Hej alla gossar och gummor!

Har nyligen köpt mitt första hus och jag är datatekniker. Det innebär att jag har ingen större koll på bygg-världen men ändå ett stort intresse och vilja att göra själv. Det jag har är många vänner som kan lite av varje. Nu tänkte jag kolla läget här med tips och ideér på vad som behöver för ett "litet" projekt jag har på gång i källaren.

Det finns en golvbrunn i nuläget och jag har tänkt att installera en dusch. Därmed behöver jag ytterligare ett avlopp i rummet. Golvet är betong så jag det är bila som gäller antar jag. Frågan är vilka risker det finns med bilning? Kan jag ha sönder något? Vad behövs för att fylla igen kanalerna när det nya röret är på plats? (utöver betong såklart).

Är det något speciellt man ska tänka på om man ger sig på detta? Jag vet heller inte hur rören ser ut under betong-golvet ännu. Jag misstänker att det är en ungefär 1 meter rör som går mot mitten av huset.

Vore det en bättre idé att skippa bilandet och istället höja hela golvet där duschen kommer att placeras?

Givetvis är det svårt för er att svara på detta utan bilder så jag ska försöka få fram bild så snart som möjligt. Huset är byggt '47 ifall det hjälper er något.

Tack i förhand för tips och ideér!

mvh: Tony

Om golvet är gjutet direkt på mark är det lätt att bila upp och byta den gamla brunnen med tillhörande gjutjärnsrör. Försök att byta ända till stammen. Lägg 75 mm rör om du inte tänker ha WC. Fyll igen med sand om det fattas och gjut igen golvet.
En duschkabin är en bra lösning att placera ovan den nya brunnen.

Tänk på att du måste vänta minst en månad innan du bygger på nygjuten betong, men ofta mer. Det finns snabbare golvbruk som man kan jobba vidare på efter ett dygn eller så, men dessa är dyrare. Kolla så att de klarar tillskjutande fukt om du väljer ett sådant.

Tackar så hjärtligt för tipsen hittills.
Det där med snabbtorkande betong låter som en riktigt bra idé. En månad är lång tid att vänta annars.