Hej alla gossar och gummor!

Har nyligen köpt mitt första hus och jag är datatekniker. Det innebär att jag har ingen större koll på bygg-världen men ändå ett stort intresse och vilja att göra själv. Det jag har är många vänner som kan lite av varje. Nu tänkte jag kolla läget här med tips och ideér på vad som behöver för ett "litet" projekt jag har på gång i källaren.

Det finns en golvbrunn i nuläget och jag har tänkt att installera en dusch. Därmed behöver jag ytterligare ett avlopp i rummet. Golvet är betong så jag det är bila som gäller antar jag. Frågan är vilka risker det finns med bilning? Kan jag ha sönder något? Vad behövs för att fylla igen kanalerna när det nya röret är på plats? (utöver betong såklart).

Är det något speciellt man ska tänka på om man ger sig på detta? Jag vet heller inte hur rören ser ut under betong-golvet ännu. Jag misstänker att det är en ungefär 1 meter rör som går mot mitten av huset.

Vore det en bättre idé att skippa bilandet och istället höja hela golvet där duschen kommer att placeras?

Givetvis är det svårt för er att svara på detta utan bilder så jag ska försöka få fram bild så snart som möjligt. Huset är byggt '47 ifall det hjälper er något.

Tack i förhand för tips och ideér!

mvh: Tony

Om golvet är gjutet direkt på mark är det lätt att bila upp och byta den gamla brunnen med tillhörande gjutjärnsrör. Försök att byta ända till stammen. Lägg 75 mm rör om du inte tänker ha WC. Fyll igen med sand om det fattas och gjut igen golvet.
En duschkabin är en bra lösning att placera ovan den nya brunnen.

Tänk på att du måste vänta minst en månad innan du bygger på nygjuten betong, men ofta mer. Det finns snabbare golvbruk som man kan jobba vidare på efter ett dygn eller så, men dessa är dyrare. Kolla så att de klarar tillskjutande fukt om du väljer ett sådant.

Tackar så hjärtligt för tipsen hittills.
Det där med snabbtorkande betong låter som en riktigt bra idé. En månad är lång tid att vänta annars.
Det lutar åt bilning iaf. Det känns som att slutresultatet blir bättre och dessutom så är det billigare och smidigare än att höja golvet. Blir spännande det här :)

Bör man tänka på något speciellt när det gäller vattenlås i golvbrunnen eller finns det rentav i alla golvbrunnar man köper?

Tilläggsinfo:
Kommunalt VA.
Det stämmer även bra att det ser ut att vara en gjutjärnsring gjuten i golvet i nuläget.

Tack igen för tipsen och kommer ni på nåt mer så skriv gärna. Meningen är att bilandet skall påbörjas fredagkväll.

Bara en såndär liten sak som du kan fundera över, det ska visst vara 2 golvbrunnar, gör den ena till huvudgolvbrunn med sidoinlopp och den andra som "slav" (spygatt heter den) då får du mindre problem med uttorkade vattenlås. Det är bara en fundering som gör dig än mer vilsen bland rören.

Protte

Skall du ha dusch bör du använda vanlig golvbrunn. Spygatt är väl i första hand tänkt till basturum.
Det du bör tänka på är vilken typ av golvbeläggning du skall ha. Klinkers t ex tar lite extra plats på höjden.
Viktigt! Skaffa och studera monteringsinstruktionerna för den brunn du köper.

Här kommer en bifogad bild på brunnen som ska bilas bort.
Från den brunnen ska det dras ytterligare en golvbrunn ungefär 1.5 meter längre "upp" från fallet.
På bilden ser ni även väggen dit jag tror att brunnen leder (stammen?).

Tack igen för alla tips hittills... men nu kan ni se lite ifall det behövs mer tips :)

• golvbrunn1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.