43 467 läst ·
20 svar
43k läst
20 svar
ny WCstol - IFÖ eller Gustavsberg?
Sida 1 av 2
Någon som har erfarenhet utav båda produktnyheterna från IFÖ och Gustavsberg?
Vilka tror ni är vinnare i längden?
Vilka är lättast att laga, bäst med reservdelar.
Tystast att spola. osv.
Gustavsberg Nautic. Med vad jag tycker är väldigt plastig/ranglig och ful lösning på spolknappar.

IFÖ - diskreta knappar, 1cm bredare toalett. med eller utav skruvhål.

Vilka tror ni är vinnare i längden?
Vilka är lättast att laga, bäst med reservdelar.
Tystast att spola. osv.
Gustavsberg Nautic. Med vad jag tycker är väldigt plastig/ranglig och ful lösning på spolknappar.

IFÖ - diskreta knappar, 1cm bredare toalett. med eller utav skruvhål.

Redigerat:
Tror inte det kommer vara några problem att hitta reservdelar till någon ut av dom - det är ju kända fabrikat.
Sen...hur ofta kommer det behövas reservdelar? troligtvis aldrig.
Däremot vad som bör avgöra inköpet, är hur lättstädad toastolen är.
Vad menar du med "tystast att spola"??? Det ska ju låta när man spolar - ju mer ju bättre - så man verkligen känner sej nöjd när man går ut från toaletten. Helst ska det vara en gammal toastol från den gamla goda tiden, då det var klass på toastolarna....
http://www.badex.se/virtuemart/klassisk-design/badrumsporslin/toaletter/hl-%26-ll%11wc/charlotte-hogspolande-toalettstol/vmcchk.html
Sen...hur ofta kommer det behövas reservdelar? troligtvis aldrig.
Däremot vad som bör avgöra inköpet, är hur lättstädad toastolen är.
Vad menar du med "tystast att spola"??? Det ska ju låta när man spolar - ju mer ju bättre - så man verkligen känner sej nöjd när man går ut från toaletten. Helst ska det vara en gammal toastol från den gamla goda tiden, då det var klass på toastolarna....
http://www.badex.se/virtuemart/klassisk-design/badrumsporslin/toaletter/hl-%26-ll%11wc/charlotte-hogspolande-toalettstol/vmcchk.html
Redigerat:
hehe det fick mig att tänka på Al Bundy / våra värsta år och hans toa som fick stadens fontän att gå torr.

sfx: BaaaWOOOSH!
Al: Now that's a MAN'S flush!
Nämen den kommer hamna så nära väggen osv, kommer låta VVSaren sätta ljuddämpande rör genom golvet osv, och då vill jag ju gärna välja den tystare toan. (idag så är det fel så hela rummet blir som en resonanslåda vilket stör intilliggande sovrum)
Vad jag stör mig på mest gällande Gustavsberg som jag annars betraktar som finare fabrikat, är just deras underliga knappar de har gjort. Känns inte bra alls när man trycker på dessa blandannat.. Men för det vill jag ju inte döma ut hela stolen.

