hobbs hobbs skrev:
Om det inte kommit upp tidigare i tråden så kan jag upplysa om att Blocket.se numera är i stort sett identisk med norska Finn.no. De är ju inom samma koncern. Har hoppats på att detta skulle ske. Ett stort lyft, tycker jag, men verkar som att jag är ganska ensam om den åsikten. 😛

Alltså, Finn.no har sett ut så här sedan länge, så det som hänt är att Blocket tagit hela konceptet och satt sin logga på.
Nog för att de är lika, men bodde i norge under 6 år och använde finn.no då, detta känns bara fel. Ingenting är rätt med blocket, de fungerade väldigt bra när jag använde finn. De är skillnader om än så ser webben likadan ut, men appen är katastrof.

Blocket Tradera kvar är eBay för min del.

C cpalm skrev:
Aha bil och MC, nu förstår jag vad du menar.
Nä du har rätt - bil, husvagn, MC, båt osv. är uppenbarligen sina helt fristående kategorier som ligger utanför "Torget" och "Alla kategorier".

Lite absurt, men har det inte alltid varit så? (Min egen intressesfär ligger rätt långt ifrån dessa kategorier)
Nä innan uppdateringen fick du med allt. Du behövde inte ens söka utan det var liksom grundläget.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H henke71 skrev:
Är det inte möjligtvis så att mycket av missnöjet ligger i att förändringen är så stor att det tar lite tid att lista ut vart man nu hittar allt? Själv var jag frustrerad över att man inte längre verkade kunna visa alla nya annonser utifrån sina sparade bevakningar. Trodde inte det gick längre men hittade till sist att man numera lagt det som notiser. Ologiskt och lite smått idiotiskt absolut men nu när jag vet om det så är det inget man tänker på längre, utan klickar runt utan att fundera för mycket.

När man väl vant sig vid vart allt ligger så tror jag snarare det blir ett lyft med mer funktionalitet.

Det går sällan att helt byta plattform och migrera över så allt gammalt funkar. Exempelvis att några gamla meddelanden kanske inte syns längre. Det får man kanske acceptera ändå. Den gamla plattformen med utseende som ett spiralblock hör hemma i dåtiden ihop med text-tv.

Många av protesterna tror jag kommer från folk som inte är så förändringsbenägna och tycker nu det är jobbigt att de inte hittar runt längre.
Med det sagt så tycker jag inte nya plattformen är i topp jämfört med några andra men jämfört med exempelvis Facebook Marketplace, som är fullkomligt usel på de flesta sätt, så funkar den fortfarande. Med en ”ny” plattform kanske vi får massa ny funktionalitet som vi aldrig hade kunnat få annars.

Synd bara att de skjuter sig i foten med prissättningen på en del kategorier dock.
Uppriktigt svar från min horisont: Missnöjet grundar sig på precis det du säger "vafan - man känner inte igen sig!" Tre veckor senare har man i stort sett glömt det där.
Men man undrar om de inte har testkört sidan? Detta är ett universellt bekymer i datavärlden, nämligen att man har användare på olika nivå och med skilda behov. Släpp in 10-20 vanliga användare och låt dem provköra programmet (applikationen som ni ungdomar - under 50 - säger). Jag är en tämligen van Blocket -användare nu när radannonser i blaskorna och "Gulan" inte finns. Inte ens lapp på Konsum går ju. Hehe. Jag söker på mitt egenutvecklade vis. Ibland som underhållning, men oftare för att verkligen köpa eller sälja. Så nya sidan är en klar försämring för min del.
Parallell: Ett analysföretag inom miljö hade en söksida för kunderna där resultaten redovisades. Sidan var väletablerad och oerhört populär. Så när alltsammans uppgraderades till något toppmodernt med "bättre funktionalitet" blev invändningarna så stora att den gamla sidan fanns kvar parallellt så länge - flera år! - att nya sidan nästan hann bli föråldrad innan nästa generation. (Som när Volvo 240 överlevde sin ersättare 740...)

H henke71 skrev:
Är det inte möjligtvis så att mycket av missnöjet ligger i att förändringen är så stor att det tar lite tid att lista ut vart man nu hittar allt? Själv var jag frustrerad över att man inte längre verkade kunna visa alla nya annonser utifrån sina sparade bevakningar. Trodde inte det gick längre men hittade till sist att man numera lagt det som notiser. Ologiskt och lite smått idiotiskt absolut men nu när jag vet om det så är det inget man tänker på längre, utan klickar runt utan att fundera för mycket.

