Skulle vara intressant att veta vem som tillverkar dom.

Rickard.
Krilleman Krilleman skrev:
Blå färg på skruven på kopplingen, skillnad på den röda färgen på böjen än röret.

Detta är A-collection som jag länkade till ovan enligt min åsikt...

[länk]
Jag har som ungdum monterat gjutjärn i typ denna färgskala(vad jag minns i alla fall) för 12-13 år sen nånting på tre olika "storbyggen".... 😬
Lär väl dyka upp i nyheterna snart då med andra ord.

Rickard.
useless useless skrev:
Skulle vara intressant att veta vem som tillverkar dom.
Verkar bara heta SML

Kinesiskt?

Rickard.
Jag hittade först

Www.Smlpipes.com

*We are the only enterprise in China that can produce: cast iron pipes, pipe fittings and clamps together. We can provide you with one-stop procurement.*

kanske tillverkas på en mängd olika ställen eller nått annat, ids inte forska djupare.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C
Krilleman Krilleman skrev:
[bild]
Och där fick vi lära oss att den där utkragningen i ena änden av röret heter ärm. Fan - jag som har kallat den för muff hela tiden 😳

• Haha
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
C cpalm skrev:
Och där fick vi lära oss att den där utkragningen i ena änden av röret heter ärm. Fan - jag som har kallat den för muff hela tiden 😳
Jag fann det hela också lite underhållande på en torsdagskväll... 😆

Varför användes inte rostfria rör?
Precis som armeringsjärn i vissa konstruktioner så betalar dom redan efter första reperationen.

Jag har svårt att greppa detta med att man valde att köra med gjutjärnsrör för typ 10 år sedan. Jag kan inte förstå varför man valde detta, och kan knappt förstå att det ens fanns dessa åldriga produkter att beställa och installera. Varför? Vem gör detta?

H Harald Blåtumme skrev:
och kan knappt förstå att det ens fanns dessa åldriga produkter att beställa och installera.
Dom var nytillverkade...

useless useless skrev:
Dom var nytillverkade...
Men för i he..te. Finns det inga standards för vad det är för prylar,rör som ska installeras givet all samlad kunskap? Är det ens möjligt idag att installera en "gammal hederlig" golvbrunn av gjutjärn? Typ dessa som jag bilat bort i några källarutrymmen, fullkomligt upprostade.

Att installera gjutjärnsrör idag, eller för 10 år sedan, ser jag som helt vansinnigt.

H Harald Blåtumme skrev:
Jag har svårt att greppa detta med att man valde att köra med gjutjärnsrör för typ 10 år sedan. Jag kan inte förstå varför man valde detta, och kan knappt förstå att det ens fanns dessa åldriga produkter att beställa och installera. Varför? Vem gör detta?
Jag ser tre tänkbara skäl:
- Brandsäkert
- Råttsäkert
- Bättre ljudisolering

B b8q skrev:
- Brandsäkert
- Råttsäkert
- Bättre ljudisolering
Materialval måste rimligen finnas i de byggnormer som råder vid varje tid. Jag har svårt att förstå att man accepterade gjutjärnsrör får 10 år sedan, knappt ens 20 år sedan. Idag skulle jag vilja se någon som kör detta, höra argumenten, berätta hur det rimmar med rådande byggnormer.

Claes Sörmland
B b8q skrev:
- Brandsäkert
- Råttsäkert
- Bättre ljudisolering
På något sätt billigare gissar jag. Man kanske kan spara in på schaktets utformning eller liknande? Särskilt när man bygger för BRF så vill man ju spara på allt som inte köparna bryr sig om.

• Gilla
BSA In och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.