23 870 läst ·
369 svar
24k läst
369 svar
Nya avgifter hotar solcellsutbyggnad hos husägare
Hej Harald BlåtummeH Harald Blåtumme skrev:Du säger det själv: det har ansetts för komplicerat (läs för dyrt) att införa. Därav nuvarande pragmatiska lösning. Absolut kan man fila på denna, har förekommit många förslag bla att vikta ersättningen mot varierande elpriser. Men även detta faller kanske på komplexitet och därmed kostnad att införa.
Det ska bli spännande att se hur detta förslag överlever en nykter kostnads/intäktsanalys totalt sett.
Elförsörjningen genom elnätet är som en balansvåg där det gäller att ha samma ”vikt” på båda sidor.
Det som hindrar att eleffekttillförseln motsvarar (balanserar) eleffektbehovet i varje ögonblick är ett störmoment för elförsörjningen
Långa PPA-avtal (Power Purchase Agreement) för vindkraft har visat sig vara ett störmoment för elmarknaden på samma sätt som 60 öringen för solceller hos privatpersoner. Vi har nog med bekymmer gällande stor avsaknad av elkraftkompetens inom elkraftområdet. Så alla störmoment som försvinner är välkomna.
Det är väldigt viktigt för vårt elkraftberoende samhälle att vår elkraftförsörjning är robust.
Så är det. Kan vi hoppas på att staten slutar med stöd till vissa sektorer i vår ekonomi? Som t.ex. Northvolt och de "gröna" stålverken.pacman42 skrev:
Att lägga ner Näringsdepartementet borde ha potential att spara många miljarder i statskassan.
Ja, det är ett av skälen till vårt vedlager. Vi har tre eldstäder (två braskaminer och en vedspis) så det går ganska lätt att hålla värmen i huset vid strömavbrott.Grannens Häck skrev:
Det blir dock en del vedbärande med tre eldstäder att hålla fyr i.
Om du säljer elen på firman så blir inkomsten skattepliktig och du får bara hälften kvar, vinsten med att du får utgående moms lär inte kompensera det. Säljer du elen privat är den skattefri men du får betala moms när du köper tillbaka annan el.pacman42 skrev:
Jag har enskild firma, enkelt är det inte för gemene man. Definitivt inte värt det för så pass lite pengar. Dessutom så måste man hela tiden jämka sin skatt i den enskilda företaget för att inte behöva ligga ute med pengar hela tiden. Och jag behöver ju inte ens redovisa moms i mitt företag.
Det är ju inte raketteknik, men det är ändå en del jobb med att lära sig hantera detta och redovisa momsen.
Om vi antar att du säljer 10 kWh per år för ca 1kr, då utgör momsen ca 2000kr. Men du slipper ju inte heller momsen, du får bara kvitta den.
Edit: folk tror alltså att företag slipper momsen, men det gör de inte, de kan kvitta inkommande moms mot utgående, vilket gör att man klarar sig med mindre kapital i företaget. Skattemyndigheten behöver ju inte heller titta på denna redovisning, om de inte vill.
Helt korrekt, jag glömde den delen. Som sagt, att ha en egen firma är inte helt enkelt.mnils skrev:
Köper elhandelsbolag el av mikroproducenter som inte är privatpersoner? (Det borde de göra, men eftersom det handlar om Sverige skulle jag inte bli förvånad om det finns specialregler om mikroproducenter).H Harald Blåtumme skrev:Om de med skattereduktion menar den sk "60-öringen": då tar jag det via min firma istället, traditionell momsredovisning ingående vs utgående osv med all administrativ overhead detta innebär för staten. Nuvarande modell som funnits mycket länge är en pragmatisk administrationsminskande lösning som fungerat väl.
Avdragsrätten för mikroproducenter är 60 öre per producerad kWh, upp till 30 MWh. "Elskatten", numera kallad "energiskatt", är 60.2 öre per inköpt kWh, inklusive moms.pacman42 skrev:
Om mikroproducenter skulle bli momsredovisningsskyldiga blir de väl tvungna att ta ut moms på saluvärdet av elen också?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Precis, detta avräknas istället schablonmässigt via "60-öringen" för de kWh som privatpersonen köper.P pmd skrev:
Hos tex Skellefteåkraft kan man välja om man vill sälja som privatperson eller via firma, litet olika ersättningsmodeller men inga problem att köra via firma om man önskar göra så.
Ja, då tolkar jag det. Men du får också lyfta momsen när du installerar utrustningen vilket är den stora vinsten. Detta kan man ändra retroaktivt (vi gjorde det i en förening i alla fall).P pmd skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Mycket handlar om overhead för administration. Kostar detta mer än det smakar så kan schablonmässiga "60-öringar" vara mycket attraktiva sett till systemet i stort. Någon ska betala för denna overhead och denna "någon" är som alltid skattebetalarna.D Dilato skrev:
Skattemyndigheten finns redan där och klarar att hantera alla andra ärenden typ skatt på hobbyförsäljning så vad är det som är så unikt med elförsäljning?H Harald Blåtumme skrev:
Jobbet med redovisning ligger på den som säljer, det kostar inte extra för staten att du måste spendera timmar på att deklarera din inkomst.
Egentligen är det nog en extra inkomstkälla för staten när din felaktiga redovisning av elsäljandet renderar skattetillägg 🤓