När man väl vant sig vid vart allt ligger så tror jag snarare det blir ett lyft med mer funktionalitet.

Det går sällan att helt byta plattform och migrera över så allt gammalt funkar. Exempelvis att några gamla meddelanden kanske inte syns längre. Det får man kanske acceptera ändå. Den gamla plattformen med utseende som ett spiralblock hör hemma i dåtiden ihop med text-tv.

Många av protesterna tror jag kommer från folk som inte är så förändringsbenägna och tycker nu det är jobbigt att de inte hittar runt längre.
Med det sagt så tycker jag inte nya plattformen är i topp jämfört med några andra men jämfört med exempelvis Facebook Marketplace, som är fullkomligt usel på de flesta sätt, så funkar den fortfarande. Med en ”ny” plattform kanske vi får massa ny funktionalitet som vi aldrig hade kunnat få annars.

Synd bara att de skjuter sig i foten med prissättningen på en del kategorier dock.
Notiserna visar tyvärr inte allt när man har 50+ nya träffar sedan igår. Jag har fortfarande inte hittat översikten.

Många är så dåliga på att lägga ut annonser med rätt sökord att jag sitter och bläddrar igenom varje bokhylla listad i Stockholms län och då räcker inte notiserna.

kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väldigt märkligt att ett företag med gediget lägsta-betyg, kanske det sämsta i Sverige
[länk]
fortsätter att finnas kvar, dessa skitbetyg har de nu haft stadigt i över 5 års tid.

Själv slutade jag att sälja på blocket ungefär 2015-16, och slutade att kolla och köpa för ungefär 6 år sedan.

Runt 1999-2010, var blocket en perfekt partner för mig i livet.
Visst är det.

Ännu konstigare är deras regler och att samma ägare har i Finland alltid haft gratis annonsering!

Med regler menar jag att varför kostar en vara 20kr sätta ut medans t ex en bil kostar ca 200kr sätta in en annons?

Finland är kostnaden som sagt 0:-
Men även om man nu väljer att ta betalt (vilket jag förstår) i Sverige varför kostar inte precis allt 20kr att sätta in annons på?!

Har själv använt den finska varianten tills de nu satte e-leg krav där.

Själv använder jag idag Tradera.
Där slipper man idiotkommentarer som då t ex Facebook market fylls av och alla bud är bindande!

Helt okej att man betalar för annonsen den där provisionen för då har man ändå lyckats sälja varan!

På Blocket kanske du betalar 200kr sätta ut bilen som sen inte går sälja!

Det som är dock synd att inga bilar säljs på tradera. Har själv försökt sälja bildelar och de har inte gått heller eller med dåliga bud.

Där har Blocket fortfarande av någon anledning sin särställning, ändå tar dom massa för bilannonser och bilrelaterade saker. Fast det kanske så de har levt?
Att folk säljer bilar och bildelar.

Jag har fått skänka vissa bildelar, däck mm som ingen vill köpa. Hellre det än att chansa med 200kr går de sälja eller inte. Eller helt enkelt gå till tippen med när det finns ingen vettig säljsida till dessa i Sverige och i grannlandet är allt bakom bankid.

Testade gammal hederlig lappmetod.
På ett köpcentrum, blev det direkt nedplockat. Men Ica fick lappen vara kvar nästan 3 månader tills jag själv rev bort lappen 🤔 ingen visade nåt intresse inte ens de som vill ha allt gratis. Vilket jag blev riktigt förvånad över. Tror folk att allt som inte är bakom bankid är stulet.

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Runt 1999-2010, var blocket en perfekt partner för mig i livet.
Ibland kan det vara svårt att släppa taget 🥰

• Gilla
Pistol och 1 till
  • Laddar…
T
T tompaah7503 skrev:
Tror inte Blocket gjort en grundlig analys för hur folk använder bevakningarna. Man har utgått från något antaget beteende som sedan inte helt stämmer på alla besökare.

Detta antagande tror jag är att besökarna gör så exakta sökningar att varje träff på en bevakning är relevant. Därför vill man inte uppmuntra till att bläddra i bevakningsresultat, utan när man får en träff ska man bli notifierad istället.

Problemet är att det går aldrig att göra så exakta sökningar på väldigt många sorters objekt, av den enkla anledningen att folk är som folk är så de stavar/skriver fel och utelämnar information. Men också för att man kanske inte är intresserad av en exakt produkt utan även närliggande som kan fylla samma behov. Det gör att man ofta tvingas arbeta med ganska generella sökningar som ger många resultat, som man sedan behöver manuellt vada igenom.

