du?
har du använt den sidan?

kisumisu
I Incinerator skrev:
Behöver du logga in mad bankid varje gång som du ska skicka eller svara på ett meddelande på Tradera i dagsläget?

Jag ställer frågan för efter en kommentar om idiotin med att behöva logga in med bankid varje gång som man ska skicka eller svara på ett meddelande på blocket trots att kontot är verifierat med bankid så fick jag detta svar av deras expert Agneta:

"Hej,

Vi måste självfallet förhålla oss till de regler som BankID sätter kring deras användning, och det innebär att vissa åtgärder kräver ny verifiering även om man redan är inloggad. Jag har full förståelse för att det kan upplevas som omständligt, men det är en säkerhetsnivå och krav vi inte kan frångå.

Önskar dig en fortsatt fin dag!
Med vänliga hälsningar,
Agata
Team Manager Blockets Kundservice"

Så antingen ljuger Agneta eller så ska bankid få det svenska folket att rätta in sej i bankid:s led så att våra storbanker kan ha koll på vad Svenne och Svea Svensson gör när de inte är inloggade på sin bank.....
Då och då behöver jag logga in.
Men inte varjegång.
Nu har inte jag sålt nåt där på länge men jag testade gå in på mitt konto och meddelanden. Var tvungen logga in med bankid.

Stängde webbläsaren och gjorde samma sak och denna gång behövdes inte bankid.

Bankid i sig tycker jag är praktiskt i många fall. Man behöver inte komma ihåg massa lösenord osv.
Men sen är man ju riktigt illa ute om nån skulle lyckas kapa den.
Sedan hindrar just dessa elektroniska ID handel utanför Sverige.

Här tycker jag EU åtminstone skulle kunna ha nåt gemensamt ID.
Hindrar fri handel och rörlighet.

Jag som bor nära Finland och besöker Finland stöter ofta på patrull, man kan inte utnyttja rabatter och medlemskaper fullt ut pga elektroniska ID. Många saker har blivit låsta till det enskilda landet.

Samma sak gäller jobb. På mitt jobb ska man idag logga in med bankid överallt, blir mycket svårt för de som ej bor i Sverige men som jobbar i Sverige.

Nästa grej som är surt med just den svenska Bankid är att du måste ha ett visst os för att det skall fungera.

Sen är ju inte allt skit i Sverige heller. Våran bankid är åtminstone gratis att använda och vi har Swish som också är gratis medans liknande tjänster kostar i andra länder tex finska mobile pay tar 1% provision av summan om man överstiger 400€ inom 24h. Sånt skräp har inte vi i Sverige åtminstone med swish. Bankid kostar också pengar (lite beroende dock vilken man väljer). Har för mig det är samma visa i Norge dock inte helt hundra där.

Men visst jag håller med att folk borde bojkotta mer och framförallt jämföra med andra länder, det som är bra i dessa alltså. Men på det blir människor bara sura och tycker man är orättvis och att man kan inte jämföra så det går ju inte, oavsett om man pratar med en Svensk, Finsk eller Norsk person.

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
går ens att skappa konto på blocket om man inte kan bevisa att man bor i sverige?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
M maria01 skrev:
går ens att skappa konto på blocket om man inte kan bevisa att man bor i sverige?
Skulle säga NEJ!

För det är just så det är med finska varianten.

www.tori.fi

Men alla som luras etc har säkert sina "målvakter" så bankid hjälper ju inte mot alla bedrägerier.

Kan bara konstatera att bedragarna blir smartare och smartare. I Sverige har vi lite väl mycket info också som "allmän info". Sen tänker jag på alla bluff samtal.

Jag har aldrig fått något till mitt finska telefonnummer. Men för ca ett halvår sedan kom ett samtal om att nån försökt dra pengar från mitt bankkonto tryck 1 för att prata med bankens support. Det lät helt legit ingen brytning på språk osv grejen är bara att jag har inget bankkonto i Finland överhuvudtaget 😁

Redigerat:
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
J
M maria01 skrev:
Nej, man måste inte bo i Sverige för att skapa ett Blocket-konto
Men det finns krav på att man ska kunna verifiera sig med svenskt Mobilt BankID. Detta innebär att du behöver svenskt bankkonto och vara folkbokförd i Sverige för att kunna skaffa BankID.

• Haha
Incinerator
  • Laddar…
kisumisu
J Jansson69 skrev:
och vara folkbokförd i Sverige för att kunna skaffa BankID.
Eh....då måste du ju "bo" i Sverige?!

De som olagligt lever utomlands är ju en helt annan historia.

Nu är jag inte helt hundra hur bankid funkar men är 99% säker det är där som i Finland.

Jag har tex både finskt och svenskt personnummer.

Men då jag bor i Sverige kan jag bara ha svenskt bankid.

I Finland är jag andra klassens medborgare. Jag har mitt personnummer där, den går att använda.

Men till stor del måste man idag elektroniskt kunna verifiera sig och där tar det stopp då jag inte bor i landet!

Likadant har jag hört det är gällande Sverige. Men sen finns det andra so. T ex Freja till de som inte bor i landet. Men Freja är ju mer begränsat t ex Blocket tillåter väl inte Freja?

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
J
kisumisu kisumisu skrev:
Eh....då måste du ju "bo" i Sverige?!

De som olagligt lever utomlands är ju en helt annan historia.
Ja rent tekniskt kan det ju innebära det att man bor i Sverige när man skaffar det.
men många bor ju delar av året utomlands tänker jag, ser det i många fall här på BH tex..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.