sfx: BaaaWOOOSH!
Al: Now that's a MAN'S flush!
Nämen den kommer hamna så nära väggen osv, kommer låta VVSaren sätta ljuddämpande rör genom golvet osv, och då vill jag ju gärna välja den tystare toan. (idag så är det fel så hela rummet blir som en resonanslåda vilket stör intilliggande sovrum)
Vad jag stör mig på mest gällande Gustavsberg som jag annars betraktar som finare fabrikat, är just deras underliga knappar de har gjort. Känns inte bra alls när man trycker på dessa blandannat.. Men för det vill jag ju inte döma ut hela stolen.
Redigerat:
IFÖ skulle jag rekomendera till 100%
Har installerar massor med stolar av båda fabrikat och kan inte förstå hur man klan vilja ha GBG i vissa bostadsrättsföreningar när IFö finns!
Men det är ju såklart min personliga åsikt efter många års arbete, GBG gör många bra saker med inte toaletter...
Har installerar massor med stolar av båda fabrikat och kan inte förstå hur man klan vilja ha GBG i vissa bostadsrättsföreningar när IFö finns!
Men det är ju såklart min personliga åsikt efter många års arbete, GBG gör många bra saker med inte toaletter...
låter kanon, får bli två IFÖ..
Ena hade dock skruvlöst, skulle limmas eller så var det att den hade ett fäste som hamnar under stolen, detta känner jag ju viss skeptism till. Hade ni valt traditionellt med 4 skruv eller det andra hokuspokus alternativet för få dold fästning?
Ena hade dock skruvlöst, skulle limmas eller så var det att den hade ett fäste som hamnar under stolen, detta känner jag ju viss skeptism till. Hade ni valt traditionellt med 4 skruv eller det andra hokuspokus alternativet för få dold fästning?
Redigerat:
Limma det är mycket bättre. Man kan använda vanligt våtrumssilikon i passande färg.
Med skruv punkterar du tätskiktet och under de stolar jag sett är det ingen överdrift att säga att det är en dålig konstruktion, kort sagt är det ofta en liten eller större vattenskada (lokalt) där skruvarna går igenom.
Med skruv punkterar du tätskiktet och under de stolar jag sett är det ingen överdrift att säga att det är en dålig konstruktion, kort sagt är det ofta en liten eller större vattenskada (lokalt) där skruvarna går igenom.
Jag har också funderat många gånger när jag har varit ute hos kunder för att pumpa betong till en villaplatta med vattenburna värmeslingor. Helt otroligt vad vissa lägger värmeslingorna nära där det ska borras för att fästa toastol. Det måste vara en mardröm för en badrumsbyggare att borra hål i en vattenslinga, när toastolen ska monteras och badrummet nästan är klart.
Jag har aldrig hört att det har hänt, och pga allt jag sett genom åren, så tycker jag att det är helt otroligt om alla badrumsbyggare lyckas missa värmeslingorna när dom borrar.
Jag har aldrig hört att det har hänt, och pga allt jag sett genom åren, så tycker jag att det är helt otroligt om alla badrumsbyggare lyckas missa värmeslingorna när dom borrar.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Men det är inga badrumsbyggare eller rörmokare för den delen som borrar och skruvar fast toastolar nuförtiden. Kan säga att alla limmar dit toastolen med silikon och nej toastolen trillar inte utan det är stört omöjligt att rubba en toastol som är limmad med silikon.
Vad tror ni man sätter ihopa akvarium med? Vilka ska tåla flera hundra liter vatten........
Ledtråd: SILIKON
Vad tror ni man sätter ihopa akvarium med? Vilka ska tåla flera hundra liter vatten........
Ledtråd: SILIKON
Sen har silikonet ännu en fördel det är segt så förbannat så släpper det på ett ställe så sitter det på ett annat.
Enklast gör man såhär:
1. Smörjer in toastosen och gummibussningen med glidex eller motsvarande.
2. Ställer dit brusfotöljen och kollar så den står nogorlunda jämnt på underlaget.
3. Maskerar av lite utanför kanten på golvet med maskeringstape.
4. Tar bort stolen
5. Lägger på silikon
6. Ställer tillbaka stolen.
7. Drar över silikonfogen med fuktat finger, helst med såpvatten.
8. Låter torka 24 timmar.
9. Provtrycker!
Enklast gör man såhär:
1. Smörjer in toastosen och gummibussningen med glidex eller motsvarande.
2. Ställer dit brusfotöljen och kollar så den står nogorlunda jämnt på underlaget.
3. Maskerar av lite utanför kanten på golvet med maskeringstape.
4. Tar bort stolen
5. Lägger på silikon
6. Ställer tillbaka stolen.
7. Drar över silikonfogen med fuktat finger, helst med såpvatten.
8. Låter torka 24 timmar.
9. Provtrycker!
Så, röstar alla på limmad stol?
Betyder det att jag ska köpa(?);
Ifö Sign WC-stol 6860 WC-stol med hel cisternkåpa för enklare rengöring och Fresh WC, hygienisk doseringslösning i spolknappen som standard. Inbyggt S-lås. Mjuksits ingår.
Blankkromad dubbelspolning 4/2 l med låg vattenförbrukning. Sitthöjd, 42 cm.
Modellen finns även i en variant utan skruvhål för att kunna limmas/silikoneras istället för att skruvas fast.
Vit utan skruvhål för limning och Ifö Sign mjuksits vit rek. pris:4 446 kr artnr: 68600651100010
-------------------------
Eller ska jag lugna mig tills rummen är färdigrenoverade?
Betyder det att jag ska köpa(?);
Ifö Sign WC-stol 6860 WC-stol med hel cisternkåpa för enklare rengöring och Fresh WC, hygienisk doseringslösning i spolknappen som standard. Inbyggt S-lås. Mjuksits ingår.
Blankkromad dubbelspolning 4/2 l med låg vattenförbrukning. Sitthöjd, 42 cm.
Modellen finns även i en variant utan skruvhål för att kunna limmas/silikoneras istället för att skruvas fast.
Vit utan skruvhål för limning och Ifö Sign mjuksits vit rek. pris:4 446 kr artnr: 68600651100010
-------------------------
Eller ska jag lugna mig tills rummen är färdigrenoverade?