Och detta vadande i oprecisa sökresultat har blivit mycket svårare och sämre med nya designen.

Ett exempel från mitt sökande.
Jag letar efter en fyrhjulsdriven lantbrukstraktor med frontlastare i spannet 150-250 tkr. Sådana är troligen från modellåren 1980-1995. Eftersom de flesta traktorannonser är vidarelänkar till auktionssiter så står aldrig priset med, så jag kan inte filtrera på priset. Jag kan inte heller filtrera på modellåret eftersom det fattas för ofta. Det går inte heller söka på "frontlastare" eftersom det kan vara skrivet på så många olika sätt ("lastartraktor", "frontlastare", "lastare", "trima-lastare", "ålö-lastare" m.fl.). Man kan inte ens söka på specifika modeller för att få precisa svar eftersom de ofta kommer i både 2WD och 4WD-utföranden.
Återstår i princip att jag kan använda sökordet "4WD" och sedan vada igenom mestadels irrelevanta sökresultat. Och det är helt okej, jag ser snabbt på bilderna om objekten är något att intressera sig för eller inte. Men Blocket har med sin uppdatering gjort det svårare att växla mellan olika bevakningar och att gå igenom resultaten. Så svårt att det närmar sig oanvändbart för mig.

Jag kommer till att tänka på följande bild.
Utvecklarna tror sig ha gjort det perfekta gränssnittet men användarens behov var något helt annat.

[bild]
Skillnaden här är väl att utvecklarna (invecklarna...?) INTE har skapat ett enkelt och intuitivt GUI som används på ett oväntat sätt...?

Man kanske skulle kunna skicka länken till den här tråden till Schibsted och de som förvaltar Blocket...

Någon som lyckats med det viktigaste från förra versionen, startsidan laddas med ALLA annonser från förvalt län?

Jag som inte vet vad jag behöver innan jag ser det får spel med nya Blocket, kan komma på mig själv sitta i 10min för att fundera på vad jag ska söka efter.

maskeradeproggaren
det nya UI/UX är så pinsamt dåligt... Visst är det kul att kolla prylar men det är så bloatat, yxigt och användarfientligt att söka att jag inte tror jag komma orkar använda blocket mer än i särskilda fall.

• Gilla
Jimipe
  • Laddar…
Jag vill inte vara djävulens advokat men …

Till och börja med så har jag knappt använt blocket efter millenieskiftet så jag kan bara dela mina spekulationer.
Anledningen till bytet är med 99% säkerhet för att använda samma system som Finn.no.
Varför inte ha kvar gamla blocket-systemet?
Troligtvis en viss ekonomisk vinning i att inte drifta flera system men inte säkert det är den stora anledningen. Min gissning är, faktiskt, säkerhet i första hand. Det är svårt att hålla ett system säkert från intrång, missbruk, lagkrav (GDPR tex), m.m., men två system är oftast tio gånger värre.
Det är väldigt mycket mer komplext att drifta ett system idag jämfört med 20 år sen. För 20 år sen kunde man som amatör bygga ett eget system, typ blocket, och köra på. Idag kan du inte sätta upp en blogg utan att behöva ta hänsyn till hackare som trålar nätet efter offer, DDoS-attacker, moderering av hatkommentarer, advokater och försäkringar för att inte bryta mot GDPR mm.

Så bytte de för användarnas skull? Ja och nej. Inte nödvändigtvis för interfacet är bättre än gamla utan att bakomliggande system är bättre för användaren.

Betyder det att Blocket inte gjort något fel? Absolut inte. De verkar onekligen dåliga baserat på kommentarerna men jag vill bara visa att det är inte så enkelt att vara bra idag jämfört med hur det var för 20-30 år sen 😉

• Gilla
Pistol och 2 till
  • Laddar…
Tog just bort Blocket från "Mest besökta" på min dator

• Haha
  • Älska
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
Alltså, problemet med blocket är inte i första hand siten, utan alla underliga människor man drabbas av om man ska sälja något där...

• Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ganska ensam...? Du är ensammare än Tom Hanks på ön kan jag meddela, han hade iaf en volleyboll som sällskap.😁
Han kanske kan köpa en på Blocket?

• Haha
Incinerator
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Skillnaden här är väl att utvecklarna (invecklarna...?) INTE har skapat ett enkelt och intuitivt GUI som används på ett oväntat sätt...?
Tror att bilden jag bifogade illustrerar mer hur utvecklarna ser på saken 🥲

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.